حجت الاسلام عاملی گفت: امروزه فناوری تبدیل به سرمایه‌ای پویا شده است و باید بدانیم که تفکر و نیرنگ بسیار به یکدیگر نزدیک هستند.

مرز میان تفکر و نیرینگ باریک است/ تدابیر مقام معظم رهبری درباره آزاد اندیشی مهم هستندبه گزارش خبرنگار  حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان،  حجت الاسلام و المسلمین سعید رضا عاملی دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی در سومین کنگره نظریه پردازی، نقد و مناظره در چهل سالگی انقلاب اسلامی که صبح امروز در مجتمع دانشگاهی ولایت سوهانک برگزار شد، با بیان اینکه تفکر بنیادین باید منتهی به فهم خالق هستی شود، اظهار کرد: امروز پارادایم هسته‌ای اتفاق افتاده است و آنها بسیار ارزشمند شده‌اند.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی اظهار کرد: امروز سکورالیسم از خانواده و نهادهای اجتماعی جدا شده است و ما باید تفکر را در مهارت اندیشی و در قالب حکمت پیش ببریم، نوآوری از شکافتن‌ سطوح سخت به وجود می‌آید.

وی با بیان اینکه 7 نکته اساسی درباره آزاد اندیشی وجود دارد، گفت: اولین نکته آن فکر و اندیشه است، زیرا آن فکر هیچ محدودیت جغرافیایی ندارد و سبب آزاد اندیشی در کرسی‌های مختلف می‌شود، اگر تعلیم و تربیت نباشند، ظلم ایجاد می‌شود.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی اظهار کرد: باید به این نکته توجه داشته باشیم که هیچ محدودیتی برای فکر وجود ندارد و به آزاد اندیشی توجه بسیاری داشت.

حجت الاسلام و المسلمین عاملی با اشاره به سومین نکته مورد توجه بیان کرد: مرز میان تفکر و نیرینگ باریک است و رسانه‌ها صنعت شر و خیر هستند، اگر این صنعت گرفتار شر شود، دلیل آن وجود نیرینگ‌هاست و مسیر نیرنگ با تفکر مساوی است.

وی ضمن اشاره به چهارمین نکته مورد توجه گفت: ما باید بدانیم که تفکر به فهم خالق هستی منتهی می‌شود و در دنیای پر از مفاهیم و داده‌های مختلف باید بدانیم که مفهوم خداوند است.

نیاز به فضای آزاد اندیشی و کرسی‌های مختلف ضروری است

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: نیاز به فضای آزاد اندیشی و کرسی‌های مختلف اساسی است البته این کرسی‌ها نباید به جریان یا گروه خاصی تعلق داشته باشند، بر اساس گزارش استنفورد در سال 1998 هزار مقاله در ایران نوشته شده بود که اکنون تعداد این مقالات به 50 هزار عدد رسیده است.

حجت الاسلام و المسلمین عاملی با بیان اینکه تفکرات باید به سمت فرا محلی شدن حرکت کنند، اظهار کرد:‌ خلاقیت‌ها باعث ایجاد نوآوری می‌شوند و تحلیل بر اساس تقاطع نقاط فکری به وجود می‌آید البته تفکر موانعی دارد که یکی از آنها هوای نفس است و باید به آن توجه داشت.

وی گفت: فناوری سرمایه پویایی است که از فساد جلوگیری می‌کند.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی اظهار کرد:‌ آزاد اندیشی در بیانیه گام دوم و جریان انقلاب عنوان شده است، سال 1997 ایران از لحاظ تولید علم در رتبه هزار قرار داشت اما اکنون و در سال 2018 مقام ما 50 برابر شده و می‌توانیم بگوییم بسیار موفق بوده‌ایم.

حجت الاسلام و المسلمین عاملی ادامه داد:‌ تدبیر مقام معظم رهبری درباره آزاد اندیشی بسیار مهم است، اندیشه‌های علمی جوهردار سبب پیشرفت می‌شوند.

وی یادآوری کرد:‌ دهه کنونی ما به نام دهه یک پارچه نام‌گذاری شده است  و علم متعلق به کسانی است که رویکرد الهی دارند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.