به گزارش خبرنگار حوزه دریچه فناوری گروه فضای مجازی باشگاه خبرنگاران جوان، راهاندازی سرویسهای استریم بازیهای ویدئویی روز به روز به صورت جدیتر توسط شرکتهای مختلف پیگیری میشوند و به نظر میرسد در آیندهای نه چندان دور شاهد تحول در حوزه بازیهای رایانهای هستیم. در حال حاضر شرکتهایی مانند سونی، مایکروسافت، سامسونگ و حتی گوگل به شدت در پی اجرای سرویس استریم بازیهای ویدئویی خود هستند و طبق اخبار موجود اجرای چنین سرویسهای هر روز قویتر میشود.
سرویس استریم به این صورت است که کاربران بدون نیاز به دیسک فیزیکی یا دانلود یک بازی، تنها از طریق بستر اینترنت میتوانند به محتوای مورد نظر دسترسی داشته باشند. در حال حاضر نمونههای زیادی از سرویس استریم ویدئویی موجود است که سایتهای مختلف در آن به کاربران خود اجازه میدهند فیلمها و سریالهای موجود در سرورهای سایت را به صورت آنلاین تماشا کنند، در این حالت نیاز به دانلود فیلم مورد نظر نیست و رایانه شما تنها آن فیلم را اجرا میکند، در واقع اجرای درست چنین سرویسی به وجود اینترنت پرسرعت وابسطه است. کاربران این سایتها با پرداخت اشتراک ماهیانه میتوانند هزاران فیلم و سریال را به صورت آنلاین مشاهده کنند.
حال سرویس استریم بازیهای ویدئویی نیز به همین شکل است، کاربران بدون نیاز به کنسول بازی یا سخت افزار قوی و تنها با داشتن خط اینترنت پرسرعت میتوانند بازیهای موجود بر روی سرور سرویس استریم مورد نظر را از مرورگر خود اجرا و بازی کنند. طبیعی است که تهیه کنسول یا سخت افزار قدرتمند به دلیل هزینه بالا برای همه امکان پذیر نباشد، به این ترتیب بدون نیاز به این موارد کاربران تنها با داشتن یک مورد از پلتفرمهای تلوزیون هوشمند، رایانه شخصی، لپتاپ، تبلت یا تلفن هوشمند به همراه اینترنت پرسرعت میتوانند هر بازی را در هر مکانی اجرا و بازی کنند.
گوگل در حال اجرای این پروژه است، مقدمات آن نیز فراهم شده و حتی بازی Assassin’s Creed Odyssey نیز بر روی این سرویس مورد آزمایش قرار گرفته است. اما دو چالش سخت بر سر راه گوگل قرار دارد، اولین چالش مربوط به سرعت اجرای بازی است، در زمانی که کاربران به صورت استریم در حال تماشای یک فیلم هستند، چند ثانیه تاخیر یا افت کیفیت لحظهای نمیتواند موضوع خیلی مهمی باشد، اما در هنگام اجرای بازی اگر لحظاتی بازی قطع شود یا افت کیفیت پیدا کند، کل لذت بازی از بین میرود، از طرفی در هنگام اجرای فیلم، سرور مرکزی نیاز به پردازش پیچیدهای ندارد، اما سرور مرکزی یک سرویس استریم بازی باید به صورت همزمان بازیهای بسیار سنگین را پردازش و برای هزاران نفر اجرا کند که کار بسیار دشواری است.
چالش دوم بستر اجرای این کار است، در حال حاضر گوگل برنامه دارد تا از طریق مرورگر کروم و کروم کست خود این ویژگی را برای کاربران خود محیا کند، در اینجا یکی از موارد مهم دسته بازی است که طبق تصاویری که به تازگی منتشر شده، گوگل حق اختراع یک نوع دسته بازی را که شباهت زیادی به دستههای بازی سونی و مایکروسافت دارد، ثبت کرده است. احتمالا این دسته با اتصال وایفای به کروم کست یا حتی اتصال با سیم به رایانههای شخصی مورد استفاده خواهد بود.
البته لازم به ذکر است که یکی دیگر از دلایل موفقیت چنین سرویسهایی پشتیبانی از بازیهای پرطرفدار و روز دنیا است. یک سرویس استریم هرچقدر هم که قدرتمند باشد، اگر بازیهای جذابی را در خود نداشته باشد، از پیش شکست خورده است. به همین دلیل گوگل میخواهد بازیهای پرطرفدار را به سرویس استریم خود بیاورد و در این راه حتی ممکن است چندین شرکت بازیهای ویدئویی را نیز خریداری کند.
در هر صورت باید دید گوگل در راه اجرای سرویس استریم بازیهای ویدئویی خود چگونه عمل خواهد کرد و آیا قادر به ایجاد تحول در صنعت بازیهای ویدئویی خواهد بود یا خیر؟
گزارش از عبدالله مطیع
بیشتر بخوانید: اولین بروزرسانی عنوان The Division 2 حدود ۵۰ گیگابایت حجم دارد!
انتهای پیام/