معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست گفت:۱۵ اسفند ماه بعنوان روز ملی دریاچه ارومیه اعلام شد.

به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ارومیه ،معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست ظهر امروز در سفر به ارومیه در جمع خبرنگاران گفت:با هماهنگی تاریخ شناسان  اسفند ماه بعنوان روز ملی دریاچه ارومیه اعلام شد .

وی ادامه داد:تاکنون ۲ هزار و ۹۶۵رمیلیارد تومان برای احیای دریاچه ارومیه هزینه شده است که از این میزان ۱۵۸۰ میلیارد تومان برای مهار رودخانه های مرزی و از محل صندوق توسعه ملی تامین شده است.
 
معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست افزود:تا سال ۱۴۰۱ سالانه ۱۳۰۰ میلیون مترمکعب آب جدید وارد دریاچه ارومیه می‌شود که می‌تواند بخش عظیمی از ۲۴۰۰ میلیون متر مکعب حق آبه این منبع آبی را تامین کند.
 
وی افزود: با اجرای طرح‌های احیای این دریاچه تا ۱۰ سال آینده  به طور کامل احیا می‌شود.
 
تجریشی طرح انتقال آب از سد کانی سیب به دریاچه ارومیه را از مهمترین طرح های احیای این دریاچه عنوان کرد و افزود: این طرح ۶۸ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و تاکنون ۲۴ کیلومتر و پانصد متر از طول این تونل به پایان رسیده است و پیش بینی می شود که اواخر سال آینده به بهره برداری برسد.
 
وی ادامه داد: با بهره برداری از طرح انتقال آب از کانی سیب از سال ۱۳۹۹ در مجموع ۶۲۳ میلیون مترمکعب از حق آبه دریاچه ارومیه تامین و به این دریاچه سرازیر خواهد شد.
 

مدیر دفتر برنامه ریزی و تلفیق ستاد احیای دریاچه ارومیه با بیان اینکه ۶۵ درصد از علت خشک شدن دریاچه ارومیه عوامل انسانی و تنها ۳۵ درصد عوامل طبیعی است گفت:بر اساس آخرین مطالعات صورت گرفته پل میانگذر دریاچه ارومیه در خشک شدن آن نقشی نداشته است.

تجریشی با بیان اینکه برخی اخبار منتشر شده در رسانه‌ها مبنی بر نقش تاثیرگذار پل میانگذر دریاچه ارومیه در خشک شدن آن مورد تایید نیست افزود: این اخبار از سوی ما تایید نمی‌شود بلکه تنها تاثیر میانگذر و پل ایجاد اختلال در تبادل آب میان جنوب و شمال دریاچه ارومیه بوده که در این راستا نیز اقداماتی در دست اجراست.

معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست یکی از دلایل اصلی خشک شدن دریاچه ارومیه را برداشت زیاد آب در حوضه دریاچه عنوان کرد و افزود: برخی‌ها سدسازی را دلیلی بر خشک شدن نگین آبی آذربایجان می‌دانند، ولی این در حالی است که اگر حق آبه دریاچه داده شود، هیچ مشکلی وجود ندارد.

وی با بیان اینکه در روز‌های آتی شاهد افزایش چشمگیر تراز دریاچه ارومیه خواهیم بود، گفت: تراز این دریاچه در حال حاضر یک هزار و ۲۷۰ متر و ۷۹ سانتی متر برآورد شده که ۳۴ سانتی متر بیشتر از زمان مشابه سال گذشته است.

انتهای پیام/م

 

سفر مسعود تجریشی به ارومیه

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.