عبدالرحمن زاغی مدیر حفظ نباتات جهاد کشاورزی مازندران گفت: زمان مناسب شروع مبارزه زمستانه در باغ‌های سیاه ریشه مازندران از ۱۰ بهمن ماه به مدت ۳ هفته است.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ساری ، عبدالرحمن زاغی مدیر حفظ نباتات جهاد کشاورزی مازندران با اشاره به اهمیت مبارزه زمستانه برای کاهش جمعیت زمستان‎گذران آفات و عوامل بیماری زای درختان میوه هسته دار و دانه دار نظیر هلو، شلیل، سیب، گلابی و سایر درختان، گفت: با توجه به شرایط آب و هوایی امسال، زمان مناسب شروع مبارزه زمستانه در باغ‌های سیاه ریشه استان از ۱۰ بهمن ماه به مدت ۳ هفته است.

وی با بیان اینکه باغداران قبل از مبارزه زمستانه به کارشناسان حفظ نباتات و کلینیک‌های گیاه پزشکی مراجعه و بر اساس مشاوره و توصیه‌های کارشناسان، اقدامات کنترلی را انجام دهند، افزود: برای مبارزه با آفت سپردار سفید توت روی درختان سیاه ریشه مانند هلو، شلیل، گردو و کیوی و درختان غیر مثمر نظیر توت و بید، هرس سرشاخه‌های شدیدا آلوده، خارج کردن سرشاخه‌ها از باغ و امحاء آن‌ها در کاهش جمعیت آفت بسیار موثر است.

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی مازندران با اشاره به مبارزه مکانیکی از طریق پاک کردن تنه و شاخه‌های اصلی درختان آلوده با اسکاچ، برس نرم یا گونی آغشته به محلول روغن امولسیون شونده دو درصد، گفت: در صورت گسترش آلودگی آفت سپردارتوت در سرشاخه‌های درختان میوه و درختان غیر مثمر، روغن پاشی درختان آلوده با روغن امولسیون شونده به مقدار دو  تا ۲.۵ لیتر در ۱۰۰ لیتر آب حتی الامکان ۱۰ تا ۱۵ روز قبل از بازشدن جوانه‌های گل تاکید می‌شود.

زاغی افزود: رعایت بهداشت باغ به منظور حذف علف‌های هرز داخل و حاشیه باغ و انجام مبارزه زراعی شامل شخم سطحی یا پابیل کردن سایه انداز درختان علاوه بر ایجاد تهویه موجب برهم زدن پناهگاه زمستانه آفاتی نظیر مگس میوه مدیترانه‌ای و در نتیجه کاهش تلفات و جمعیت انتقالی آن‌ها می‌شود.

وی گفت: برای کاهش جمعیت عوامل زمستانگذران بیماری‌های قارچی و باکتریایی نظیر لب شتری، لکه غربالی و شانکر باکتریایی درختان هسته دار هنگام تورم جوانه‌ها و قبل از باز شدن کامل گل‌ها (مشاهده قرمزی یا رنگ صورتی گلبرگ ها)، محلول پاشی با سموم مسی نظیر اکسی کلرور مس یا ترکیب بردو، کاپتان و کولیس به مقدار توصیه شده تاکید می‌شود.

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی مازندران با بیان اینکه مبارزه زمستانه پس از هرس با استفاده از سمپاش مناسب و سموم خریداری شده از فروشگاه‌های مجاز و معتبر بر اساس توصیه کارشناسان گیاهپزشکی انجام شود، افزود: برای پیشگیری از اثرات سوء اختلاط ترکیبات مسی با روغن امولسیون شونده، از اختلاط سموم مسی و روغن امولسیون شونده خودداری و فاصله یک هفته‌ای بین روغن پاشی و سمپاشی با ترکیبات مسی رعایت شود.

وی گفت: برای پیشگیری از خسارات آفات درجه دو مانند کرم خراط و سایر آفات چوب خوار در باغات سیب، گلابی و گردو و افزایش مقاومت درختان به تنش‌های محیطی، باغداران نسبت به مدیریت تغذیه، آبیاری و بهداشت باغ با مشاوره و نظر کارشناسان ذیربط در فصل رشد اقدام  کنند.

زاغی افزود: برای جلوگیری از اثرات سوء احتمالی، قبل از مبارزه زمستانه به زنبورداران منطقه اطلاع رسانی شود تا نسبت به جابجایی کندو‌ها و رعایت نکات ایمنی اقدام کنند.

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی مازندران توجه به اطلاعات هواشناسی و اطمینان از عدم بارندگی ۲۴ تا ۴۸ ساعت پس از سمپاشی، رعایت نکات ایمنی را الزامی دانست.

انتهای پیام/ م

مبارزه زمستانه در باغ‌های سیاه ریشه مازندران آغاز می‌شود

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.