به گزارش حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، عاملی دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی و استاد گروه ارتباطات دانشگاه تهران در جلسه شورای اسلامی شدن دانشگاهها و مراکز آموزشی که به موضوع بیانیه گام دوم انقلاب مقام معظم رهبری اختصاص داشت، گفت: تلقی بنده از بیانیه گام دوم این است که ما یک گام برداشتهایم و درصدد برداشتن گام دوم هستیم.
وی ادامه داد: این بیانیه به منزله مانیفستی است که بازمهندسی چهل سال آینده انقلاب را مورد توجه دارد.
استاد گروه ارتباطات دانشگاه تهران گفت: مقام معظم رهبری با نگاه عمیقی که دارند بیانیه گام دوم را در سه محور ارائه دادند.
وی ادامه داد: ایشان در محور اول روی یافتههای نظام جمهوری اسلامی تأکید دارند و در محور دوم به ظرفیتها اشاره داشته اند.
عاملی افزود: مقام معظم رهبری در محور سوم نیز هفت توصیه ارائه دادند که مسیرهای آینده را در حوزههای مهمی مثل علم، معنویت و عقلانیت، سبک زندگی، اقتصاد، زیرساختهای مهم فناوریهای آینده مورد توجه قرار داده اند.
عاملی گفت: هدف بلند مقام معظم رهبری «مدظلهالعالی» استقرار جامعه اسلامی در گام دوم است.
وی افزود: ما با نگاه به گام دوم انقلاب اسلامی بایستی توجه کنیم که اگر بخواهیم استقرار جامعه اسلامی داشته باشیم، علم چه وظیفهای ایفا میکند.
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: همانطور که مقام معظم رهبری «مدظلهالعالی» در بیانیه گام دوم انقلاب از ظرفیتهای گذشته، دستاوردهای کنونی و توصیههای متعلق به آینده سخن گفته اند، در شورای عالی انقلاب فرهنگی هم بایستی به گذشته نگاه کرد و هم به مسیر آینده نگاه داشت تا از وضعیت موجود فرهنگی به وضعیت مطلوب دست پیدا کنیم و از این رو عمیقاً نیازمند باز مهندسی نظام سیاستگذاری علم و فرهنگ کشور هستیم.
استاد گروه ارتباطات دانشگاه تهران اظهار کرد: این بیانیه، بیانیه نظام جمهوری اسلامی است و بایستی به منزله بیانیهای باشد که فارغ از هرگونه جناحبندیها، نظام تفکر تمدنی انقلاب اسلامی را ارائه میکند و متوجه تمامی آحاد جامعه است.
وی افزود: دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی با تعامل با دستگاههای مسئول در حوزه علم و فرهنگ، شوراهای اقماری و کمیسیون تخصصی و همچنین کار کارشناسی عمیق؛ نظام سیاستگذاری علم و فرهنگ را باز مهندسی خواهد کرد و هم بر مبنای بیانیه گام دوم راهبردهای سیاستی مهمی را برای چهل ساله دوم انقلاب طراحی خواهد کرد و سندهای سیاستی و خط مشی گذاری را در قالب لایحه و طرح آماده صحن شورای عالی انقلاب فرهنگی خواهد کرد.
عاملی تصریح کرد: در این مسیر نیازمند مشارکت همه دانشگاهیان و همه اهل علم و حکمت هستیم و مشارکت عمومی در این مسیر یک ضرورت جدی است.
در ادامه زارعی رئیس بسیج اساتید کشور گفت: هنوز رویکرد مسئله محوری در دانشگاهها نهادینه نشده است و نیاز به مدیریت جهادی در تغییر ساختارهای فعلی دانشگاه برای یک انقلاب علمی در کشور داریم.
وی افزود: در دانشگاهها بدنه اساتید هنوز به رویکرد آموزشی تمرکز دارد و به ساختار نظام ارتقای دانشگاهی وابسته و در آن کماکان نظام وتویی مقالات حکمفرماست و هنوز سایر حوزههای علمی مورد توجه قرار نگرفته است.
همچنین غفاری معاون فرهنگی اجتماعی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در اینن جلسه اظهار کرد: در بررسی بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی میبایستی به مقولات جمهوریت و اسلامیت به صورت توامان توجه داشته باشیم و به تمامی ابعاد این بیانیه پرداخته شود تا از خطر مصلح کردن این بیانیه جلوگیری شود.
در ادامه جلسه شاهین آخوندزاده قائم مقام معاونت تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت گفت: رهبر معظم انقلاب به تنهایی از رشد بودجههای پژوهشی در کشور حمایت کردهاند.
وی افزود: از ۰.۱۶ درصد سهم پژوهش کشور امسال به سهم ۲.۱ درصدی رسیدهایم.
قائم مقام معاونت تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: میزان بودجه و حمایتهای پژوهشی کشور در مقایسه با بسیاری از کشورهای پیشرو در منطقه بسیار محدودتر است درحالیکه انتظار است با همین بودجه محدود پژوهشی از سایر کشورهای منطقه جلوتر باشیم.
وی ادامه داد: کانادا که حدود ۲ برابر ما تولید مقاله میکند تنها ۹۶ مجتمع دانشگاهی دارد، اما این میزان در کشور بسیار متفاوت است.
آخوندزاده گفت: بودجه پژوهشی فعلی کشور حدود ۸۰ میلیون دلار است در حالی که کشوری، چون ترکیه برای این موضوع یک میلیارد دلار بودجه در نظر گرفته است.
در ادامه جلسه حجتالاسلاموالمسلمین خسروپناه گفت: دبیرخانه باید به بررسی نسبت بیانیه گام دوم انقلاب رهبری «مدظلهالعالی» با محتوای سند اسلامی شدن دانشگاهها بپردازد و ناظر بر مأموریتهای شورای اسلامی شدن به بررسی برنامههای پیش رو بپردازد.
در پایان جلسه منصور غلامی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری گفت: مقام معظم رهبری اذعان داشتهاند که آنچه به دست آوردهایم قابل قبول است و برای برداشتن گام دوم باید به نسل جوان توجه داشت.
وی افزود: باور بنده این است که جوانان دانشجوی دانشگاهی ما ظرفیتهای فوقالعادهای دارند که بایستی با هدایت ظرفیتها، جوانان را از مهلکههای بیاخلاقی دور کنیم و با تدوین راهبردهای اجرایی به اعتلای جوانان کشور در محیطهای دانشگاهی کمک کنیم.
انتهای پیام/