مدیر کل سازمان حفاظت محیط زیست استان کرمان گفت:وجود بیش از هفت هزار حلقه چاه غیر مجاز در جنوب کرمان، منجر به آسیب جدی جنگل مهروئیه فاریاب میشود.

مدیریت صحیح منابع آب، راه نجات اثر ثبت شده یونسکو درجنوب کرمانمرجان شاکری مدیر کل سازمان حفاظت محیط زیست استان کرمان در گفتگو با خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمان نسبت به آخرین وضعیت جنگل مهروئیه فاریاب گفت: جنگل مهروئیه درجنوب کرمان منحصر بفرد است، اما چند سالیست متاثر از خشکسالی‌ها و برداشت غیر اصولی و بی رویه از منبع ابی و سفره ههای زیر زمینی شده است، اما هرگونه خشکیدگی و از بین رفتن آن رد میشود.

شاکری افزود: جنگل خودروی کهور ایرانی در شهرستان فاریاب واقع شده است و در سال ۱۳۵۰ به عنوان یک اثر منحصر به فرد ثبت سازمان جهانی یونسکو شد.

وی گفت:این جنگل به عنوان یک پناهگاه حیاط وحش تحت حفاظت این سازمان است و علاوه بر وجود نوع خاص و گونه ایرانی کهورزیستگاه گونه‌های جانوری نیز میباشد.

وی بابیان اینکه اکنون در استان کرمان ۱۱ منطقه حفاظت شده، یک پارک ملی، یک اثر طبیعی ملی و ۴ پناهگاه حیات وحش وجود دارد افزود: جنگل مهروئیه فاریاب در جنوب کرمان یکی از این مناطق ارزشمند و مهم تحت حفاظت این سازمان قرار دارد.

خانم شاکری تنها راه مقابله به وضعیت بوجود آمده و مخاطره آمیز این جنگل را کنترل سفره‌های آب زیر زمینی و حفاظت از این منابع و صرفه جویی درمصرف اصولی این منابع عنوان کرد.
وی تغییرات اقلیمی را مهمترین عامل فعلی در تهدید این اثر جهانی عنوان کرد.

نادر سیدی کارشناس مطلع از آخرین وضعیت جنگل مهروئیه نیز گفت::این جنگل در زمان ثبت یعنی ۱۳۵۰ بیش از ۷ هزار هکتار وسعت داشته است که پس از تصرفات غیر قانونی و غیر اصولی برخی از ساکنین روستا‌های اطراف، اکنون این جنگل وسعتی بالغ بر ۵۷۰۰ هکتار دارد.

سیدی افزود: یکی ازاقدامات سازمان محیط زیست استان در دهه ۷۰ در مقابله با تصرفات غیر قانونی و حفظ این منطقه حفر کانالی اطراف این جنگل بوده که اکنون تنها آثاری از آن بر جای مانده است. 

سیدی افزود: حفر کانالی در آن زمان تنها با هدف حفاظت از این اثر جهانی بوده و هیچگونه آسیبی به منطقه نزده و علاوه بر آثا رمثبتی، چون ذخایرآب‌های سطحی در حفاظت از جنگل بسیار موثر بوده است.

وی هر گونه اخبار منتشره در خصوص حفر کانال در اطراف جنگل به عنوان مسبب اصلی تهدید این جنگل را رد کرد وافزود: تنها تهدید این اثر جهانی در حال حاضر برداشت بی رویه و غیر اصولی از اب‌های زیر زمینی است که باید متولیان امر این موضوع را مدیریت کنند.

سیدی بیان داشت:در روستا‌های اطراف این جنگل استفاده بی رویه از آب‌های زیر زمینی و منابع آبی به صورت غرق آبی سبب خشکیدگی بخش‌هایی از جنگل شده که البته این خشکیدگی سطحی است و تنها برگ درختان ریزش داشته و بوته گیاهان آسیبی نداشته است.

کارشناس مسئول سازمان حفاظت محیط زیست استان کرمان گفت::جنگل مهروئیه فاریاب پناهگاه حیاط وحش و مکان زیست پرندگانی از جمله دراج و کمنزیل است و علاوه بر این گونه‌ها، انواع گیاهان و درختان جنگلی، چون کهور ایرانی، کهورک، کنار و گز نیز وجود دارد.
وی بیان داشت:این جنگل در فاصله ۳۲۰ کیلومتری مرکز استان و فاصله ۱۸ کیلومتری شمل شهرستان فاریاب قرار دارد.

دهستان مهروئیه با ۱۵۰۰ نفر جمعیت در فاصله ۲۴ کیلومتری شهرستان فاریاب واقع شده است که علاوه بر وجود جنگل کهور منحصربفرد، نسبت به کشت محصولاتی از جمله، جو، گندم، ذرت، کنجد، ماش، لوبیا، ارزن، مرکبات و نخلیلات در جنوب کرمان پیشرو می‌باشد.


انتهای پیام/س

جنگل خودروی کهور ایرانی در شهرستان فاریاب

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار