برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری امشب با موضوع کارآمدی برنامه های مبارزه با مواد مخدر برگزار شد.


مؤمنی: حجم محموله‌های مواد مخدر کمتر شده است/ سال گذشته برای مبارزه با مواد مخدر ۱۸ شهید دادیم/ در ایران مزرعه کشت خشخاش و مواد مخدر نداریمبه گزارش خبرنگار گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، اسکندر مومنی دبیر کل ستاد مبارزه با مواد مخدر ۲۷ اسفند ماه با حضور در برنامه گفتگوی ویژه خبری به بررسی کارآمدی برنامه های مبارزه با مواد مخدر پرداخت.

مومنی در ابتدا با اشاره به اینکه جمهوری اسلامی ایران در خط مقدم مبارزه با مواد مخدر قرار دارد گفت: در این خط مستمرا شهید داده ایم و مردم و سربازان ما در این راه جانفشانی می کنند.

وی با اشاره به اینکه در اجلاس کمیسیون مواد مخدر سازمان ملل به مقامات عالی کشور‌ها به صراحت اعلام کردیم جمهوری اسلامی ایران در خط مقدم مبارزه قرار دارد و آن‌ها نیز باید به ایران در این مسیر کمک کنند خاطرنشان کرد: درخواست ملاقات‌های زیادی داشتیم به طوری که این اجلاس، اجلاس متفاوتی بود.

دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر با اشاره به اینکه در اجلاس عمومی ملاقات های دوجانبه و چندجانبه با مقامات کشورها داشتیم اظهار کرد: ما در این اجلاس مطرح کردیم که در خط مقدم مبارزه قرار داریم و برای ما جوانان کشورمان با جوانان آنها تفاوتی نمی کند.

وی با اشاره به اینکه ما در جمهوری اسلامی ایران با انواع قاچاق مواد مخدر مقابله می کنیم گفت: برای ما فرقی نمی‌کند که مواد مخدر در داخل توزیع یا به سایر کشورها ترانزیت می شود، ما نیازمند دستگاه های نسل جدید هستیم تا بتوانیم مسیر ترانزیت را نیز کنترل کنیم اما در تحریم قرار داریم و سایر کشورها باید به ما در این راستا کمک کنند لذا برای ما مقابله در داخل و ترانزیت فرقی ندارد هر دو باید انجام شود.

مومنی با اشاره به اینکه نجات جان یک انسان برابر نجات جان همه انسانها است افزود: نجات جان انسان ها برای ما فرقی نمی‌کند، متاسفانه کشورهای غربی در این مسیر ما را یاری نمی کنند و لذا اگر این یاری و کمک از سوی آنها صورت نپذیرد طبیعتاً تجدیدنظر در موضوع خواهیم کرد، برخی از کشورها درخواست ملاقات با ما داشتند اما ما مطرح کردیم که اول باید شاهد کمک آنها باشیم و سپس به سمت گفتگو برویم.

دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر با اشاره به اینکه تحریم باعث تغییر الگوی مصرف شده است عنوان کرد: گل ماده مخدر بسیار خطرناکی است به طوری که قدرت تخریب و توهم زایی آن بسیار زیاد و خطرناک است و لذا امکان برگشت آن بسیار کم و اعتیاد آن بسیار سخت است.

وی با اشاره به اینکه ماده مخدر در گل چندین برابر حشیش است ادامه داد: مصرف گل چندین سال است که شروع شده است، به طوری که آهنگ رشد آن زیاد است اما فراوانی آن زیاد نیست، بیش از ۳۰% مطرح می کردند که این ماده مضر نیست و ریشه گیاهی دارد اما بیشترین ضرر را برای انسان دارد.

مومنی با اشاره به اینکه کشورها حق ندارند الگوی مصرف خود را به سایر کشورها تعمیم دهند گفت: موضوع مواد مخدر در کشور ما همراه با سایر ناامنی ها است، در اجلاس مواد مخدر سازمان ملل بیشترین استقبال از کتابچه ای که در قالب دستاوردهای چهل ساله انقلاب جمع آوری شده بود صورت گرفت.

مومنی با بیان اینکه به دلیل بالا رفتن قیمت مواد مخدر حجم محموله ها کمتر شده است اظهار کرد: حجم محموله ها کمتر شده است و این کار را سخت‌تر می‌کند لذا تغییر نرخ دلار بر روی قیمت مواد مخدر اثر گذاشته است. جمهوری اسلامی ایران با کوچکترین تولیدو آشپزخانه در داخل به شدت مقابله می‌کند لذا به حداقل ممکن در این حوزه رسیده‌ایم اما متاسفانه در افغانستان لابلاتوار ساخت مواد مخدر افزایش قابل توجهی یافته است.

دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر با اشاره به اینکه مواد مخدر موضوعی ملی است و باید نگاه جدی به آن داشته باشیم بیان کرد: قاچاقچیان به دنبال سود هستند لذا با تغییر الگوی مصرف، آنها درآمد بیشتری را کسب کردند و جان انسان ها برایشان فرقی نمی کند.

وی با اشاره به اینکه بیش از ۳۰۰ هزار هکتار زمین زیر کشت در افغانستان وجود دارد به طوری که ۷ ماه بر روی زمین کار می کنند افزود: سال گذشته ۱۸ نفر از بهترین جوانان ما در این حوزه شهید شدند لذا همه باید دست به دست هم دهیم تا به مقابله با مواد مخدر بپردازیم.

مومنی با اشاره به موضوع ساماندهی معتادان متجاهر ادامه داد :پلیس فتا فضا را کاملا رصد و مقابله می کند و لذا هماهنگی‌های لازم میان دستگاه‌های مربوطه وجود دارد، تجاهر به اعتیاد همراه با چند جرم دیگر است. معتادان متجاهر باید ساماندهی شوند و پس از ساماندهی مهارت لازم را فرا بگیرند و به جامعه بازگردند.

دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر با اشاره به اقداماتی که در طی چند ماه گذشته در این راستا صورت گرفته است افزود: ظرفیت‌هایی به این حوزه اضافه شده است و به همین دلیل از نیروی انتظامی، سپاه و بسیج قدردانی می‌کنم.

وی با بیان اینکه ۵۰ - ۶۰ هزار معتاد متجاهر در کشور داریم گفت: همه مراکز نگهداری معتادان متجاهر بعد از درمان به دنبال مهارت آموزی هستند. به هیچ وجه تولید کننده مواد مخدر نیستم و همه در این موضوع مصمم به مقابله هستیم.

مومنی با اشاره به اینکه دادسرای انقلاب، دادستانی کل، شهرداری، وزارت بهداشت و سازمان بهزیستی در این راستا تلاش های زیادی را انجام داده‌اند ادامه داد: از این به بعد صرفاً کار انتظامی نیست لذا باید اقدامات دیگری صورت گیرد و کار به صورت جمعی دنبال شود، روز یکشنبه بیش از ۶ هزار و ۶۰۰ نفر معتاد متجاهر در تهران جمع‌آوری شدند و ۴۰ هزار نفر در کل کشور در مراکز ماده ۱۶ به سر می برند.

دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر با اشاره به اینکه تعدادی از این عده معتاد نیستند بلکه کارتون خواب هستند افزود: متاسفانه این عده به دلیل مشکلاتی که دارند کارتون خواب شده‌اند.

وی با اشاره به اینکه ما از هر فناوری برای پیدا کردن مواد مخدر استفاده می کنیم گفت: در ایران مزرعه کشت خشخاش و مواد مخدر نداریم، ما به شناسایی تمامی این گونه موارد می پردازیم و با آنها مقابله می‌کنیم لذا باید از جنجال رسانه‌ای در این حوزه پرهیز کرد زیرا مشکل را حل نمی‌کند موضوع مواد مخدر منشاء بسیاری از آسیب های دیگر است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار