ظرفیت بالقوه ۵ میلیارد دلاری ایران در حوزه گردشگری سلامت/ تا ۱۴۰۴ باید ۲ میلیون گردشگر سلامت جذب کنیمرئیس اداره گردشگری سلامت وزارت بهداشت گفت: بر اساس سند چشم انداز بیست ساله کشور باید تا سال  ۱۴۰۴ حدود ۲ میلیون گردشگر سلامت جذب شود.

سعید هاشم‌ زاده رئیس اداره گردشگری سلامت وزارت بهداشت در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، اظهار کرد: متاسفانه کشور ما فعالیت در حوزه گردشگری سلامت را دیرتر از کشورهای مطرح آغاز کرده است به همین دلیل در جایگاه آخر رتبه بندی صنعت توریست درمانی دنیا قرار دارد.

وی ادامه داد: متاسفانه به دلیل برنامه‌ریزی نادرست، افراد دلال و واسطه به  صنعت گردشگری سلامت ورود و حوزه توریست درمانی را با مشکلات مختلفی روبرو کرده‌اند به طوری که دلالان خدمات پزشکی بی شناسنامه را به اتباع بیگانه و بیماران غیرایرانی ارائه کرده‌اند.

رئیس اداره گردشگری سلامت وزارت بهداشت تاکید کرد: بر اساس برآورد‌های انجام شده سود حاصل از گردشگری سلامت و توریست درمانی در حدود یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون دلار بوده است، پیش بینی می‌شود به دلیل نو پا بودن این صنعت در ایران همچنین توانایی بالای پزشکان، در این حوزه حرف‌های زیادی برای گفتن داشته باشیم.

پتانسیل بالای ایران در حوزه توریست درمانی

هاشم‌زاده با اشاره به اینکه ایران از پتانسیل بالایی در حوزه توریست درمانی برخوردار است، افزود: صنعت گردشگری سلامت می‌تواند برای ایران سالیانه بیش از ۵ میلیارد دلار سود داشته باشد.

وی تاکید کرد: ایران بر اساس سند چشم انداز ۲۰ ساله کشور باید از نظر گردشگری سلامت رتبه اول را در منطقه کسب کند و برای رسیدن به این جایگاه باید تا سال  ۱۴۰۴ حدود ۲ میلیون گردشگر سلامت جذب شود.

رئیس اداره گردشگری سلامت وزارت بهداشت اظهار کرد: باید در حوزه گردشگری سلامت در سطح کلان کشور نقشه راهی تدوین شود و وزارت بهداشت برای انجام این کار پیش‌بینی‌های لازم را انجام داده است و نظر کارشناسان را در حوزه توریست درمانی گرفته است.

بزرگترین ضعف کشور در حوزه توریست درمانی

هاشم‌زاده با اشاره به اینکه یکی از بزرگترین نواقص کشور در حوزه توریست درمانی فقدان  زنجیره تامین و نبود شرکت‌های کار آمد و تسهیل‌گر است، ادامه داد: شرکت‌های تسهیل گر باید خلاء اطلاعاتی بین بیماران خارجی با مراکز درمانی را برطرف کنند، زیرا افراد دلالان از این خلا به نفع خود استفاده  می‌برند.

وی ادامه داد: گام بعدی در راستای پیشرفت در حوزه گردشگری سلامت ایجاد سازوکار‌های کارآمد است تا این شرکت‌ها در جایگاه مناسب بتوانند نقش خود را در جذب گردشگر سلامت به خوبی ایفا کنند.

رئیس اداره گردشگری سلامت وزارت بهداشت اظهار کرد: متاسفانه از ظرفیت شرکت‌های بیمه‌گر برای تحت پوشش قرار دادن گردشگران سلامت استفاده نشده است، این در حالی است که در کشور‌های ترکیه و هند تحت پوشش بیمه قرار گرفتن اتباع بیگانه یکی از اهداف اصلی آن‌ها در حوزه سلامت است.

هاشم‌زاده ادامه داد: کشور ترکیه توانمندی‌های پزشکی خود را به بیماران اتباع خارجی معرفی کرده است و این کار در این کشور به صورت هوشمندانه و هدفمند انجام می‌شود.

وی گفت: در حال حاضر کانادا در حوزه گردشگری سلامت رتبه اول را دارد و هند در رده پنجم این رتبه‌بندی است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار