به گزارش حوزه آموزش و پرورش گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، حجتالاسلام والمسلمین علی ذوعلم رئیس سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی اظهار کرد: پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش طبق مصوبهای که ۸سال پیش ابلاغ شده، در سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی ادغام شده است، ولی این ادغام هنوز کامل انجام نگرفته است.
وی بااشاره به پیشنهاد وزیرآموزشوپرورش در این مورد اشاره و اعلام کرد: منتظریم سازمان امور اداری و استخدامی کشور درباره این نامه اخیر وزیر اعلام نظر کند؛ اگر اعلام کرد که همان مصوبه به قوت خود باقی است که ما باید بهحکم قانون کار خود را انجام دهیم و اگر اعلام کرد که پژوهشگاه از سازمان جدا شود این کار انجام میشود.
حجتالاسلاموالمسلمین ذوعلم درباره محتوای نامه وزیر آموزشوپرورش در خصوص پژوهشگاه مطالعات آموزشوپرورش گفت: وزیر آموزشوپرورش بر اساس ادلهای که آوردند خواستند که مصوبه اصلاح شود و پژوهشگاه از سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی جدا شود.
وی درباره برنامههای این سازمان تصریح کرد: این سازمان موظف است در راستای انجاموظیفه خودش، اسناد تحولی را محقق کند بنابراین همانگونه که قبلاً هم در طول ۷، ۸سال اخیر که اسناد تحولی تصویب شده است، سازمان پژوهش سعی میکرده است که خود را با این اسناد همسو کند، اکنون هم برنامه این است که از مرحله همسوسازی به سمت مرحله اجرای کامل برود.
رئیس سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی خاطرنشان کرد: اجرای کامل برنامه درسی ملی، توجه کردن به برنامهریزی آموزشی در کنار برنامهریزی درسی، ارتقای توانمندی و مهارت مدرسه بهعنوان بستر تربیت از سرفصلهای اصلی برنامه سازمان پژوهش در سال جدید است.
وی گفت: مدرسه محوری و اجرای برنامه درسی ملی بهطور کامل، ۲گام مهمی است که باید برداریم و برداشتن آن ممکن است ۱۰، ۱۵سال طول بکشد و همچنین کار بسیار پیچیده است و باید بااحتیاط و پختگی جلو برویم.
حجتالاسلاموالمسلمین ذوعلم با تشریح مفهوم مدرسه محوری، گفت: مدرسه محوری به این معنا است که مدرسه توانمند شود و تأمین نیازهایش در اولویت باشد و تمام اهتمام و توجهات به مدرسه باشد و اختیارات و مسئولیتها به مدرسه داده شود تا نیازهای خودش را بتواند تأمین کند.
وی تصریح کرد:دربرنامه ویژه مدرسه ٢ساعت آموزشی در اختیار مدارس قرارگرفته است تا در ذیل اهداف برنامه درسی ملی برنامهریزی شود و باید حوزههای ١١گانه یادگیری مدنظر باشد.
رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی در ادامه اضافه کرد:این ٢ساعت برای این است که، چون در برخی مناطق به دلیل شرایط بومی دچار ضعفهایی در برنامه درسی ملی مثل سبک زندگی و توانمندیهای اخلاقی هستیم، با خلاقیت مدارس و مشارکت مجموعههای مسئول این ضعفها جبران شود.
وی افزود: برای رسیدن به این اهداف باید اقداماتی را انجام بدهیم که ۲اقدام را باید سریعتر انجام دهیم یکی بازآرایی تشکیلات سازمان پژوهش است که برای این کار آماده شود و دیگر ارتقای توانمندی مهارت مجموعه کارشناسان است.
ذوعلم با اشاره به برنامههای سال ٩٨ سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی اظهارکرد:درسال٩٨ تلاش میکنیم تا تدوین سند ۱۴۱۴ متناسب با برنامه درس ملی و تبیین گام دوم انقلاب رااجرا کنیم.
وی اضافه کرد: برای تدوین این سند باید فراخوان داده شود و در فرآیند تولید آن از سطوح متفاوت مخاطبین در جامعه، حوزه وزارتی و استانی و منطقهای و نیز منابع و رویکردهای برونمرزی متناسب استفاده شود.
انتهای پیام/