نائب رئیس هیئت مدیره کانون وکلای دادگستری استان کرمان گفت: در سطح استان روابط خوبی با دادگستری داریم، اما تصمیمات در سطح کشور باعث بی‌اعتمادی در جامعه می‌شود.

به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمان، علی فیروزمند نائب رئیس هیئت مدیره کانون وکلای دادگستری استان کرمان با اشاره به اینکه با تصویب این قانون عدم امنیت شغلی در وکلا ایجاد کرده است گفت: اگر نیاز به وکلای بیشتر در کشور داریم لازمه آن موازی‌کاری نیست.

سعید نیک‌خواه عضو هیئت مدیره کانون وکلای دادگستری استان کرمان هم با بیان اینکه نیاز مردم به وکیل یک ضرورت است و در جهت آشنایی با قوانین بسیار موثر است گفت: مردم از تمام مسائل حقوقی و قوانین آگاهی ندارند و به‌همین دلیل وجود یک وکیل می‌تواند آن‌ها را از حقوق خود مطلع کند.

محمد عارفی عضو اصلی هیئت مدیره کانون وکلای دادگستری استان کرمان نیز با بیان اینکه وکیل مترجم سخن‌های عامیانه طرفین یک دعوا است بیان داشت: دفاع وکیل به معنای اینکه فرد مجرم نیست تلقی نشود چرا که وکیل می‌خواهد بگوید این انسان مجرم است، اما مجازات آن باید به همان اندازه که قانون گفته تعیین شود.

وی با اشاره به اینکه دلایل وقوع جرم باید مشخص و بیان شود گفت: آدمی که فردی را کشته دلایلی دارد که باید عنوان شود نه اینکه وکیل بخواهد او را آزاد کند.

عضو اصلی هیئت مدیره کانون وکلای دادگستری استان کرمان با بیان اینکه وکیل وابسته و تحت امر نمی‌تواند از حقوق مردم دفاع کند افزود: وکیل باید بتواند با استقامت در مقابل ناحقی بایستد.

وی با بیان اینکه متاسفانه از ۱۹۳ کشور عضو سازمان ملل فقط ایران و ایرلند تشکیلات موازات کانون وکلا را راه‌اندازی کردند تاکید کرد: وکیل باید آموزش وکالت را در کانون وکلا ببیند و تجربه اندوزی کند چرا که ۱۸ ماه گذراندن دوره کارآموزی وکیل را کارکشته می‌کند و تمام هزینه‌های آن نیز توسط کانون وکلا پرداخت می‌شود.

رئیس کانون وکلای دادگستری استان کرمان با بیان اینکه نیازی به راه‌اندازی نهادی موازی با کانون وکلا در کشور نبود و موازی‌کاری مشکلاتی برای وکلا ایجاد کرده گفت: اعتبار پروانه وکیل به رئیس قوه قضائیه رسید و استقلال وکالت را زیر سوال برد.

علی خواجوئی‌راد با بیان اینکه وکیل پاسبان عدالت است بیان داشت: کانون وکالت برای تنظیم امور وکالت و سربازان وکالت تشکیل شده است.

وی با اشاره به اینکه در مورد استقلال وکیل در جامعه برداشت درستی نیست و بعضی‌ها استقلال وکیل را خودمختاری می‌دانند که اشتباه است و ما هم قبول نداریم گفت: منظور از استقلال وکیل به منظور دفاع از متهمینی است که به هر دلیلی تحت تعقیب نهاد قضایی و جناحی قرار گرفتند.

رئیس کانون وکلای دادگستری استان کرمان با بیان اینکه وکیل باید بتواند به جا‌هایی که متهم جرم را مرتکب شده است مراجعه و موارد را بررسی کند تا در دادرسی عادلانه موثر باشد عنوان کرد: ۵۳ سال طول کشید تا جامعه مدنی بتواند بر قوه حاکمه اثبات کند که استقلال وکیل یک لازمه است و در این راستا کانون وکلا تشکیل شد.

وی با اشاره به اینکه با رای وکلا هیئت مدیره انتخاب می‌شود و در نهایت پیگیری امورات وکالت در استان‌ها می‌شوند افزود: داشتن وکیل حق مسلم هر فرد است و اگر قاضی بدون حضور وکیل متهم حکم صادر کند رای قاضی اعتبار ندارد و این نگاه ارزشمند قانونگذاری ایران اسلامی است.

خواجوئی‌راد با بیان اینکه در سال ۷۹ متاسفانه قانونی تصویب شد که به پنجاه سال پیش رسیدیم و اعتبار پروانه وکیل به رئیس قوه قضائیه رسید و استقلال وکالت را زیر سوال برد تصریح کرد: موازی‌کاری باعث شده که مشکلاتی را برای وکلاایجاد کند.

وی با اشاره به اینکه امسال با وضع آئین‌نامه‌ای که در یک اسفند منتشر شد و کام وکلا را تلخ کرد گفت: این قانون استقلال وکیل را از بین برده است و اگر نیاز به تعداد وکلای بیشتر دارند راه آن راه‌اندازی یک نهاد دیگر و ایجاد موازی‌کاری نیست.

رئیس کانون وکلای دادگستری استان کرمان با بیان اینکه کانون وکلای استان کرمان در سال ۷۹ با حدود ۷۰۰ وکیل تشکیل و بهمن ماه امسال پنجمین دوره انتخابات هیئت مدیره آن برگزار شد افزود: ۴۸ درصد از واجدین شرایط در انتخابات شرکت کردند و در نهایت ۵ نفر به عنوان اعضای اصلی و سه نفر به عنوان اعضای علی‌البدل به مدت سه سال انتخاب شدند.

وی با اشاره به اینکه معاضدت قضایی اولین وظیفه کانون وکلا است که کار راهنمایی و مشاوره برای تمام مردم را انجام می‌دهد بیان کرد: وکیل تسخیری در بعضی از دادگاه‌ها لازم است که بدون دریافت یک ریال حق‌الوکاله وکیل حاضر و پرونده را مطالعه می‌کند.

خواجوئی‌راد با بیان اینکه  آزمون وکالت هر ساله برگزار می‌شود و آگهی آزمون در روزنامه منتشر می‌شود گفت: این آزمون توسط سازمان سنجش برگزار می‌شود تا استانداردسازی شود.

وی با اشاره به اینکه حدود هزار و ۴۰۰ نفر وکیل و کارآموز در استان زیرمجموعه کانون وکلای استان فعالیت کرده و امر وکالت را انجام می‌دهند افزود: در آزمون امسال ۷۰ نفر پذیرش شدند که در حال گذراندن دوره کارآموزی هستند.

صبح امروزنشست خبری کانون وکلای دادگستری با اصحاب رسانه استان کرمان برگزار شد.
انتهای پیام /ی

آزمون وکالت هر ساله برگزار می‌شود

برچسب ها: دادگستری ، دادگاه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار