نائب دبیر انجمن اسلامی دانشجویان مستقل دانشگاه علامه گفت: یکی از نکات مهم بیانیه گام دوم انقلاب جوان گرایی است و مدیران کشور اگر خواهان تحول و پیشرفت هستند باید کار را به جوانان مومن و متخصص بدهند.

حمزه خسروی نائب دبیر انجمن اسلامی دانشجویان مستقل دانشگاه علامه طباطبایی در گفت و گو با خبرنگار حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی اظهار کرد: بیانیه گام دوم به طور خلاصه یک جمع بندی از تجربه چهل ساله جمهوری اسلامی و یک تعیین تکلیف برای مشخص کردن ریل حرکت انقلاب اسلامی در آینده است؛ هرچند بسیاری از موارد موجود در این بیانیه در مکان‌ها و زمان‌های مختلف هم تکرار شده است، اما رهبر معظم انقلاب این بار به صورت  مجموعه‌ای تقریبا جامع به تبیین دستاورد‌ها پرداختند.

وی درباره مهمترین نکاتی که در این بیانیه مطرح شده است، بیان کرد: یکی از مهم‌ترین نکات مطرح شده در این بیانیه توجه ویژه به جوانان است؛ چهل سال از انقلاب اسلامی گذشته است و در این مدت جوانان زیادی در بستر انقلاب و با توجه به اهداف آن رشد یافته اند؛رهبر انقلاب در واقع با مخاطب قراردادن جوانانی که محصول انقلاب هستند آینده را از آن آنان می‌دانند.


بیشتر بخوانید: «بیانیه گام دوم » چراغ راه چله دوم انقلاب/ اهداف در سایه مردم سالاری دینی محقق خواهد شد


جوانگرایی برخاسته از عقلانیت انقلابی است

خسروی افزود: این مخاطب قرار دادن جوانان برخاسته از عقلانیت انقلابی و امید به آینده است چرا که اگر جوانان متخصص و با انگیزه در بسیاری از عرصه‌ها وارد شوند احتمال موفقیت در آن بیشتر از سایرین خواهد بود و این یک قاعده کاملا عقلانی است. به طور مثال اگر یک تفکر کاملا مادی را هم در نظر بگیریم طبیعی است که اگر گروهی جوان با انگیزه آن کار را انجام دهند به نتایج بهتری دست خواهند یافت بنابراین جوانگرایی برخاسته از عقلانیت انقلابی است و مدیران کشور اگر خواهان تحول و پیشرفت هستند باید کار را به جوانان مومن و متخصص بدهند.

لزوم واگذاری امور کشور به دست جوانان مومن و متخصص/ اخلاق و معنویت از ۲ حوزه مورد هجمه قرار گرفته است

نائب دبیر انجمن اسلامی دانشجویان مستقل دانشگاه علامه طباطبایی گفت: همان گونه که تمامی شعار‌های انقلاب را در چارچوب آرمان‌ها و ارزش‌های آن تعریف می‌کنیم جوان گرایی را هم باید در همان چارچوب تعریف کرد و بنابراین کاملا بدیهی است که جوان گرایی نباید به سوء استفاده از رانت‌های فامیلی و ژن‌های خوب، قدرت‌طلبی سیاسی و ارتباط با بعضی نهاد‌ها و چهره‌ها بیانجامد. در واقع ما جوانان باید دقت کنیم و افرادی که با هدف قدرت طلبی دم از جوانگرایی می‌زنند با افرادی که واقعا به دنبال جوانگرایی هستند از هم تفکیک شوند.

وی اظهار کرد: تبیین دقیق چهل سال گذشته یکی دیگر از نکات مهم بیانیه است؛ به نظر می‌رسد رهبر معظم انقلاب با تبیین دقیق چهل سال گذشته اعلام کردند که از گذشته و اقدامات خود پشیمان نیستیم و می‌دانیم از چه نقطه‌ای و در چه وضعیتی شروع کرده ایم و امروز در چه وضعیتی هستیم و چه دستاورد‌هایی داشته‌ایم.

رهبری خطوط اصولی انقلاب باید در مسیر آینده انقلاب دنبال شود

خسروی توجه به آرمان ها را یکی دیگر از نکات مهم دانست و افزود:  نکته سوم و محوری  در بیانیه رهبر معظم انقلاب این است که ایشان ضمن تبیین وضعیت حال انقلاب اسلامی و اهداف و دستاورد‌های آن در چهل سال گذشته به دنبال این هستند که اعلام کنند ما رویا‌ها و شعار‌های اصیلی که اول انقلاب مطرح می‌کردیم را از یاد نبرده ایم و تا رسیدن به قله فاصله زیادی باقی مانده است در واقع رهبری خطوط اصولی و کلی انقلاب اسلامی که باید در مسیر آینده انقلاب دنبال شود به زبان روز بیان می‌کنند.

لزوم واگذاری امور کشور به دست جوانان مومن و متخصص/ اخلاق و معنویت از ۲ حوزه مورد هجمه قرار گرفته است

نائب دبیر انجمن اسلامی دانشجویان مستقل دانشگاه علامه طباطبایی افزود: علاوه بر این سه نکته محوری که در این بیانیه به آن اشاره شده است نکات بسیار دیگری هم وجود دارد که می‌توان حول همین سه نکته کلی آنها را تعریف کرد. این موارد شامل نهضت تولید علم و توجه به ظرفیت علمی، نیروی انسانی مستعد، ظرفیت‌های اقتصادی کشور، توجه به مسائل معنوی و اخلاقی عدالت و مبارزه با فساد و غیره است.

وی درباره توصیه رهبر معظم انقلاب در باب معنویت، اخلاق، عزت ملی و سبک زندگی اظهار کرد: در حوزه اخلاق، معنویت و سبک زندگی (که البته ایشان به فرصتی دیگر این موضوع را واگذار کرده‌اند) انقلاب اسلامی از ۲ حوزه مورد تهدید واقع می‌شود و اگر قرار است اقدامی هم صورت گیرد باید از این ۲ حوزه باشد.


بیشتر بخوانید: دستور کار نهاد‌های حاکمیتی باید از بیانیه گام دوم انقلاب استخراج شود


اخلاق و معنویت از ۲ حوزه مورد هجمه قرار گرفته است

خسروی افزود: اولین حوزه‌ای که در آن اخلاق و معنویت مورد هجمه قرار گرفته مسئله عرفان‌های نوظهور و مکاتب اخلاقی فردگرایانه است؛ حوزه دوم از سوی مکاتب اخلاقی اجتماعی که به دنبال تفسیری سکولار از مفاهیم دینی هستند و رگه‌های آن در حوزه‌های علمیه و به خصوص دانشگاه‌ها هم وجود دارد. بنابراین ما دانشجویان می‌توانیم با تقویت مراسمات مذهبی به خصوص اعتکاف و هیئت با این پدیده مقابله کنیم. علاوه بر آن روشنگری در قالب نشریه، همایش و غیره هم به قوت خود باقی است.

نائب دبیر انجمن اسلامی دانشجویان مستقل دانشگاه علامه طباطبایی درباره‌ برکات بزرگ انقلاب اسلامی که دربیانیه به آن اشاره شده است، اظهار کرد: همان گونه که گفته شد رهبر انقلاب بخش اول را به تبیین برکات انقلاب اسلامی در حوزه‌های مختلف پرداخته اند هر چند قطعا برکات انقلاب اسلامی تنها در یک بیانیه نمی‌گنجد اما رهبر معظم انقلاب محور‌های کلی را بیان فرمودند اما از مهمترین آنها می‌توان به تامین امنیت و تضمین تمامیت ارضی، رشد سیاسی و اجتماعی مردم، بهبود شاخص‌های رفاه و رشد علم اشاره کرد.

لزوم واگذاری امور کشور به دست جوانان مومن و متخصص/ اخلاق و معنویت از ۲ حوزه مورد هجمه قرار گرفته است

عدالت و مبارزه با فساد لازم وملزوم یکدیگرند

وی درباره تحقق عدالت و مبارزه با فساد گفت: هرچند بسیاری از مسئولان جمهوری اسلامی پاک هستند و واژه‌هایی مثل فساد سیستماتیک به نظر من اشتباه است، اما باید جلوی موارد معدود فساد هم در جمهوری اسلامی گرفته شده و با آن برخورد شود. همان طور که رهبر معظم انقلاب هم در بیانیه گام دوم تاکید کردند عدالت و مبارزه با فساد لازم وملزوم یکدیگرند.

خسروی افزود: مبارزه با اژد‌های هفت سر فساد در حوزه‌های مختلف به تناسب هر بخش روش‌های خاص خود رامی طلبد و بنابراین نمی‌توان به طور کلی و برای تمامی حوزه‌ها یک راه حل پیشنهاد داد، اما اگر بخواهیم خیلی خلاصه روش‌های مبارزه بافساد را مطرح کنیم مواردی بسیاری را می‌توان نام برد؛ که از جمله آنها ارتقای انضباط مالی دولت و کنترل سوء برداشت‌ها از منابع مالی آن، ارتقای نقش نهاد‌های مردم نهاد و حتی اشخص حقیقی در نظارت بر اعمال مدیران و کارکنان دولت و نظارت بر آنها و ایجاد شفافیت در بخش‌های مختلف است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۰۶ ۰۹ فروردين ۱۳۹۸
جوانگرایی به این معنی افراد دهه های شست و پنجاه با لشکر کنکور وارد دانشگاهها شده ان از استخدام مونده ان صاحب شغل درامد شوندچون بیشترین فشار و اسیب در کشور به دهه پنجاه و شست وارد شده به جبران صدماتشون بیایند به این میگن جوانگرایی نه دانشجویان دانشگاهها هنوز نه جنگ دیده ان و نه امام رو
آخرین اخبار