چشمه‌های آب گرم یکی از مکان‌های گردشگری جذاب هستند که همواره گردشگران زیادی با هدف تفریح و درمان به آن جذب می‌شوند.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان  از بندرعباس ،وجود خواص درمانی چشمه‌های آبگرم سبب شده تا گردشگران علاوه بر تفریح با هدف درمان و تسکین برخی امراض مفصلی و پوستی استقبال زیادی از آن‌ها کنند.
قدرت سودمندی آب از زمان‌های قدیم برای ایجاد آرامش، تحریک جریان خون، حذف آلودگی‌ها از پوست، کاهش درد و درمان بیماری‌ها ارزشمند بوده است و پزشکان در درمان بیماری‌ها و سلامت مردم از آن استفاده می‌کردند.

چشمه‌های آب گرم، چشمه‌های طبیعی‌ای هستند که دمای آب آن‌ها در تمام طول سال چند درجه از دمای هوای محیط بیشتر است و در سرما و گرما می‌توان بخار آن‌ها را به وضوح دید.

چشمه آبگرم گنو  مکانی برای تفریح و درمان
استفاده از چشمه‌های آب گرم معدنی سابقه‌ای باستانی داشته و می‌توان تاریخ استفاده از آنهارا با تاریخ تمدن بشر همزمان دانست.

چشمه آب گرم و معدنی گنو در هرمزگان هم از جمله چشمه‌هایی است که هر ساله گردشگران داخلی و خارجی زیادی را جذب می‌کند.
این چشمه در فاصله ۳۴ کیلومتری شمال شرقی شهر بندرعباس واقع در بخش مرکزی شهرستان بندرعباس و یکی از نقاط دیدنی هرمزگان در جنوب ایران است.

چشمه آبگرم گنو  مکانی برای تفریح و درمان

عباس نوروزی معاون اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان هرمزگان  در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان  از بندرعباس ،گفت:ساخت یک مجتمع توریستی، تفریحی و درمانی در کنار چشمه آبگرم گنو سبب افزایش جذب گردشگران به این منطقه شده است.
وی با اشاره به وجود آسیاب‌های تارخی در کوه گنو نزدیک به چشمه‌های آبگرم افزود: آسیاب‌های آبی گنو مربوط به دوره قاجار است که در دامنه کوه‌های گنو واقع شده‌استو بازدید از آن‌ها خالی از لطف نیست.
این اثر در سال ۱۳۸۰ با شمارهٔ ثبت ۳۹۷۴ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده‌است.
معاون اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان هرمزگان گفت: امکانات رفاهی مناسب مجتمع توریستی، تفریحی و آبدرمانی گنو با مساحت ۳۰ هکتار از نقاط قوت این مجتمع برای جذب گردشگران است.
وی افزود: مجتمع توریستی، تفریحی و آبدرمانی گنو با مساحت ۳۰ هکتار مساحت دارای پارکینگ و هتل، و شهربازی، آلاچیق و سکو‌های نصب چادر مسافرتی مکان مناسبی برای اقامت گردشگران محسوب می‌شود.

چشمه آبگرم گنو  مکانی برای تفریح و درمان
ترکیبات ویژه آب‌های گرم و دمای بالای آن سبب می‌شود فقط گروه اندکی از جانوران و گیاهان در آن زندگی و رشد کنند.
چشمه‌های آب گرم قابلیت درمان بیماری‌های پوستی، اعصاب و روان، گوارش، کم خونی، ریوی، قلبی  دارند.
در استان هرمزگان آبگرم گنو از دسته آب‌های کلرور سولفاته کلسیک گوگردی گرم بوده و به لحاظ دارا بودن مقدار قابل توجه کلروسدیم خواص درمانی فراوانی دارد.


یکی از ویژگی‌های منحصر به فرد آبگرم گنو وجود ماهی آوینیوس گینویس در چشمه‌های آن است.

دادخدا پالیک فرمانده یگان حفاظت محیط زیست استان هرمزگان با تاکید به اهمیت حفظ محیط زیست و مدیریت پسماند در این منطقه گفت: تنها زیستگاه ماهی آوینیوس گینویس یا آفانیوس گینوئیس در جهان در چشمه آبگرم گنو بندرعباس است که  باید حفاظت و نگهداری شود.

منطقه حفاظت شده گنو یکی از ۹ ذخیره‌گاه زیست‌کره در ایران است که ماهی آفانیوس گینوئیس از خانواده کپور دندان داران یا ماهی گورخری، تنها گونه منحصر به فرد استان هرمزگان درآبگرم گنو زندگی می‌کند.

این ماهی بومی در چشمه آبگرم گنو با درجه حرارت حدود ۴۰ درجه سانتیگراد زندگی می‌کند و از گونه‌های آسیب پذیر محسوب می‌شود و هرگونه آلودگی یا تخریب این زیستگاه موجب نابودی و انقراض این ماهی منحصربفرد می‌شود.

چشمه آبگرم گنو  مکانی برای تفریح و درمان


مازاد چشمه آب گرم گنو پس از ایجاد شبکه آبیاری در بالادست، در اراضی پایین دست نیز به مصرف آبیاری نخلستان‌ها می‌رسد و بعنوان آب کشاورزی مورد استفاده قرار می‌گیرد.
موسی مولاپرست سرپرست مجتمع توریستی، تفریحی و آبدرمانی گنو در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان  از بندرعباس ، گفت: استخر آب گرم ویژه آقایان و بانوان، استخر آب سرد استخر اختصاصی، جکوزی و وان انفرادی، پیست دوچرخه سواری، درشکه سواری با اسب، باغ راه، آبشار، مجتمع تجاری، رستوران و سفره خانه سنتی از دیگر امکانات این تفرجگاه است.
وی افزود: پارگینگ خودرو، رستوران و سفره خانه سنتی، پیست دوچرخه سواری، درشکه سواری با اسب، سوار کاری، امفی تئاتر روباز، تالار چند منظوره، سالن همایش، باغ راه، آبشار، آسیاب آب قدیمی، آلاچیق و سکو‌های نصب چادر مسافرتی، مجموعه شهر بازی، قلعه بادی، قطار ریلی برقی برای بزرگسالان و کودکان، دستگاه بازی هیجانی وکامپیوتری و بازی کودکان، دستگاه ماجرا جو در شهر بازی سر باز و پوشیده از دیگر دیدنی‌های این تفرجگاه محسوب می‌شوند.

چشمه آبگرم گنو  مکانی برای تفریح و درمان

سرپرست مجتمع توریستی، تفریحی و آبدرمانی گنو گفت: در ایام نوروزنیز بازارچه نوروزی در محوطه این مجتمع با صد غرفه را ه. راه اندازی می‌شود.
موسی مولاپرست افزود:دراین بازارچه انواع صنایع دستی، غذا‌های محلی و کالا‌ها و محصولات متنوع و مایحتاج مردم عرضه می‌شود.
وی گفت:ورودی این مجتمع برای هر خودرو ۱۰ هزار تومان است وهمچنین گردشگران و مسافران می‌توانند دراین مجتمع به صورت رایگان برای اقامت درایام نوروز چادر نصب کنند.
سرپرست مجتمع توریستی، تفریحی و آبدرمانی گنو گفت:۸۰۰ هزار گردشگر در سال ۹۷ از این مجتمع بازدید کردند که ۳۵۰ هزار نفر از آن‌ها مسافران نوروزی بودند.

چشمه آبگرم گنو  مکانی برای تفریح و درمان
به گفته محققان، آب وسیله‌ای بسیار مؤثر و قطعی در بهبود برخی بیماری‌ها یا تخفیف و حتی ریشه کن کردن درد‌های عضلانی و مفاصل، مداوای نارسائی‌های جسمی، سرعت بخشیدن به کاهش طول دوران نقاهت ناشی از صدمات استخوانی، تقویت عضلات، به کار گیری عضلات غیر فعال، تسریع گردش خون در عروق و حتی تسکین بیماران روحی و روانی است.
تا کنون درایران ۲۳۱ چشمه آب گرم معدنی شناسایی شد ه. است که به دلیل فعالیت گسترده آتشفشانی بوجود آمده است.
استان‌های سیستان و بلوچستان با ۲۵ مرکز، آذربایجان غربی با ۲۴ مرکز، هرمزگان با ۲۰ مرکز، کرمان با ۱۸ مرکز و اردبیل و سمنان هر یک با ۱۴ مرکز به ترتیب بیشترین تعداد مراکز آب‌درمانی در ایران را دارند.

چشمه آبگرم گنو  مکانی برای تفریح و درمان

درکنار چشمه  آب گرم گنو ،کوه گنو نیز به عنوان یک منطقه گردشگری محسوب می شود.

منطقه گردشگری کوه گنو در ۲۹ کیلومترى شمال غربى شهرستان بندرعباس واقع شده است.

این کوه در مقایسه با آب و هواى گرم بندرعباس داراى آب و هواى نسبتاً معتدل است.

هر سال بیش از ۱۰ هزار گردشگر از جاذبه‌های کوه گنو بازدید می‌کنند.

مجتمع توریستی، تفریحی وآبدرمانی گنو در کیلومتر۲۲ جاده بندر عباس – سیرجان واقع شده است.

انتهای پیام/ر

 

چشمه‌های آبگرم مکان محبوب گردشگران

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.