الحاق بندر شهید بهشتی چابهار به منطقه آزاد در آینده نزدیک/ صادرات اولین محموله صادراتی افغانستان به هندوستان از بندر چابهار تا چند روز آیندهراستاد گفت: الحاق بندر شهید بهشتی و شهید کلانتری چابهار به منطقه آزاد در صحن علنی مجلس مطرح و به زودی تصویب می‌شود.

به گزارش خبرنگار راه و شهرسازی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، محمد راستاد معاون وزیر راه و شهرسازی در همایش بین‌ المللی توسعه بندر چابهار با بیان اینکه سال گذشته با حضور روحانی رئیس جمهور و مقامات عالی کشور‌های خارجی بهره‌برداری از فاز اول توسعه چابهار آغاز شد، گفت: با بهره‌بهره‌داری از این فاز طرح توسعه ظرفیت بنادر از ۲ میلیون تن به ۸ ونیم میلیون تن در سال افزایش یافت. با بهره برداری از این فاز شاهد تحولات مهم و مثبتی در بندر چابهار بودیم.

راستاد با بیان اینکه بخش دیگری از تجهیزات مورد نیاز بندر چابهار شامل ۶ دستگاه مکنده غلات به ارزش ۱۷ و نیم میلیون یورو وارد شده است، گفت: طی یکسال گذشته ارزش قرارداد‌های سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در بندر چابهار به حدود ۲۴۰ میلیون یورو می رسد. این سرمایه‌گذاری‌ها در زمینه تأسیسات روبنایی، مخازن، انبار‌های نگهداری کالا، سیلوی غلات و پایانه مکانیزه مواد معدنی بوده است.

راستاد اظهار کرد: دراین مدت میزان تخلیه و بارگیری کالا در بندر چابهار ۵۰ درصد افزایش یافته است. این میزان افزایش فعالیت بالاترین و بهترین عملکرد در بین بنادر کشور به شمار می‌رود.


بیشتر بخوانید : همایش روز چابهار با حضور ۳۵ کشور جهان آغاز بکار کرد


راستاد با بیان اینکه خط کانتینری مسیر هندوستان_چابهار و بندرعباس طی یکسال گذشته راه‌اندازی شده است، گفت: تا کنون دو کشتی در این مسیر تردد داشته و واردات و کاپوتاژ کالا‌های اساسی از طریق بندر چابهار شروع شده است.

معاون وزیر راه و شهرسازی توضیح داد: بهره‌برداری موقت از ترمینال یک بندر چابهار توسط IPGL از دو ماه پیش آغاز شده است.

وی از الحاق بندر شهید بهشتی و شهید کلانتری چابهار به منطقه آزاد پس از تصویب در شورای عالی مناطق آزاد و کمیسیون‌های تخصصی مجلس شورای اسلامی خبر داد و گفت: به زودی این الحاقیه در صحن علنی مجلس مطرح و به تصویب می‌رسد.

راستاد با بیان اینکه طی مراسمی در هفته جاری با حضور اشرف غنی رئیس جمهور افغانستان شاهد صادرات اولین محموله صادراتی افغانستان از مبدا زرنج به مقصد هندوستان از طریق بندر چابهار خواهیم بود، گفت: این تحولات مهم و مثبت در بندر چابهار بیانگر اعتماد صاحبان کالا و خطوط کشتیرانی به این بندر مهم بوده و نوید بخش شکوفایی هر چه بیشتر آن است.

معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه ظرفیت‌ها و مزیت‌های بندر چابهار برای تمامی ذی‌نفعان قابل چشم‌پوشی نیست، گفت: این مزایا صرفا برای صاحبان کالا و خطوط کشتیرانی داخلی نیست و از ابتدا این بندر را برای بهره‌برداری از ظرفیت تمامی کشور‌های منطقه معرفی کرده‌ایم.

وی توضیح داد: چابهار را دروازه ملل نامگذاری کرده‌ایم و کشور‌های ساحلی اقیانوس هند، افغانستان، آسیای میانه و قفقاز می‌توانند جمهوری اسلامی ایران و بندر چابهار را به عنوان گذرگاه تجارت خارجی خود قلمداد کنند و از مزیت‌های فوق‌العاده آن بهره ببرند.

راستاد اظهار کرد: بالاترین و بهترین مشوق‌های تعرفه‌ای را برای بندر چابهار تعیین کرده‌ایم و این مشوق‌های تعرفه‌ای شامل خطوط کشتیرانی و صاحبان کالا خواهد بود.

معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: خدمات مرتبط با کشتی‌ها و عملیات مربوط به کالا و نگهداری آن‌ها از جمله مزایای مشوق‌های تعرفه‌ای به شمار می‌روند.

وی با بیان اینکه همایش روز چابهار فرصتی است برای آنکه تجار، بازرگانان، صاحبان صنایع، فعالان حمل و نقل به ویژه خطوط کشتیرانی با ظرفیت‌ها و قابلیت‌های بندر چابهار از نزدیک آشنا شوند، گفت: البته این اقدامات درباره مذاکرات مستقیم، علایق و اولویت‌های خود مبادله می‌شود و انتظار داریم این همایش زمینه‌ای برای گشایش قاب مبادلات تجاری جدید از طریق بندر چابهار شود.

راستاد توضیح داد: فرصت ایجاد شده از طریق همایش روز چابهار برای رفع ابهامات ذی‌نفعان، طرح مسائل و مشکلات‌آن‌ها بسیار مفید و موثر خواهد بود.

وی گفت: سازمان بنادر و دریانوردی به عنوان متولی امور بنادر بازرگانی کشتیرانی تجاری کشور آمادگی دارد تا در مرحله اول پاسخگوی سوالات و ابهامات فعالان اقتصادی اعم از داخلی و خارجی در حوزه مسئولیت خود بوده و در مرحله دوم مشوق‌ها و مزیت‌های مهم بندر چابهار را به طور شفاف تبیین و تشریح کند.

معاون وزیر راه و شهرسازی تصریح کرد: با توجه به روند رو به رشد میزان تخلیه و بارگیری انواع کالا در بندر چابهار، سازمان بنادر و دریانوردی در نظر دارد تا به زودی عملیات اجرایی توسعه دسترسی جاده‌ای بندر از دروازه بندر تا کمربندی چابهار را به صورت بزرگراه آغاز کند.

گفت: احداث زیرساخت‌ها و تجهیزات بندر جزو اولویت‌های سازمان بوده و با اتصال ریلی زاهدان به چابهار بخشی از کالای ورودی و خروجی بندر از طریق راه آهن حمل شود.

وی توضیح داد: از تمامی فعالان اقتصادی بخش خصوصی داخلی و خارجی دعوت می‌کنم تا سرمایه‌گذاری‌های روبنایی مورد نیاز در بندر چابهار را که در قالب قرارداد‌های BOT بلند مدت منعقد می‌شود مورد بررسی قرار دهند و به تناسب توان مالی، تخصص و تجربه خود پیشنهاداتشان را به سازمان بنادر و دریانوردی ارائه کنند.

راستاد افزود: بدیهی است جزئیات فرصت‌های سرمایه‌گذاری در بندر چابهار توسط مسئولان و متخصصان این بخش ارائه می‌شود.

وی بیان کرد: با تجربیات حاصل از انعقاد صد‌ها قرارداد سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در بنادر کشور آمادگی داریم تا در حداقل زمان و با بهترین مزایای ممکن زمینه حضور و سرمایه گذاری فعالان اقتصادی بندر چابهار را فراهم کنیم.

معاون وزیر راه و شهرسازی یادآوری کرد:  تسهیلات و مزایای قانونی منطقه آزاد به بندر چابهار به زودی محقق می‌شود و این امر جاذبه سرمایه‌گذاری در بندر را ارتقا می‌دهد.

وی اظهار کرد: پس‌کرانه‌های بندر چابهار نقش کلیدی در رونق هر چه بیشتر این بندر خواهند داشت؛ در یک بندر ارتقا یافته و نسل سومی فعالیت‌های تولیدی و ارزش افزوده‌ای درون و پیرامون بندر موجب افزایش ترافیک کالا و مزیت رقابتی بالاتر می‌شود. هدف ما آن است که چنین رویکردی را برای بندر چابهار دنبال کنیم که البته بخشی از سرمایه‌گذاری‌های جذب شده در همین زمینه بوده و در آینده همین راهبرد را با در نظر گرفتن اراضی پس‌کرانه‌ای دنبال می‌ کنیم.

معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه ما از مسئولیت‌های اجتماعی خود در قبال شهر چابهار غافل نبوده و به دنبال تعاملات گسترده‌تر بندر با شهر خواهیم بود گفت: مشخص است که منافع حاصل از ایجاد اشتغال، ارزش افزوده و رونق اقتصادی حاصل از فعالیت‌های بندر چابهار در مرحله اول به بندر نشینان استان سیستان و بلوچستان تعلق می‌گیرد.

 راستاد در  پایان گفت: بیشترین سهم از اشتغال ناشی از سرمایه‌گذاری‌های ایجاد شده به بومیان این منطقه تعلق می‌گیرد و این اقدم به عنوان یک اولویت در دستور کار قرار گرفته است.

انتهای پیام/

میزان تخلیه و بارگیری کالا در بندر چابهار ۵۰ درصد افزایش یافته است

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار