ضرغام گفت: بانک پژوهشگران را راه‌اندازی کرده‌ایم تا ارزیابی پروژه‌های تحقیقاتی انجام شود و برای عضویت در کارگروه‌ها از همه محققان و پژوهشگران دعوت کرده‌ایم.

به گزارش خبرنگار حوزه فن‌آوری‌ گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، نصرت الله ضرغام رئیس صندوق حمایت از پژوهشگران صبح امروز در نشست خبری مدیریت استعداد رویکردهای اقتصادی که در ساختمان مرکزی صندوق حمایت از پژوهشگران انجام شد، اظهار کرد: ابعاد روانشناسی در این همایش لحاظ شده است و همایش مدیریت استعداد برای سال چهارم انجام می‌شود.

وی افزود: هدف از برگزاری همایش این است که تمام افرادی که نقشی در تربیت کودک دارند به تمام ابعاد تربیتی توجه کنند.

وی افزود: ما یک کارگروه کودک و آینده را ایجاد کرده‌ایم تا بتوانیم آموزش‌های لازم و استعدایابی را برای آینده سازان کشور انجام دهیم.

رئیس صندوق حمایت از نوآوران و پژوهشگران با اشاره به اینکه در سال ۱۹۶۰ آمریکا فلسفه‌ای برای کودکان ایجاد کرده است، تاکید کرد: ما باید رشته اقتصاد کودک را در دانشگاه‌ها به عنوان یک میان رشته‌ای ایجاد کنیم و افراد مختلف در این حوزه مشغول به تدریس شوند تا ابعاد مختلف فیزیکی، سلامت، تغذیه، روان و ذهن کودک به خوبی پرورش پیدا کند، باید از ظرفیت ذهنی و روح کودک که آینده‌ساز  ایران است، استفاده بهینه را ببریم.

باید ظرفیت ذهنی کودکان را شناسایی کنیم

ضرغام تاکید کرد: ما باید ظرفیت ذهنی کودکان را شناسایی کنیم و این علم را در اختیار والدین قرار دهیم تا طرز برخورد با فیزیک کودک را بفهمند و این کار باعث شود که تا روان کودکان به دلیل برخورد والدین آزرده نشوند.

وی با اشاره به اینکه در کشور‌های پیشرفته زمینه رشد برای کودکان همیشه مهیا است، افزود: اقتصاد کودک ثروت عظیمی برای کشور‌ها به دنبال دارد که حتی از اقتصاد نفت و دریا بالاتر است.

ایجاد کارگروه کودک و آینده

رئیس صندوق حمایت از نوآوران و پژوهشگران ادامه داد: ما کارگروه کودک و آینده را ایجاد کرده‌ایم و از روانشناسان، جامعه شناسان، اقتصاد‌دانان، استاد ادبیات کودک، استاد فلسفه کودک و استاد موسیقی کودکان برای این همایش دعوت کرده‌ایم و امروز اولین جلسه کارگروه کودک در آینده برگزار می‌شود تا بتوانیم در راستای شناسایی استعداد‌های کودکان قدم‌های بلندتری را برداریم.

ضرغام ادامه داد: همایش مدیریت اقتصاد استعداد کودکان ۲ روزه است و مخاطبان ما خانواده‌ها، مربیان مهدکودک و معلمان هستند.

میزان اقتصاد نوآوری و دریا در جهان

وی با اشاره به اینکه امروزه اقتصاد نوآوری در دنیا در حدود ۲۱ هزار میلیادر دلار است و اقتصاد دریا مبلغی به میزان ۳ تریلیارد دلار است، افزود: با استفاده از ظرفیت کودکان می‌توان بسیاری از مسائل را برطرف کرد،کارگروه کودک با هدف ایجاد اثرگذاری و خلاقیت بیشتر آینده‌سازان کشور ایجاد شده است و برای این همایش مکاتباتی با ۱۶ هزار مهدکودک در سراسر کشور جهت آموزش مربیان مهد داشته‌ایم.

کل سیستم ارزیابی کشور را تحت پوشش قرار داده‌ایم

رئیس صندوق حمایت از نوآوران و پژوهشگران ادامه داد: ما از کار‌های تحقیقاتی و اختراعات حمایت کافی را انجام می‌دهیم؛ این درحالی است که تنها ۲۷ درصد بودجه تحقیقات کشور را در اختیار داریم، اما کل سیستم ارزیابی کشور را تحت پوشش خود قرار داده‌ایم.

وی با اشاره به اینکه صندوق حمایت از پژوهشگران از برگزاری همایش‌های آموزشی به میزان ۴ میلیارد تومان حمایت کرده است و ۳۵ هزار و ۱۱۲ عضو هیئت علمی پژوهشگر با این صندوق در ارتباط هستند، افزود: ما بانک پژوهشگران را راه‌اندازی کرده‌ایم تا ارزیابی پروژه‌های تحقیقاتی انجام شود و برای عضویت در کارگروه‌های مختلف از همه محققان و پژوهشگران دعوت کرده‌ایم.

حمایت از ایرانی‌های مقیم خارج در بانک پژوهشگران 

ضرغام با اشاره به اینکه ما خود اقدام به سفارش پروژه کرده‌ایم و در بانک پژوهشگران از ایرانی‌های مقیم خارج حمایت می‌کنیم، افزود: سامانه بانک پژوهشگران در حدود ۳ سال راه‌اندازی شده است و هر سال سرمایه آن افزایش پیدا می‌کند.

در ایران رشته حقوق انرژی و دریا را نداریم

وی با اشاره به اینکه متأسفانه کشورمان رشته حقوق انرژی و دریا ندارد و باید راه‌اندازی شود، افزود: آب ۶۶ درصد از دریای خزر متعلق به ما است و عمیق‌ترین نقطه دریای عمان که در حدود ۳ هزار و ۴۰۰ متر است جزو سرزمین کشورمان محسوب می‌شود، اما متأسفانه ما رشته حقوق انرژی و دریا را نداریم.

ایجاد کارگروه ریسک و تاب‌آوری در صندوق حمایت از پژوهشگران 

رئیس صندوق حمایت از نوآوران و پژوهشگران اضافه کرد: ما در صندوق حمایت از پژوهشگران کارگروه ریسک و تاب‌آوری را ایجاد کرده‌ایم تا بنگاه‌های اقتصادی با آموزش‌های لازم دچار ورشکستگی نشوند و سال آینده همایش ریسک و تاب‌آوری را در کشور اجرا کنیم.

ضرغام با اشاره به اینکه کارگروه ارتقای جایگاه زنان در پژوهش در صندونق حمایت از پژوهشگران و موسسه دیدبان علم ایجاد شده است، افزود: امروزه ۱۱ درصد از پژوهشگران زن و ۲۲ درصد از پروژه‌های ما را به وسیله محققان خانم انجام می‌شود و ما باید از این ظرفیت استفاده بهینه را ببریم.

حمل و نقل عامل۸۰ درصد از آلودگی هوای تهران

وی با اشاره به اینکه ما کارگروه حمل ونقل، اقتصاد و محیط زیست را راه‌اندازی کرده‌ایم، افزود: ۸۰ درصد از آلودگی هوای تهران مربوط به آلودگی حمل ونقل است و همین مسئله سلامت مردم به شدت تهدید می‌کند و باعث آلوده شدن محیط زیست ایران است؛ سالیانه ۸۰۰ هزار تصادف در کشور رخ می‌دهد که ۲۰ درصد منجر به قطع نخاع می‌شود.

رئیس صندوق حمایت از نوآوران و پژوهشگران با اشاره به اینکه ادامه داد: در  سال ۶ هزار پروژه دریافت می‌شود که یک سوم از آن‌ها به تصویب رسیده است و صندوق حمایت از پژوهشگران از ۱۰۷ اختراع که در خارج ازکشور به ثبت رسیده حمایت همه‌جانبه انجام داده است.

ضرغام گفت: تعداد پروژه‌های تحقیقاتی دریافتی در ۹ ماهه اول سال ۹۷، ۳ هزار و ۵۵۰، تعداد پروژه‌های تحقیقاتی مصوب ۱۱۷۹، تعداد پروژه‌های تحقیقاتی خاتمه یافته ۴۶۴، مقالات تعهد شده ISI ۱۵۷۲، مقالات چاپ شده ISI  ۹۸۶، مقالات تحقیقات شده علمی پژوهشی ۲۵۱، مقالات چاپ شده علمی پژوهشی ۱۲۳، ثبت اختراعات انجام شده ۱۳، ثبت اختراعات تعهد شده ۳۹، ساخت نمونه محصول تعهده شده ۱۱۵، نمونه محصول ساخته شده ۵۱، تعداد عناوین تألیف کتاب ۳۷، تعداد عنوان‌های کتاب‌های تألیف شده ۱۶، دانش فنی تعهد شده ۶۰ و ۲۸ پروژه دانش فنی در نه ماهه سال اول ۹۷ تولید شده است که هر یک از موارد بالا بین ۱۸ تا ۳۰۰ درصد نسبت به سال ۹۶ رشد داشته است.

شکوفایی کودکان به نوعی اقتصاد مقاومتی است

در ادامه مراسم برجی دبیر کمیته علمی همایش مدیریت استعداد، رویکرد‌های اقتصادی گفت: شکوفایی کودکان به نوعی اقتصاد مقاومتی محسوب می‌شود، زیرا آن‌ها آینده‌سازان کشورمان هستند در همین راستا در این همایش استادان برجسته از کشوران اروپایی سخنرانی می‌کنند.

وی ادامه داد: ۱۳ مقاله در این همایش ارائه می‌شود و تعداد ۴۳۰ نفر برای حضور در این همایش علمی ثبت‌نام کرده‌اند.

حضور ۴ سخنران اروپایی در همایش مدیریت استعداد، رویکرد‌های اقتصادی

در ادامه مراسم صدری دبیر اجرایی همایش مدیریت استعداد، رویکرد‌های اقتصادی گفت: در این همایش افراد صاحب نظر دعوت شده‌اند و هدف ما از برگزاری این مراسم، شناسایی و ارتقای استعداد کودکان است.

وی ادامه داد: در زمینه شناسایی استعداد کودکان کار‌هایی انجام شده، اما درباره نگهداشت و معرفی آن به جامعه هنوز کار‌های بزرگی باید انجام شود.

صدری گفت: در این همایش ۴ سخنران خارجی و پژوهشگران داخلی شرکت دارند و محور‌های همایش شامل مدیریت اقتصاد در فناوری، مدیریت اقتصاد در جامعه، مدیریت اقتصاد در روانشناسی و مدیریت اقتصاد در حوزه اقتصاد است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار