مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی جنوب کرمان گفت: گندمکاران هفت شهرستان جنوبی استان کرمان در صورت مشاهده هرگونه لکه، تغییر رنگ، سوختگی و خشکیدگی بر روی خوشه و برگ‌ها با هماهنگی کارشناسان نسبت به پیشگیری و کنترل عامل خسارت اقدام کنند.

به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمان، فرامرز رستگاری، مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی جنوب کرمان گفت: در روز‌های اخیر شاهد بارش باران بودیم و برابر پیش بینی‌های هواشناسی کشور، بارش‌ها در انتهای فصل نیز استمرار دارد و زمینه استقرار و سطح سبز یکنواخت و مطلوب مزارع گندم فراهم گردیده که نوید بخش تولید محصول خوبی در سال جاری است.

وی ادامه داد: با توجه به تجربیات سال‌های قبل و شرایط اقلیمی و امکان بروز بیماری‌های لکه برگی و خوشه گندم (سفیدک، سپتوریوز، لکه خرمایی، لکه نواری باکتریایی و فوزاریوم خوشه) و تحمیل خسارت دور از انتظار نیست.

مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی جنوب کرمان اظهار داشت: چنانچه با بیماری‌ها مبارزه نشود ۲۵ تا ۵۰ درصد عملکرد مزارع گندم کاهش می‌یابد.

وی در ادامه افزود: برای مبارزه شیمیایی، کنترل خسارت می‌توان از سموم تیلت، آلتو و ایمپکت به نسبت نیم لیتر یا فولیکور و آلرت به میزان یک لیتر و یا آرتئا به میزان ۰/۳ لیتر در هکتار استفاده کرد.

رستگاری مناسب‌ترین زمان استفاده از سموم را در مرحله رشد طولی ساقه، شکم خوش و پر شدن دانه برشمرد و گفت: البته زمان ظهور و پیشرفت علائم مهم است که باید مورد توجه قرار گیرد.

وی بیان کرد: محلول پاشی مزارع گندم با کود‌های ریز مغذی، آمینو کلات‌ها و سولوپتاس به فاصله یک هفته پس از مبارزه شیمیایی و حتی در صورت قابل اختلاط بودن سموم در زمان مبارزه، راندمان را افزایش می‌دهد.

انتهای پیام/ی

مبارزه با آفات گندم در جنوب کرمان

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار