کارشناس مسائل منطقه گفت: سفر رئیس جمهور به عراق شاخص مهمی برای ارزیابی سطح تعاملات تهران - بغداد است.

سفر روحانی به بغداد اراده سیاسی برای گسترش تعاملات را بالفعل می کندجعفر حق پناه کارشناس مسائل منطقه در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به سفر رئیس جمهور کشورمان به عراق پس از شش سال و زمینه سازی برای گسترش تعاملات دیپلماتیک بین تهران-بغداد، اظهار کرد: مسائل بین ایران و عراق چند گانه است به طوری‌که تعاملات دو همسایه از ابعادی متعددی برخوردار است چنانچه دو کشور در بسیاری از حوزه‌ها روابط دوستانه‌ای دارند، اما مشکلات و پیچیدگی‌هایی هم وجود دارد و این امر به دلیل حاکم بودن فضای سیاسی و امنیتی خاص در عراق است.

کارشناس مسائل منطقه بیان کرد: در کشور ما شناخت مناسبی نسبت به ظرفیت‌های موجود در عراق وجود ندارد و در عین حال ناهماهنگی‌هایی هم دیده می‌شود که دلیل به وجود آمدن برخی پراکندگی تصمیم گیری‌ها در این زمینه شده است.

وی ادامه داد: باید راهبرد مشخصی وجود داشته باشد تا همه دستگاه‌های ذیربط در همان راستا حرکت کنند.

حق پناه گفت: غلبه نگاه امنیتی شرایط خاصی در روابط تهران_بغداد را ایجاد کرده است. نکته مهم این است که بخش عمده ظرفیت‌هایی که می‌تواند مناسبات دو کشور را گسترش دهد هنوز بالفعل نشده، برای مثال موضوع لغو روادید یا خط آهن خرمشهر- بصره با وجود اهمیت بالا و کوتاهی مسیر که هزینه حمل و نقل را تا چهارصد میلیون دلار کاهش می‌دهد، هنوز عملیاتی نشده است.

وی تصریح کرد: ما هنوز در عرصه‌های زیر ساختی زمینه لازم را برای ارتقای روابط به سطح استراتژیک را ایجاد نکرده ایم.

کارشناس مسائل منطقه گفت: سفر رئیس جمهور می‌تواند شاخص مهمی برای ارزیابی سطح تعاملات دو جانبه بین دو طرف باشد و می‌توان با استناد به آن وزن روابط دو کشور را سنجید.

وی تاکید کرد: ارتقای روابط تهران -بغداد باید به گونه‌ای طرح ریزی شود که حاصل نوعی همفکری و اجماع باشد و تنها از سوی چند نخبه سیاسی مطرح نشود.

حق پناه خاطرنشان کرد: سفر روحانی به عراق باعث بالفعل شدن اراده سیاسی دو کشور برای ارتقای تعاملات می‌شود، البته جا داشت که این سفر زودتر از این‌ها انجام شود، اما به دلیل اینکه در مناسبات سیاست خارجی ما نوعی انقطاع بین منطقه و بین الملل وجود دارد انجام این سفر شش سال زمان برده است.

وی اضافه کرد: مشکل تحریم از مولفه‌های تاثیرگذار در روابط دو جانبه ایران و عراق به حساب می‌آید که این امر طرف عراقی را هم تحت تاثیر قرار داده و اراده جدی این کشور را برای دور زدن تحریم‌ها با مشکل مواجه کرده است، در نتیجه باید دید عراق چگونه با وجود چنین موانعی تعاملات خود را با ما ادامه خواهد داد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار