وزیر سابق آموزش و پرورش گفت: کوچک شماری و ساده انگاری تعلیم و تربیت، عدم تحقق عدالت آموزشی، کمبود نیروی انسانی و عدم توزیع درست نیرو از لحاظ جغرافیا و تخصص از جمله چالش‌های آموزش و پرورش در کشور است.

کوچک شماری و ساده انگاری آموزش و پرروش یک چالش در کشور استبه گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از زاهدان، علی اصغر فانی وزیر سابق آموزش و پرورش در همایش ملی یکصدمین سالروز تاسیس آموزش و پرورش سیستان که با قرائت پیام وزیر آموزش و پرورش در سرسرای هاشمی رفسنجانی دانشگاه زابل برگزار شد، افزود: آموزش و پرورش امروز در کشور افزون بر ۱۰۵ هزار مدرسه و حدود ۱۳ میلیون دانش آموز دارد در حالی که خیلی از مسئولان آن را کوچک می‌بینند و احساس می‌کنند هر کسی می‌تواند آن را مدیریت کند.

وی اظهارداشت: انتقال فرهنگ از یک نسل به نسل دیگر، تامین نیروی انسانی، نوآوری و کمک به اقتصاد جامعه از جمله کارکرد‌های آموزش و پرورش است.

وزیر سابق آموزش و پرورش با اشاره به سند تحول بنیادین آموزش و پرورش گفت: تربیت اخلاقی و اعتقادی، تربیت اجتماعی و سیاسی، تربیت هنری و زیبا شناختی، تربیت علمی و فناوری، تربیت حرفه‌ای و اقتصادی و تربیت بدنی ۶ جهت گیری سند تحول بنیادین آموزش و پرورش است.

وی تصریح کرد: در گذشته آموختن برای دانستن بود، اما امروز آموزش برای بکار بستن است به طوری که دانش آموز مطلبی که یاد می‌گیرد باید بتواند بکارگیری کند.

فانی بیان کرد: هر اندازه به معلم و رده‌های مختلف مدیریتی آموزش و پرورش اعتماد شود کار اشتباهی نیست.

وی تاکید کرد: در ۱۰۰ سال پیش نخستین مدرسه در منطقه سیستان توسط علامه سید محمد فرزان ایجاد شده است به طوری که در آن دوران با فقر مادی خانواده‌ها رو به رو شده و هنوز هم این چالش وجود دارد.

وزیر سابق آموزش و پرورش با بیان اینکه تحول در سازمان آموزش و پرورش تحول در منابع انسانی آموزش و پرورش است اظهارداشت: مهم‌ترین کار آموزش و پرورش استان سیستان و بلوچستان توجه به جذب، نگهداشت و توانمندی نیروی انسانی است.

نماینده مردم سیستان در مجلس شورای اسلامی نیز گفت: از گذشته‌های دور مثل معروفی در سیستان رواج داشته مبنی بر اینکه این منطقه با بستن سه بند شامل «بند ریگ، بند آب و بند مفسدان (راهزنان و دزدان)» به عنوان سه تهدید تاریخی به پیشرفت و آبادانی می‌رسد که اکنون این تهدید‌ها به فرصت تبدیل شده است.

حبیب الله دهمرده تصریح کرد: برای بند ریگ نخستین نیروگاه بادی در حال احداث است و برای بند آب آب‌های ژرف، انتقال آب از دریای عمان و قرارداد جدید حق آبه هیرمند در دستور کار است.

وی اظهارداشت: انتقال برق و گاز و رونق ترانزیت به کشور افغانستان برای دریافت حق آبه جدید رودخانه هیرمند مهم و ضروری است به طوری که علاوه بر حق آبه، آب مورد نیاز باید از افغانستان خریداری شود.

معاون مدیرکل و مدیرآموزش و پرورش زابل در حاشیه این همایش گفت: آموزش و پرورش منطقه سیستان در سال ۱۲۹۷ توسط علامه سید محمد فرزان تاسیس شده است به طوری که هم اینک ۱۰۰ سال از عمر آن می‌گذرد.

علی اکبر بزی افزود: همایش ملی یکصدمین سالروز تاسیس آموزش و پرورش منطقه سیستان برگ زرینی در تاریخ آموزش و پرورش استان سیستان وبلوچستان است.

وی اظهارداشت: برپایی نمایشگاهی از اسناد و مدارک آموزش و پرورش منطقه سیستان به همراه غرفه‌هایی از دستاورد‌های آموزش و پرورش شهر‌های زابل، زهک، هیرمند، هامون و نیمروز از برنامه‌های جنبی این همایش است.

مدیر آموزش و پرورش زابل اظهارداشت: در این همایش از ۲۱ نفر از نخستین‌های آموزش و پرورش منطقه سیستان تجلیل شد.

همچنین پیام سید محمد بطحایی وزیر آموزش و پرورش توسط مدیرکل آموزش و پرورش سیستان وبلوچستان در همایش یکصدمین سالروز تاسیس آموزش و پرورش منطقه سیستان قرائت شد.

انتهای پیام/ع

همایش ملی یکصدمین سالروز تاسیس آموزش و پرورش سیستان

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار