اقامتگاه‌های بوم‌گردی شهرستان دشتی از ابتدای تعطیلات نوروزی تا کنون با استقبال گردشگرانی رو به رو شده‌اند که می‌خواهند هوای بهاری را در فضای بومی این شهرستان تجربه کنند.

به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از بوشهر، شهرستان دشتی با دشت‌های بزرگ و کوچک در میانه استان بوشهر قرار دارد. البته این شهرستان با خلیج فارس نیز همنشین است و برخی روستاهایش در کناره آن واقع شده‌اند.

این شهرستان با پنج هزار و ۲۶ کیلومتر مربع مساحت، دومین شهرستان از نظر وسعت در استان بوشهر است.

استقبال از اقامتگاه‌های بوم‌گردی شهرستان دشتی

این شهرستان از شمال به شهرستان‌های دشتستان و تنگستان، از غرب به شهرستان تنگستان و خلیج فارس، از جنوب به شهرستان‌های دیر و جم و از شرق به شهرستان فراشبند استان فارس محدود می‌شود.

شهرستان دشتی از سه بخش مرکزی، کاکی، و شُنبه و طسوج تشکیل شده و چهار شهر به نام‌های خورموج، کاکی، شنبه و بادوله و ۹۵ روستا دارد.

استقبال از اقامتگاه‌های بوم‌گردی شهرستان دشتی

ابن شهرستان بر اساس سرشماری سال ۹۵، دارای ۸۶ هزار و ۳۱۹ نفر است و خورموج مرکز شهرستان دشتی در ۸۰ کیلومتری مرکز استان بوشهر قرار دارد.

جاذبه‌های شهرستان دشتی

دلیل نامگذاری شهرستان دشتی به این نام داشتن دشت‌های کوچک و بزرگ است که با توجه به بارندگی‌های فراوان سال گذشته و امسال جانی دوباره گرفته‌اند.

این شهرستان میزبان رود مُند است و محصولات باغی و کشاورزی متنوعی در اطراف این رود کشت می‌شود.

کوه بیرمی که بلندترین کوه استان بوشهر میان شهرستان‌های دشتی و تنگستان قرار دارد. قله بیرمی هزار و ۹۶۰ متر ارتفاع دارد و می‌تواند مقصدی مناسب برای علاقه‌مندان به طبیعت و کوهنوردان باشد.

استقبال از اقامتگاه‌های بوم‌گردی شهرستان دشتی

کوه نمک یا گنبد نمکی نیز تقریبا به یک فاصله از شهرستان دشتی و دیر قرار دارد و چند سالی‌ست که میزبان گردشگران از نقاط مختلف ایران و دنیاست.

مواد اصلی تشکیل دهنده آن انواع نمک طعام، نمک صنعتی و گچ است؛ نمک‌هایی که از تجمعشان کوه نمک به وجود آمده است متعلق به پایان دوران زمین شناسی پرکامبرین و اوایل دروان پالئوزوییک (دوران اول زمین شناسی) یعنی ۵۰۰ تا ۶۰۰ میلیون سال پیش.

استقبال از اقامتگاه‌های بوم‌گردی شهرستان دشتی

کوه نمک حدود سه هزار و ۶۶۶ هکتار وسعت دارد و بیشترین ارتفاع آن هزار و ۴۹۰ متر و کمترین آن هم ۷۰ متر است.

یخچال‌ها و غار‌های نمکی از جمله جلوه‌های این پدیده است.

کوه نمک در بهمن سال ۱۳۸۶ به عنوان اثر ملی-طبیعی در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است.

از دیگر جاذبه‌های شهرستان دشتی می‌توان به قلعه امیری، کلات مُند شامل نیایشگاه، آتشکده و محرابه مُند، قلعه درآب خان، عمارت شیرینو، امامزاده پیر چهل گزو، قلعه محمدخان و بوستان جنگلی چاه چاهو اشاره کرد.

یکی دیگر از جاذبه‌های طبیعی شهرستان دشتی کلوت‌های مُند است که در این شهرستان و تنگستان قرار دارد.

استقبال از اقامتگاه‌های بوم‌گردی شهرستان دشتی

بخشی از این کلوت‌ها در حد فاصل روستا‌های چاوشی و چارَک شهرستان دشتی واقع شده است.

اقامت بیش از ۱۱ هزار نفر در شهرستان دشتی

معاون امور عمرانی و برنامه ریزی فرماندار دشتی در گفتگو با خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از بوشهر، گفت: از ابتدای نوروز امسال تاکنون بیش از ۱۱ هزار نفر در این شهرستان اقامت داشته اند.

حیدر منصوری افزود: چهار اقامتگاه موقت و ۱۴ مدرسه برای اسکان مسافران در نظر گرفته شده است.

استقبال از اقامتگاه‌های بوم‌گردی شهرستان دشتی

وی بیان کرد: پنج پایگاه امداد و نجات جاده‌ای در مکان‌های پرخطر این شهرستان راه اندازی شده که در صورت وقوع حادثه به مسافران امدادرسانی می‌کنند.

معاون فرماندار شهرستان دشتی با اشاره به ایجاد شش اقامتگاه بوم گردی در این شهرستان، ادامه داد: تا کنون استقبال خوبی از این اقامتگاه‌ها شده است.

منصوری بیان کرد: روستا‌های فقیه حسنان، لاور رزمی و جبری از جمله روستا‌های هدف گردشگری در این شهرستان هستند.

استقبال از اقامتگاه‌های بوم‌گردی شهرستان دشتی

وی همچنین با اشاره به اجرای طرح اتوبوس‌های گردشگری در این شهرستان بیان کرد: در اجرای طرح نشاط اجتماعی، اتوبوس‌هایی برای بازدید مسافران از مکان‌های شاخص تاریخی و فرهنگی در نظر گرفته شده است.

معاون فرماندار شهرستان دشتی یادآور شد: در ورودی خورموج نیز هر شب جشن‌هایی همراه با موسیقی محلی و آتش بازی برگزار می‌شود که با استقبال گردشگران رو به رو شده است.

علیرضا بحرانی اقبالی

انتهای پیام/ک

شهرستان دشتی میزبان گردشگران نوروزی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.