مهمترین اخبار حوزه ادبیات از ۱۸ تا ۲۴ اسفند را در این گزارش بخوانید.

۲۳ اسفندماه؛ آخرین فرصت برای ثبت‌نام ناشران داخلی/تعداد شهر‌های فاقد کتابخانه تا سال ۱۴۰۰ به صفر می‌رسد؟

به گزارش خبرنگار حوزه ادبیات  گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان،  حوزه ادبیات در هفته گذشته شاهد رویدادهایی بود که در ادامه به آن پرداخته ایم.

۲۳ اسفندماه؛ آخرین فرصت برای ثبت‌نام ناشران داخلی

سید رفیع احمد جواهری با اشاره به تمدید یک روزه ثبت‌نام ناشران داخلی گفت: به منظور تسهیل در ثبت نام ناشرانی که به هر دلیلی ثبت نام ناقص کرده‌اند و یا موفق به ثبت نام نشده‌اند، روز پنجشنبه (۲۳ اسفند) آخرین فرصت برای ثبت‌نام جهت حضور در نمایشگاه کتاب تهران است.

وی افزود: به همین دلیل تمهیدات لازم برای این امر در نظر گرفته شده است و سایت از ساعت یک بامداد پنجشنبه الی ۲۴ شب فعال خواهد بود.

معرفی نامزد‌های نهایی بخش داستان‌کوتاه نخستین جشنواره «ادبیات سلامت»

با اعلام نامزد‌های نهایی بخش نمایشنامه‌نویسی و فیلمنامه‌نویسی جشنواره ادبیات سلامت، اکنون فهرست نهایی کاندیدا‌های بخش داستان کوتاه این جشنواره اعلام می‌شود.

نامزد‌های این بخش به شرح زیر است:

فراموش‌خانه نوشته منا کرمی

پشت‌بام نوشته نازنین رحمان‌آبادی

سیاه و جاندار نوشته دلبر یزدان‌پناه

غریبه‌ای در خانه ما نوشته مهدیه کوهی‌کار

من از باد‌های سرد نوشته مرتضی فرجی

دیوار کوتاه خواب‌های من نوشته هدا حشمتیان

شمس لنگرودی، ابوتراب خسروی و احمد آرام بخش داستان کوتاه نخستین جشنواره «ادبیات سلامت» را داوری کردند.

کتابخانه ملی حافظ خط و زبان فارسی در سطح جهان است/ بایگانی راکد در سازمان اسناد نداریم/ ۵۴ درصد اساتید با کتابخانه ملی در تعامل نیستند

بروجردی رئیس مرکز اسناد و کتابخانه ملی گفت: سازمان اسناد و کتابخانه ملی نقطه عزیمتش را در سال ۹۷ از آغاز تا پایان سال در زمینه ایجاد تحول در ماموریت‌هایی که به عهده سازمان است، قرار داد. ما سطح خدمت رسانی به مراجعین و کسانی که انتظار خدمت رسانی از سازمان اسناد و کتابخانه ملی را دارند، افزایش می‌دهیم. سازمان اسناد و کتابخانه ملی حافظ خط و زبان فارسی در سطح جهان است. طبیعتاً برای اینکه بتوانیم این مأموریت را پیش ببریم، اقداماتی را انجام می‌دهیم. تلاش کردیم با بهبود رویه در عرصه کتابداری و اسناد کار را پیش ببریم و لازم است این ابزار را به روز کنیم تا تحولی ایجاد شود.

وی افزود: تا کنون بایگانی راکد در سازمان اسناد و کتابخانه ملی نداشتیم. این بایگانی در سازمان هرگز شکل نگرفته بود و در سال ۹۷ با همکاری استانداری تهران، ۸ هزار متر زمین را در محوطه پردیس در اختیار سازمان اسناد و کتابخانه ملی قرار دادیم.

آرای صادرشده در نمایشگاه کتاب ٣١ تغییر نمی‌کند

نخستین جلسه هیات بدوی رسیدگی به تخلفات سی و دومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران روز دوشنبه (٢٠ اسفند ماه) در معاونت امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شد.

داریوش رضوانی درباره مصوبات این جلسه گفت: در این جلسه ضمن مرور آیین‌نامه، شرح وظایف و تاکید بر رعایت همه چارچوب‌های قانونی با لحاظ دقت، صحت، انصاف، قاطعیت و مستند بودن، مقرر شد جلسات شورا به طور روزانه در ایام برگزاری سی و دومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران تشکیل شود.

رئیس هیئت بدوی رسیدگی به تخلفات سی و دومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران ادامه داد: در این جلسه اعضای شورا نظرات خود را در خصوص تجارب و اتفاقات سال‌های گذشته بیان کرده و پیشنهاد‌های خود را برای این دوره از نمایشگاه کتاب تهران مطرح کردند.

تعداد شهر‌های فاقد کتابخانه تا سال ۱۴۰۰ به صفر می‌رسد؟

مراسم گرامیداشت پانزدهمین سالروز تأسیس نهاد، صبح (دوشنبه ۲۰ اسفند ماه) با حضور سیدعباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، علیرضا مختارپور دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور و همچنین جمعی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی، چهره‌های برجسته حوزه تصویرسازی و کارتون، مسئولان نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور و کتابداران کتابخانه‌های عمومی برگزار شد.

علیرضامختارپور دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور در این مراسم اظهار داشت: اولین قانون مستقل مربوط به کتابخانه‌های عمومی در سال ۱۳۴۴ به تصویب مجلس رسید، اما ابهامات و اشکالات اجرای آن قانون سبب شد تا عملاً در سال ۱۳۵۲ با وضع برخی مواد در قوانین دیگر، عملا آن قانون کارکرد خود را از دست بدهد.

وی افزود: پس از پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی ایران اداره کتابخانه‌های عمومی عملاً تحت مدیریت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی قرار گرفت. اما علیرغم گسترش کمّی کتابخانه ها، برخی نواقص و کمبودها، اداره کتابخانه‌های عمومی کشور را با مشکل روبرو ساخت و سرانجام به پیشنهاد دولت، قانون تأسیس و نحوه اداره کتابخانه‌های عمومی کشور در هفدهم اسفند ۱۳۸۲ به تصویب مجلس شورای اسلامی رسید و از آن تاریخ دوره جدید کتابخانه‌های عمومی کشور آغاز شد.

مراسم سالروز تأسیس نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور برگزار شد/ وزیر ارشاد: گرفتار دانش فست‌فودی هستیم

مراسم سالروز تاسیس نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور و اختتامیه چهارمین دوسالانه کارتون کتاب، در باغ کتاب تهران با حضور سیدعباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، علیرضا مختارپور دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، محسن جوادی معاون فرهنگی وزیر ارشاد و سفیر کشور اندونزی برگزار شد.

وزیر ارشاد در این مراسم ضمن تبریک اعیاد ماه رجب اظهار داشت: باید بدانیم با نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور ـ. به عنوان یک نهاد فرهنگی و تاثیرگذار ـ. با چه تعبیری ارتباط برقرار می‌کنیم، چون خود تعبیر در نوع کارکرد‌های آن تاثیرگذار است.

وی تصریح کرد: نهاد‌هایی که ما در فضای اجتماعی داریم، یا تک‌ساحتی هستند یا چندساحتی؛ مثلا یک کارخانه تنها در یک جهت کار می‌کند، اما نهادی، چون دانشگاه در چند ساحت کار می‌کند؛نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور نیز اینگونه است.

به گفته بالاترین مقام مسئول در وزارت ارشاد، نهاد‌های چند ساحتی گاهی در یک بخش کار می‌کنند گاهی میان بخشی و یا فرابخشی هستند. یعنی چند ساحت در چند بخش؛ طبیعتا در نوع انتظارمان در نهاد‌ها این بخش‌ها تاثیرگذار هستند، از جمله نهاد‌های کتابخانه‌های عمومی کشور و برداشت من این است که نهاد‌های کتابخانه‌ها چندساحتی، میان‌بخشی و فرابخشی است و باید از این نگاه از آن انتظار داشته باشیم.

آغاز فروش کتاب خاطرات مقام معظم رهبری

فروش کتاب «خون دلی که لعل شد» حاوی خاطرات حضرت آیت‌الله العظمی سیّدعلی خامنه‌ای (مدّظلّه‌العالی) از زندان‌ها و تبعید دوران مبارزات انقلاب اسلامی آغاز شد. کتاب ۴۲۴ صفحه‌ای «خون دلی که لعل شد» به همت محمّدعلی آذرشب گردآوری شده است.

این کتاب ترجمه فارسی کتاب «إنّ مع الصّبر نصراً» زندگی‌نامه رهبر معظّم انقلاب است که توسط انتشارات انقلاب اسلامی چاپ و روانه‎ بازار نشر شده است.

کتاب حاضر شامل بیان حکمت‌ها، درس‌ها و عبرت‌هایی است که به فراخور بحث‌ها بیان شده و هر کدام از آن‌ها می‌تواند چراغ راهی برای آشنایی مخاطب کتاب به ویژه جوانان عزیز با فجایع رژیم منحوس پهلوی و همچنین سختی‌ها، مرارت‌ها و رنج‌های مبارزان و در مقابل، پایمردی‌ها، مقاومت‌ها، خلوص و ایمان انقلابیون باشد.

اعلام آمادگی ۱۴ کشور برای حضور در بخش بین‌الملل نمایشگاه کتاب تهران

احمد شاکری مدیر بخش بین‌الملل سی و دومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران درباره ثبت‌نام کشور‌ها برای حضور در بخش بین‌الملل نمایشگاه کتاب تهران گفت: تاکنون ۱۴ کشور برای حضور در نمایشگاه کتاب تهران ثبت‌نام کرده اند و ثبت‌نام تا ۲۱ اسفند ادامه دارد.

وی ادامه داد: کشور‌هایی نظیر چین (مهمان ویژه)، ژاپن، آلمان، هند، اتریش، کره جنوبی، روسیه، سوریه، افغانستان، عمان، صربستان، قطر، ارمنستان و لبنان ثبت‌نام خود را انجام داده‌اند.

مدیر بخش بین‌الملل سی و دومین نمایشگاه کتاب تهران درباره بازار جهانی کتاب بیان کرد: در بخش بازار جهانی ۱۰ متقاضی شامل آژانس‌های ادبی، ناشران فعال ایرانی در حوزه بین‌الملل و طرح‌های حمایتی آثار ایرانی در بازار‌های جهانی ثبت‌نام کرده اند.

ثبت‌نام بیش از ۲ هزار ناشر برای حضور در سی و دومین نمایشگاه کتاب/ نام نویسی تمام شد

سی و دومین نمایشگاه کتاب تهران سال آینده، از تاریخ ۴ تا ۱۴ در اردیبهشت ماه برگزار خواهد شد. بر این اساس ۲ هزار و ۲۶۴ ناشر ثبت نام خود را ثبت کرده‌اند. اما آمار نشان می‌دهد هزار و ۳۹۴ ناشر مستقل، ۳۲۲ ناشر به صورت نمایندگی در نمایشگاه حاضر خواهند بود.

۵۴۸ ناشر در این دوره تاکنون ثبت نام موقت داشته‌اند. از میان آمار اعلامی هم هزار و ۳۶۷ ناشر عمومی، ۴۴۸ ناشر دانشگاهی و ۱۰۴ ناشر آموزشی و همچنین ۳۴۵ ناشر کودک در دوره آتی نمایشگاه حضور خواهند داشت.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار