استاندار سیستان و بلوچستان گفت: بیش از یک میلیارد دلار سرمایه‌گذاری در بندر چابهار انجام شده و بیش از ۶۰ تقاضای سرمایه‌گذاری به میزان دو هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان وصول شده است.

سرمایه‌گذاری یک میلیارد دلار در بندر چابهار / فعالیت بندر چابهار به عنوان هاب منطقه‌ای در زمینه ترانزیت و ترانشیببه گزارش خبرنگار راه و شهرسازی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، احمدعلی موهبتی استاندار سیستان و بلوچستان در همایش بین‌المللی توسعه بندر چابهار با بیان اینکه این همایش با عنوان روز ملی چابهار در پس توافق‌نامه راهبردی تأسیس دالان حمل و نقل و گذر بین‌المللی بین ایران، هند و افغانستان به عنوان توافق‌نامه چابهار برگزار شده است، گفت: سواحل بکر مکران و نگین آن چابهار دارای قابلیت‌ها و پتانسیل‌های بالقوه بسیاری است و برگزاری چنین نشست‌ها و همایش‌هایی که موجب معطوف شدن نگاه‌ها به این منطقه و امکان ارائه ظرفیت‌های آن فراهم می‌شود بسیار ارزشمند و ضروری است.

وی تصریح کرد: روز چابهار یک اتفاق مهم و تاریخی در توسعه روابط منطقه‌ای است اتفاق بهاری در چابهار برای شروعی نو و متفاوت در برقراری پیوند و گسترش روابط میان کشورهایی با قرن ها هنر، فرهنگ، افکار، اندیشه، دانش، زبان و رسوم مشترک کشورهایی که همواره طی دوره‌های تاریخی گذشته هیچگاه ارتباطشان گسسته نشده و این موافقت‌نامه و این روز فصل جدیدی از مشارکت‌ها را رقم می‌زند.

موهبتی با بیان اینکه جهان امروز جهان گسترش مشارکت‌ها و تعاملات است، گفت: این مشارکت‌ها و تعاملات مبتنی بر اهداف مشترک شکل می‌گیرد و هم اکنون در این رویداد هدف ایجاد راه‌های جدید و امن برای رسیدن به اتصالی منطقه‌ای و به دنبال آن اتصال به تمامی دنیا است این مشارکت منشأ پیشرفت اقتصادی و پیشبرد اهداف توسعه منطقه‌ای خواهد بود.

استاندار سیستان و بلوچستان افزود: هم اکنون در دنیا بیش از ۹۰ درصد تجارت از طریق دریا صورت می‌گیرد و حمل و نقل دریایی بزرگترین، ارزان‌ترین و مناسب‌ترین راه تجارت توسعه دریا محور و استفاده از ظرفیت های خدادادی دریا در روند توسعه بسیار حائز اهمیت است و این همکاری زمینه بهره‌برداری از این ظرفیت خدادادی را برای تمام مردمان منطقه و کشورهای محصور در خشکی فراهم می‌کند.

وی اظهار کرد: به دنبال شکل‌گیری مناسبات جدید تجاری زمینه سرمایه‌گذاری، اشتغال، تکنولوژی، بروز و ظهور فناوری و دانش نوین در منطقه فراهم می‌شود که این پیام و نویدی برای کارآفرینان و سرمایه‌گذاران است.

موهبتی اظهار کرد: به طور قطع برقراری این پیوند و ارتباط نه تنها برای سه کشور ایران، هند و افغانستان بلکه برای تمامی کشورهای منطقه مقتنم است و با تحقق اهداف این توافق‌نامه موانع فراروی جریان‌های اقتصادی در سراسر منطقه از بین می‌رود و این امر مهم می‌تواند تا عمق کشورهای آسیای میانه، مرکزی و کشورهای CIS گسترش یابد و  پس از  اتصال این کریدور به کریدور بین‌المللی شمال، جنوب، حمل و نقل به آسیاسی جنوب شرقی، آفریقا و اروپا امکان پذیر می‌شود و این مسیر هزینه، زمان تجارت دریایی با اروپا را تا ۵۰ درصد کاهش می دهد.

استاندار سیستان و بلوچستان بیان کرد: با گذشت زمان می‌توان مسیری مستحکم در سراسر منطقه از آسیا تا اروپا ایجاد کرد و البته این موضوع حضور و مشارکت همه کشورهای منطقه را برای پیوستن به موافقت‌نامه چابهار و سرمایه‌گذاری در چابهار در این مسیر را می‌طلبد.

وی اظهار کرد: از کلیه سرمایه‌گذاران کشورهای جهان به ویژه کشورهایی که در این همایش شرکت کرده‌اند دعوت می‌کنم تا  در  فراگیر شدن اثرات و بهره‌گیری سراسر منطقه از نتایج این رویداد تاریخی مشارکت کنند.

موهبتی تأکید کرد: ما هیچ محدودیتی برای توسعه همکاری با صاحبان سرمایه نداریم و کشورهای منطقه محصور در خشکی می‌توانند از  استعدادها، ظرفیت های و موقعیت‌های استراتژیک بندر چابهار بهره‌مند شوند.

استاندار سیستان و بلوچستان با بیان اینکه هم اکنون بیش از یک هزار میلیارد دلار در بندر چابهار سرمایه‌گذاری شده گفت: بیش از ۶۰  تقاضای دیگر با ۲ هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان سرمایه‌گذاری شده که در حال بررسی و انعقاد برخی از این قراردادها هستیم.

وی گفت: دولت ایران باید با نگاه ویژه به ظرفیت‌های بندر چابهار و به منظور توسعه  سرمایه‌گذاری مشوق‌ها و مزیت‌های دیگر به این بندر توجه کند.  

موهبتی با بیان اینکه طی سال‌های گذشته با نگاه ویژه مقام معظم رهبری توجه و اهتمام دولت باعث شد که اقدامات بزرگ و شایسته‌ای در این منطقه از کشور صورت بگیرد گفت: تحول در بندر چابهار و افزایش ظرفیت تخلیه و بارگیری آن تا ۸.۵ میلیون تن قابلیت پهلوگیری کشتی‌های پهن پیکر شروع عملیات اجرایی احداث راه‌آهن چابهار – زاهدان – میلک و سایر پروژه‌های بزرگ حمل و نقل جاده‌ای و ترانزیتی عصر جدیدی در ترانزیت و تجارت را در این منطقه رقم  زده‌اند.

استاندار سیستان و بلوچستان افزود: چابهار به عنوان هاب منطقه‌ای در زمینه ترانزیت و ترانشیپ به عنوان کانون مسافرت‌های دریایی منطقه‌ای ایفای نقش کنند.

وی تصریح کرد: تقویت پیوند ملت‌های منطقه و کمک به کشورهای محصور در خشکی از طریق بندر استراتژیک چابهار، ارتقای مؤلفه‌های اقتصادی و اجتماعی مردمان منطقه از طریق افزایش تبادلات منطقه‌ای و  توسعه اقتصادی دریا محور از راهبردهای اصلی بندر چابهار است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار