عبدالله دوم، شاه اردن بعد از اظهارات نخست‌وزیر رومانی درباره قدس روز دوشنبه سفر خود را به بخارست، پایتخت رومانی لغو کرد.

شاه اردن در حمایت از قدس سفرش را به رومانی لغو کردبه گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان، به نقل از خبرگزاری فرانسه، عبدالله دوم، شاه اردن بعد از اظهارات نخست‌وزیر رومانی درباره قدس روز دوشنبه سفر خود را به بخارست، پایتخت رومانی لغو کرد.

عبدالله دوم سفر خود به بخارست را که برای روز دوشنبه پیش بینی شده بود، به نشانه اعتراض به سخنان نخست‌وزیر رومانی درباره انتقال سفارت این کشور از تل آویو به قدس، لغو کرد.

کاخ سلطنتی اردن در بیانیه‌ای اعلام کرد "شاه عبدالله تصمیم گرفت دیدار خود از رومانی را که برای روز دوشنبه پیش بینی شده بود، به منظور اعلام همبستگی با قدس لغو کند".

این بیانیه اظهار کرد این دیدار که قرار بود با امضای توافقنامه‌های متعددی در زمینه‌های مختلف همراه باشد، بعد از این که نخست‌وزیر رومانی روز یکشنبه اعلام کرد سفارت کشورش را در اسرائیل از تل آویو به قدس انتقال خواهد داد، لغو شد.

فیورینا دانسیلا، نخست‌وزیر رومانی روز یکشنبه به آمریکا وعده داد سفارت کشورش را در اسرائیل از تل آویو به قدس انتقال خواهد داد که بلافاصله رئیس جمهور رومانی مخالفت خود را با آن اعلام کرد.

نخست‌وزیر رومانی در حالی که در نخستین روز کنفرانس آیپک، لابی طرفدار اسرائیل در آمریکا، سخن می‌گفت، انتقال سفارت رومانی را از تل آویو به قدس اعلام کرد. از آنجایی که در حال حاضر رومانی ریاست دوره‌ای اتحادیه اروپا را به عهده دارد، این سخنان اهمیت ویژه‌ای پیدا می‌کند.

با وجود این، مایا کوچیانچیک، سخنگوی کمیسیون اروپا در واکنش به سخنان نخست‌وزیر رومانی اظهار "موضع اتحادیه اروپا در این پرونده تغییر نکرده است" به این معنی که بروکسل قدس را به منزله پایتخت اسرائیل به رسمیت نمی‌شناسد.

کلاوس یوهانیس، رئیس جمهور رومانی و رهبر حزب راست میانه رو که با اکثریت چپگرای رومانی در بحران آشکاری به سر می‌برد، با خواست دولت برای پیروی از آمریکا در انتقال سفارت به قدس مخالف است.

رئیس جمهور رومانی روز دوشنبه ضمن محکوم کردن سخنان نخست‌وزیر این کشور وی را به خراب کردن روابط کشورش با "جهان عرب" متهم کرد. یوهانیس با ابراز تاسف از لغو سفر شاه اردن به رومانی اعلام کرد "شاه اردن رفتار نخست‌وزیر را به منزله توهینی به خود تلقی کرد. این حقیقتا یک مشکل است".

بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل از اقدام نخست‌وزیر رومانی استقبال و در توییتی اعلام کرد "من از دوستم، فیورینا دانسیلا، نخست‌وزیر رومانی برای اظهاراتش در آیپک سپاسگزاری می‌کنم".

صائب عریقات، از مقامات بلند پایه فلسطین نیز اظهارات نخست‌وزیر رومانی را "نقض آشکار حقوق فلسطینی ها، حقوق بین الملل و قطعنامه‌های سازمان ملل متحد" ارزیابی کرد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار