نماینده مردم شرق استان کرمان در مجلس شورای اسلامی گفت: طوفان‌های شن زیر ساخت‌های شهرستان را از بین می‌برند و حرکت شن‌های روان باعث تخلیه روستا‌ها شده و بسیاری از باغات این منطقه زیر شن‌های روان دفن می‌شوند.

به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمان، حبیب الله نیکزادی ، نماینده مردم شرق استان کرمان در مجلس شورای اسلامی در حاشیه عملیات مالچ پاشی هزار هکتار در بخش نگین کویر فهرج گفت: ما به طور متوسط هفته‌ای دو روز و هرساله یک سوم سال درگیر طوفان‌های شن و شن‌های روان هستیم.

وی بیان داشت: طوفان‌های شن زیر ساخت‌های شهرستان را از بین می‌برند و خسارت‌های زیادی به این منطقه وارد می‌کنند وحرکت شن‌های روان باعث تخلیه روستا‌ها از سکنه می‌شود.

  نیکزادی تاکید کرد: بسیاری از باغات این منطقه زیر شن‌های روان دفن می‌شوند و ارتفاع بعضی از تپه‌های شنی به ۴۰۰ متر می‌رسد و خاک ارزشمند این منطقه دارد فرسایش پیدا می‌کند.

وی در ادامه با گلایه به اینکه دولت باید از جهات مختلف برای این موضوع اهمیت قائل شود اظهارداشت: از آنچه که ما انتظارش را داشته ایم مقداری کم توجهی شده است.

وی با اشاره به حرکت شن‌های روان، گردو غبار و باد‌های ۱۲۰ روزه به این منطقه اظهارداشت: حرکت گردو غبار و طوفان شن در شرق استان یک معظل شده است که دولت باید در این زمینه راهکار بدهد ،در این زمینه مجلس هم آمادگی دارد وارد عمل شود.

نیکزادی  در ادامه اعتبارات اختصاص یافته به این منطقه را بسیار ناچیز بیان و گلایه کرد و گفت: اعتبار بسیار ناچیزی در این زمینه اختصاص یافته که این انتظار ما نیست.

وی اظهارداشت:  اراده در مرکز استان برای مهار شن‌های روان   وجود دارد که نیاز به منابع مالی کافی و مورد نیاز است و دولت باید در این زمینه اعتبارات لازم را پیش بینی کند ،ما برای پیشگری از توسعه شن زار‌ها وجلوگیری از هدر رفت هزینه‌های انجام شده در زمینه مالچ پاشی نیاز داریم که مالچ پاشی را بصورت گسترده ادامه یابد تا حرکت  شن‌های روان را در چندسال آینده مهار کنیم.

نماینده مردم شرق استان کرمان در مجلس شورای اسلامی همچنین بیان داشت عملیات مالچ پاشی بعد از ۱۳ سال از سال گذشته در منطقه ریگان و نرماشیر در سطح ۲ هزار و ۵۰۰ هکتار اجرا شد و امسال نیز در سطح کلان برای هزار و ۶۰۰ هکتار در این منطقه دیده شده، اما قرار داد اولیه آن با هزار هکتار منعقد شده است.

وی بیان داشت: ۶۰۰ هکتار مالچ آن آماده است و نیاز به یکسری هزینه‌های جانبی از جمله حمل و نقل دارد.

نیکزادی در ادامه، مالچ پاشی در سطح هزار و ۶۰۰ هکتار را در این منطقه بسیار ناچیز بیان کرد و گفت: شن‌های روان درحال ازبین بردن زیرساخت‌ها هستند.

نماینده مردم شهرستان‌های شرقی استان در مجلس بیان داشت: اعتبار اختصاص یافته با توجه به وسعت زیاد شن زار‌ها پاسخگو نیست و اگر در این زمینه قصور کنیم روستا‌ها تخلیه می‌شوند و مهاجرت بی رویه‌ی روستاییان به شهر را خواهیم داشت.

وی از کلانتزی رئیس محیط زیست کشور خواست توجه خاص به این منطقه داشته  و مذاکرات لازم برای تامین منابع در این خصوص داشته باشد.

  نیکزادی طوفان و حرکت گرد و غبار را معظل بسیار مهم این منطقه بیان کرد و اظهارداشت: اگر امروز غفلت کنیم سال‌های آینده با مشکلات جدی روبرو خواهیم شد که قابل جبران نخواهند بود.

وی همچنین از استاندار و وزیر کشاورزی خواستار تخصیص اعتبارات برای تامین منابع مالچ پاشی در این منطقه شد.

نیکزادی اظهارداشت: دولت باید تمام مناطق را بصورت یکسان ببیند و نباید یک منطقه را رها کرد و به منطقه‌ای دیگر توجه کرد. هرچندگاهی یک منطقه گردو غبار دارد ما ناراحت نیستیم که اعتبار داده اند به خوزستان بلکه کار خوبی کرده اند، اما اعتبار ما را هم نباید نادیده گرفت و مردم این منطقه یک سوم سال درگیر طوفان شن و گردو غبار هستند.

انتهای پیام/ی

گردو غبار  مهمان همیشگی مردم شرق کرمان

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار