معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان آذربایجان غربی گفت: بیدمشک ارومیه در سال ۹۱ به شماره ۴۷۸ به ثبت ملی رسیده است.

 به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ارومیه،در پی انتشار خبری با عنوان «بیدمشک ارومیه ثبت ملی می‌شود» در روزنامه همشهری از زبان مدیر ارتباطات و امور بین الملل شهرداری ارومیه، حسن سپهرفر، معاون میراث فرهنگی اداره کل استان  گفت: بیدمشک ارومیه در سال ۹۱ به شماره ۴۷۸ در فهرست آثار ملی میراث نامملوس کشور در گستره استان آذربایجان غربی به ثبت رسیده است.

او عنوان کرد: فن آوری تهیه عرق بیدمشک با همین عنوان پس از تهیه پرونده ثبتی و مطالعات مردم شناختی توسط حوزه مطالعات مردم شناسی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان به عنوان متولی ثبت موضوعات میراث ناملموس در استان پس از طرح موضوع در شورای ثبت آثار تاریخی، طبیعی و ناملموس کشور و دفاعیه به ثبت رسید.

معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان آذربایجان غربی با اعلام اینکه آذربایجان غربی یکی از استان‌های غنی در استحصال عرقیات گیاهی در کشور است، ادامه داد: معیار‌های ثبت اثر در این پرونده علاوه بر حفظ هویت‌های فرهنگی؛ ثبت دانش و فنون تجربی مردم در شیوه‌های استحصال سنتی، مزایای پزشکی آن در درمان برخی از بیماری ها، استفاده از شربت این عرق در مهمانی‌ها واعیاد رسمی توسط خانواده‌ها مورد توجه قرار گرفته است.

بید مشک درخت یا درختچه‌ای به ارتفاع حداکثر حدود ۹ متر است که البته اغلب در حدود ۴-۲ متر و به شکل درختچه رشد میکند، اما در صورت مساعد بودن شرایط محیطی و عدم قطع ساقه‌ها ارتفاع می‌تواند بیش از ۴-۲ متر نیز برسد از عرق بیدمشک به عنوان تقویت کننده قلب و اعصاب استفاده شده و اشتها را افزایش می‌دهد.

انتهای پیام/م

 

بیدمشک ارومیه ۶ سال پیش به ثبت ملی رسیده است

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.