قاسم عسکری نسب اظهار کرد: یکی از روشهای حمل و نقل کالا در دنیا ترانشیپ است به طوری که کالا مستقیم از بندر مبدا وارد بندر مقصد نمیشود؛ بلکه در این بین وارد یک بندر واسط شده و از طریق این بندر اقدام به تخلیه و بارگیری کالا میکنند.
وی افزود: از سال گذشته در بندر شهید بهشتی چابهار به دلیل موقعیت استراتژیکی که داشته بحث ترانشیپ کالا را شروع کردهایم و از ۶۶ هزار کانتینری که تخلیه شده سهم ترانشیپ حدود ۲۵ درصد است.
مدیرکل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان تصریح کرد: در حال حاضر ترانشیپ در بنادر داخلی قشم، عسلویه و بندر بوشهر و بندر خرمشهر انجام شده و کانتینرها از بسیاری نقاط دنیا به ویژه کانونهای اصلی وارد بندر چابهار شده و سهم مراودات ما از بندر چابهار به بندرجبل علی ۲۳ درصد، بندر هند ۲۲ درصد و بندر چین هم ۵۵ درصد بوده است.
وی عنوان کرد: این بندر محل ورود و خروج کالا و تخلیه و بارگیری است که در حوزه واردات کالا ۴۸ درصد فعالیت داشتهایم که بخش عمدهای از نیازهای مشتریان از جمله قطعات یدکی خودروها که نیاز مشتریان بوده را وارد کردهایم.
عسکری نسب بیان کرد: در حوزه ترانزیت هم رشد بسیار خوبی داشتهایم به طوریکه رشد پنج تا ۶ درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل رخ داده و در حوزه کالاهای اساسی هم تاکنون چندین کشتی وارد شده به طوریکه در ۲ ماه گذشته کشتی ۱۲۰ هزار تنی تخلیه شده و در حال حاضر هم یک کشتی ۷۰ هزار تنی در حال تخلیه است و ۲ کشتی دیگر هم در مسیر هستند که محموله آنها شکر و کنجاله است.
اداره کل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان