بعد از ظهر امروز،مراسمی به مناسبت روز جهانی تالاب ،با محوریت تالاب قره گل، در بوکان برگزار شد.

به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ارومیه، بعد از ظهر امروز (پنج شنبه)، آیینی به مناسبت روز جهانی تالاب ،با محوریت تالاب قره گل بوکان، با حضور رییس اداره حفاظت محیط زیست بوکان ، رییس انجمن صنفی کشاورزان بوکان و جمعی از کشاورزان، روستاییان و دوستداران محیط زیست ، در روستای قره گل بوکان برگزار گردید.

در این مراسم ، رحیم عبدالکریمی رئیس اداره حفاظت محیط زیست بوکان ضمن بیان اهمیت و ویژگی های  تالاب ها گفت:  تاکنون اقدامات بسیاری از سوی این نهاد برای احیای تالاب قره گل صورت گرفته و امید است با مشارکت مردم و همت مسئولان ، این تالاب به صورت دائمی احیا شود که در این صورت هم مردم از این اتفاق سود می برند و هم گامی موثر در زمینه زیست محیطی برداشته می شود.

وی دلایل خشکی این تالاب را ، ریشه دار خواند و افزود : تنها کاهش بارندگی دلیل خشک شدن این تالاب نیست ، بلکه توسعه زیاد کشاورزی و در نتیجه حفر چاه های غیر مجاز ،افزایش شدید مصرف و استفاده نادرست از آب ، می تواند از مهم ترین دلایل خشکی تالاب قره گل به شمار رود.

عبدالکریمی با تاکید بر اینکه احیای تالاب  قره گل ، نیازمند یک برنامه دراز مدت  است ، تصریح کرد : یکی از راهکار های احیای این تالاب ، ساخت سد سیمینه بوکان است که با این اقدام، علاوه بر احیای تالاب قره گل و  دریاچه ارومیه، از بروز سیلاب در این شهرستان نیز جلوگیری می شود.

رئیس محیط زیست بوکان به وضعیت تالاب کانی برازان اشاره کرد و افزود : این تالاب،از رودخانه مهاباد تغذیه می کند و این رودخانه از سد مهاباد جان می گیرد ، در نتیجه منبع تغذیه ی آن تامین شده است اما تالاب قره گل چنین منابعی برای احیا شدن ندارد.

وی در پایان تاکید کرد : با همت و تلاش فراوان می توان تحول بزرگی در محیط زیست شهرستان بوکان ایجاد کرد.

تالاب قره گل در ۴۵ کیلومتری شمال غربی شهرستان بوکان واقع است و از طریق کانال سنتی منشعب از سیمینه رود تغذیه و آبگیری می‌شود که هر ساله پذیرای تعداد زیادی از پرندگان مهاجر آبزی و کنار آبزی است.

این تالاب دارای نیزار و پوشش گیاهی تالابی بوده و در سال های گذشته جز در فصل تابستان، در بقیه ماه های سال دارای آب بوده است.

افزوده شدن آثار پدیده آتشفشانی (خاکستر آتشفشانی) به خاک بستر تالاب ، دور نمای سیاه رنگی به آب این تالاب بخشیده، که به همین جهت به تالاب قره گل مشهور شده است.

 

انتهای پیام/م

بررسی وضعیت تالاب های شهرستان بوکان

برچسب ها: محیط زیست ، حیات وحش
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.