دبیر ستاد احیای دریاچه ارومیه گفت: امسال در حوزه دریاچه ارومیه سمت آذربایجان‌غربی بارش‌ها ۲۵۶ میلیمتر بود که نسبت به سال گذشته ۸۵ درصد و نسبت به بلند مدت ۵۰ درصد رشد را نشان می‌دهد.

به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ارومیه ،سرخوش  دبیر ستاد احیای دریاچه ارومیه در آذربایجان غربی گفت: با وجود آنکه بارش‌های اخیر بسیار مناسب بود، اما مسأله مهم‌تر اقداماتی است که سبب شده بارش‌ها به سمت دریاچه هدایت شود. در واقع با اجرای طرح‌های لایروبی و… توانسته‌ایم رواناب‌ها را به سمت دریاچه هدایت کرده و میزان اتلاف آب را به‌طور چشمگیری کاهش دهیم و حتی به صفر برسانیم.

اصلاح مسیر رواناب‌ها

طرح لایروبی مسیر‌های منتهی به دریاچه ارومیه که از سال ۹۳ آغاز شده بود در آذربایجان غربی به اتمام رسیده است. در این راستا، موفق شده‌ایم شیب منفی مسیر روان‌آب‌ها به سمت دریاچه ارومیه را اصلاح و تمام روان‌آب‌ها را به سمت دریاچه هدایت کنیم. در این مسیر‌ها طی سال‌های گذشته رسوب باعث ایجاد شیب منفی شده بود و روان‌آب‌ها به‌طور کامل به دریاچه نمی‌رسید.

وی اظهار کرد: لایروبی رودخانه‌های «مهاباد» به‌طول ۱۰ کیلومتر، «گدار» به طول ۴ کیلومتر و «سیمینه» و «زرینه رود» به طول ۵٫۳ کیلومتر انجام شده است. با برنامه‌ریزی‌های انجام شده آب این ۴ رودخانه از طریق کانالی به طول ۲۵ کیلومتر به سمت دریاچه هدایت می‌شود. در حال حاضر این تونل در مراحل پایانی ساخت قرار دارد و قبل از پایان امسال به بهره‌برداری خواهد رسید.

رها‌سازی ۳۲۰ میلیون متر مکعب آب به سمت دریاچه

سرخوش افزود: تمام سردهنه‌ها از اوایل آذر ماه مسدود شده و تا اواخر اردیبهشت ماه نیز به همین صورت باقی خواهد ماند. همچنین تاکنون طی ۲ مرحله رهاسازی، ۳۲۰ میلیون متر مکعب آب از مخازن پشت سد‌های آذربایجان غربی به سمت دریاچه رها شده و مرحله سوم نیز از اواخر اسفند ماه آغاز خواهد شد. میزان آب برای سومین مرحله ،به بارش‌های اسفند و فروردین ماه بستگی دارد.

بهره‌برداری از طرح‌های آبرسانی

این مقام مسئول گفت: بر اساس برنامه‌ریزی‌های انجام شده نخستین بخش طرح‌های آبرسانی به دریاچه ارومیه که شامل تونل «کانی سیب» و رهاسازی پساب‌های تأیید شده است، تا هفته دوم اسفند ماه با حضور مسئولان کشوری و استانی افتتاح می‌شود.

 

انتهای پیام/ت

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.