اسلامی از افتتاح راهآهن قزوین – رشت با حضور رئیس جمهور در هفته آینده خبر داد و گفت: با افتتاح این راهآهن بخش دیگری از مسیر ریلی کریدور شمال – جنوب تکمیل میشود.
به گزارش خبرنگار راه و شهرسازی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، محمد اسلامی وزیر راه و شهرسازی در همایش بینالمللی توسعه چابهار با بیان اینکه در دو روز گذشته طی مراسم بینالمللی که در شهر زرند افغانستان با حضور اشرف غنی رئیس جمهور افغانستان برگزار شد، اولین محموله کالاهای صادراتی افغانستان به سمت هند از طریق بندر چابهار حرکت کرده و عصر دیروز به بندر چابهار رسید گفت: قرار گرفتن سرزمین ایران در مسیر مبادلات تجاری، اقتصادی، شرقی و شمالی و جنوبی میتواند به عنوان پیوند ترانزیتی مطمئن و مقرون به صرفه مورد توجه و بهرهبرداری کلیه کشورها ذیالنفع قرار گیرد.
وی افزود: با توجه به موقعیت ژئوپلتیک ایران در منطقه، توسعه بندر چابهار به عنوان یک قطب بندری و ترانزیت منطقهای فرصتی را برای رونق تجارت و ترانزیت در منطقه غرب آسیا فراهم کرده و از طریق مشارکت منطقهای و به ویژه تسهیلات سرمایهگذاری هندوستان شاهد توسعه بیش از پیش در آینده خواهیم بود.
اسلامی ادامه داد: در میسال ۲۰۱۵ رؤسای جمهوری اسلامی ایران، افغاستان و نخست وزیر هندوستان موافقتنامه مهم ترانزیتی چابهار را که سنگ بنای حقوقی ناشی از اراده محکم سیاسی دولتها برای رونق منطقهای ترانزیت از طریق چابهار بود را در تهران امضا کردند. نشست شورای هماهنگی و کمیته پیگیری این موافقتنامه برای اجرایی سازی و تسهیل ترانزیت در این کریدور طی ماههای گذشته برگزار شده که از اهتمام دولتهای عضو در این زمینه تشکر میکنم.
وی با بیان اینکه ظرفیت بندر چابهار در فاز اول طرح توسعه آن ۲.۵ میلیون تن هدفگذاری شده بود گفت: در فاز دوم آن برای توسعه بندر شهید بهشتی که در سال گذشته به دست رئیس جمهور افتتاح شد ظرفیت آن به ۸.۵ میلیون تن افزایش یافت و هم اکنون با سرمایهگذاریهای منطقهای به عمل آمده و مشارکتهای شرکتهای هندی در این زمینه، از رهگذر برنامههای توسعهای بندری جمهوری اسلامی ایران در افق بلند مدت برای توسعه ظرفیت این بندر تا ۷۷ میلیون تن پیشبینی و برنامهریزی شده است.
اسلامی با بیان اینکه بدون شک بهرهبرداری مؤثر و کارا از بندر چابهار میتواند کاهش چشمگیری در زمان و هزینه انتقال اموال تجاری کشورهای منطقه بوجود آورد، گفت: این بندر علاوه بر اتصال کشورهای آسیای جنوبی با آسیای مرکزی، کشورهای خلیج فارس و آسیای میانه و حوزه قفقاز را با هم متصل میکند.
بیشتر بخوانید: الحاق بندر شهید بهشتی و کلانتری به منطقه آزاد / صادرات اولین محموله صادراتی افغانستان به هندوستان از بندر چابهار تا چند روز دیگر
وزیر راه و شهرسازی بیان کرد: این بندر با ایفای نقش محوری در شبکه لجستیک میتواند به تناسب تقاضای بازار و نیازهای مشتریان و همگام با رشد تکنولوژی روز روند توسعه و بالندگی را طی کرده و جایگاه بهینه و بهرهور را نه تنها برای خود بلکه برای همه ذیالفنعان در بازار تجاری منطقهای فراهم کند.
وی اظهار کرد: بالغ بر ۹۰ درصد از تجارت جهانی از طریق حمل و نقل دریایی انجام میشود و هم اکنون ۹۵ درصد واردات و ۸۵ درصد صادرات ایران از طریق بنادر انجام میشود.
اسلامی گفت: بنادر ایران در دریای خزر، دریای عمان، خلیج فارس قادر به جابهجایی حدود ۲۲۳ میلیون تن بار است و خدمات مؤثری را برای صاحبان کالا و مشتریان فراهم میکند.
وی با اشاره به برقراری ارتباط ترانزیتی افغانستان و آسیای میانه از طریق محور ترانزیتی شرق کشور (چابهار – میلک)، نزدیکی مسافت بندر چابهار با افغانستان، سرمایهگذاریهای گسترده در بخشهای مختلف حمل و نقل به ویژه در بخش بندری و دریایی، ایجاد تسهیلات ترانزیتی، گمرکی و زیر ساختهای حمل و نقل در مسیر محور شرق کشور، بیان کرد: حمایتهای گسترده دولتی، بندر چابهار را به عنوان اتصال ترانزیتی منطقهای بین هند و افغانستان تبدیل کرده است و در صورت رفع موانع علاوه بر توسعه محور شرق شاهد رونق ترانزیت در این مسیر خواهیم بود.
اسلامی از افتتاح راهآهن قزوین – رشت توسط رئیس جمهور در هفته آینده خبر داد و گفت: با افتتاح خط راه آهن قزوین – رشت بخش دیگری از مسیر ریلی کریدور شمال – جنوب تکمیل شده که در نتیجه آن زمان حمل محمولههای ترانزیتی در مقایسه با سایر کریدورها به ویژه کریدور ترانزیتی اروپای شمالی به اقیانوس هند ۲۴ روز کوتاهتر میشود.
وزیر راه و شهرسازی افزود: این خط راه آهن در کنار خطوط ریلی که بندر چابهار را به افغانستان و آسیای میانه متصل میکند و خط ریلی که چین را از طریق ایران به اروپا وصل میکند از اصلیترین برنامههای ایران در توسعه خطوط ریلی برای افزایش سهم ترانزیتی در زمینه حمل و نقل جهانی است.
وی اظهار کرد: ایران در صدد توسعه شبکه راهآهن خود به ۲۵ هزار کیلومتر از ۱۲ هزار کیلومتر فعلی است که ۷ هزار و ۵۰۰ کیلومتر آن در دست ساخت است.
اسلامی تأکید کرد: وزارت راه و شهرسازی از هرگونه سرمایهگذاری داخلی و خارجی در توسعه زیرساختهای بنادر، ریل، جاده و فرودگاه استفاده میکند و تسهیلات ویژهای را برای سرمایگذاران قائل است.
وزیر راه و شهرسازی در پایان گفت: به واسطه توسعه روابط حسنه بین ایران و کشورهای بهرهمند از چابهار همگام با برنامهریزی و اقدامات ایران جهت تسریع توسعه پایدار و همه جانبه منطقه مکران و محور شرق کشور از طریق بسیج کلیه امکانات و ظرفیتها، یقین دارم فصل نوینی از نقشآفرینی چابهار در سطوح استانی، ملی، منطقهای و بینالمللی آغاز شده است.
وزیر راه و شهرسازی در جمع خبرنگاران با بیان اینکه چابهار به عنوان یک قطب بندری در ترانزیت منطقهای به شمار میرود، گفت: سرمایهگذاران باید از این فرصت استفاده کنند و چابهار را فرصتی برای رونق تجارت و ترانزیت در منطقه غرب آسیا بشناسند.
وی ادامه داد: در سال ۲۰۱۵ رؤسای ایران، افغانستان و هندوستان موافقتنامههای مهم ترانزیتی را به امضا رساندند که با اجرای آن شاهد توسعه ترانزیت در بندر چابهار بودهایم.
اسلامی اظهار کرد: ظرفیت بندر چابهار در فاز اول طرح توسعه آن ۲ و نیم میلیون تن هدفگذاری شده بود که در فاز دوم آن برای توسعه بندر شهید بهشتی به ۸ و نیم میلیون تن افزایش یافته است.
وزیر راه و شهرسازی تأکید کرد: با مشارکت شرکتهای هندی در این بخش و همچنین با اجرای برنامههای توسعه بندری امیدواریم ظرفیت این بندر را به ۷۷ میلیون تن برسانیم.
وی با بیان اینکه در بنادر شمالی و جنوبی ایران ۲۲۳ میلیون تن بار جابجا می شود، گفت: هماکنون بیش از ۹۰ درصد از جابجاییهای کالا و بار از طریق دریا انجام میشود.
انتهای پیام/