مدیر جهاد کشاورزی ساری از توزیع ۵۰۰ اصله نهال توت بین نوغانداران این شهرستان برای رونق تولید پیله کرم ابریشم خبر داد.

به گزارش خبرنگار گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از ساری ،  رضا پورفلاح مدیر جهاد کشاورزی ساری گفت: برای توسعه و پرورش نوغانداری، ۵۰۰ اصله نهال توت بین اعضای صندوق خرد زنان روستایی روستای سرکت شهرستان ساری توزیع شد.

وی افزود: این طرح در راستای احیاء صنعت نوغانداری و ترغیب و تشویق بهره‌برداران و تولیدکنندگان عرصه تولید پیله کرم ابریشم اجرا شد.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان ساری گفت: پرورش نوغان در خانواده‌های روستایی بعنوان شغل مکمل خانوار در معیشت و اشتغالزایی، توسعه پایدار کشاوزی و تحقق اقتصاد مقاومتی نقش موثری داشته و یکی از رویکرد‌های مهم جهاد کشاورزی، توانمندسازی و ارتقاء آگاهی پرورش دهندگان کرم ابریشم است.

پورفلاح افزود: درخت توت مهم‌ترین نیاز در حوزه نوغانداری و برگ توت به عنوان تنها غذای مورد نیاز کرم ابریشم بوده و مهم‌ترین نهاده در صنعت نوغانداری تامین نهال توت اصلاح شده و تولید تخم نوغان موردنیاز برای پرورش کرم ابریشم است.

وی گفت: سال‌های گذشته با کاهش فعالیت‌های نوغانداری، باغ‌های توت نیز تغییر کاربری شدند و امروز نوغانداران با کمبود درختان توت مواجه هستند.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان ساری افزود: پس از توزیع نهال‌های توت بین اعضای صندوق خرد زنان روستایی سرکت نحوه کاشت به طور عملی توسط کارشناسان مرکز جهاد کشاورزی شهید گریبان هولار آموزش داده شد.

رضا پورفلاح گفت: با هدف مصرف بهینه آب در بخش کشاورزی، برای نخستین بار، طرح تحقیقاتی و ترویجی کشت نشائی کلزا در ۴ هزار متر مربع در مرکز جهاد کشاورزی شهید مرادی سمسکنده شهرستان ساری در حال اجرا است.

وی افزود: در این طرح، قسمتی از دوره رشد گیاه که بستگی به تعداد روز‌هایی که گیاه در مرحله رشد واقع شده است که بالغ بر ۲۰ تا ۴۰ روز زمان میبرد، بجای آنکه کلزا در زمین اصلی کشت شود، در سینی‌های نشاء کشت شد.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان ساری با اشاره به اینکه بهترین زمان کشت کلزا در مناطق دشت و میان بند این شهرستان از اول مهرماه تا اواخر آبان ماه است، گفت: با پیاده سازی این طرح، کار کاشت نشاء کلزا، از اوایل آبان ماه در خزانه شروع شد.

پورفلاح افزود:پس از گذشت یکماه و تا زمانی که زمین برای کشت مناسب بود، نشاء کلزا را به زمین اصلی منتقل شد.

وی گفت: با اجرای این طرح در زمین‌های کشاورزی، علاوه بر آماده سازی گیاه در زمان مناسب، مدت ماندگاری گیاه در زمین اصلی کاهش و موجب افزایش تولید کلزا می‌شود.

پورفلاح افزود: از دیگر مزایای کشت نشایی کلزا، کنترل و مبارزه موثر با آفات گیاهی در اول فصل، کاهش مصرف آب و علف کش است.

انتهای پیام/آ

۵۰۰ اصله نهال توت بین نوغانداران ساروی توزیع شد

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.