شرکت‌های اروپایی این روزها بر سر دوراهی انتخاب شرکت مخابراتی چینی هوآوی و یا سر خم کردن در مقابل سیاست‌های واشنگتن قرار دارند.

اروپا بر سر دوراهی واشنگتن یا هوآویبه گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از اسپوتنیک، «اعتماد به چین یا آمریکا؟» سوال مطرح این روزهای اروپاست. آمریکا به سختی تلاش می‌کند با ایجاد جو منفی پس از بازداشت منگ وانژو، مدیر ارشد مالی شرکت هوآوی، متحدانش در اروپا را با سیاست‌های خود همسو کند. آمریکایی‌ها به هوآوی وابسته نیستند؛ اما به تامین‌کنندگان اروپایی نیاز دارند؛ بنابراین از متحدان اروپایی خود می‌خواهند مانند واشنگتن رفتار کنند.

در حقیقت، اروپا در شرایط بسیار بغرنج و تحت فشار شدید آمریکا قرار دارد که شرکت هوآوی را به طور کامل تحریم کند. آلمان در اروپای مرکزی، که پیش از این از امنیت حاکم در جهان بهره برده و سود اقتصادی زیادی به دست آورده است، اکنون با بحران مهاجران روبه‌روست، بحرانی که ناشی از سیاست خارجی جنگ‌طلبانه آمریکا در جهان عرب است.

آنچه در زمان کنونی اهمیت دارد آن است که اکنون جنگ تجاری اروپا را تهدید می‌کند. پس از اعمال تعرفه‌های فولاد، امروز اروپا با مالیات ۲۵ درصدی بر صادرات خودرو به آمریکا مواجه است، خودرو‌هایی که از سوی واشنگتن «خطر برای امنیت ملی» آمریکا نامیده شده‌اند. این عنوان اروپایی‌ها را وامی‌دارد تا در مورد مسائل مطرح شده درباره شرکت چینی هواوی تعمق بیشتری کنند. به طوری که رویکرد روشن و واحدی از سوی اروپا در برابر شرکت چینی هوآوی وجود ندارد. شرکت‌های خصوصی مخابراتی در اروپا اطمینان داده‌اند که بخش‌های تشکیل دهنده خود را مانند همیشه برای تعیین میزان آسیب پذیری مورد آزمایش قرار دهند.

آلمان سه اپراتور دارد، دوئیچه تلکام، اُتو و ودافن. مدیرعامل شرکت دوئیچه می‌گوید این کمپانی با شرکت‌هایی مانند هوآوی، سیسکو، اریکسون و نوکیا برای سرویس جی ۵ کار می‌کند. اما این در حالی است که در حین تضمین امنیت ممکن است این شرکت‌ها در مقابل سیاست نیز سر خم کنند و این سیاست می‌تواند شامل سیاست آمریکا نیز شود.

دو شرکت دیگر آلمانی نیز در حال حاضر از هوآوی استفاده می‌کنند. بر اساس اطلاعات منتشر شده در یادداشت اخیر این دو شرکت، حذف خدمات هوآوی میلیارد‌ها دلار زیان مالی برای آن‌ها در پی خواهد داشت و استقرار شبکه‌ای را با تاخیر دو ساله مواجه خواهد کرد. ودافن آلمان اعلام کرده است اجزای باقیمانده هوآوی در شبکه اصلی را تا سال ۲۰۲۰ با نوکیا تعویض خواهد کرد؛ اما ۵۰ درصد از اجزای هوآوی را در شبکه‌های رادیویی که کمتر حساس هستند، نگه خواهد داشت. دیتر کمپف، رئیس انجمن صنایع آلمان، آشکارا نسبت به نظریه تهدید امنیتی هوآوی مخالفت کرده و از تاثیرات منفی احتمالی این نظریه بر تولیدکنندگان آلمانی ابراز نگرانی کرد.

در مجموع، دولت‌هایی که با فشار آمریکا روبه‌رو هستند گفتمان‌های مختلفی دارند. آن‌ها از حاکمیت ملی و اهمیت حفظ حقوق شهروندان و شرکت‌ها صحبت می‌کنند. اما در عین حال پوشش شبکه‌ای سریع و مقرون به صرفه و شرایط اقتصادی هر اپراتور را در نظر می‌گیرند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار