به گزارش گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از راهآهن جمهوری اسلامی ایران، مازیار یزدانی با اشاره به اینکه از ابتدای انقلاب اسلامی تا کنون ۶ هزار و ۴۹۶ کیلومتر خط اصلی در شبکه ریلی احداثشده است، گفت: این خطوط شامل خطوط جدید، خطوط دوم و سوم، خطوط حومهای و خطوط برقی هستند.
وی با اشاره به اینکه علاوه بر احداث خطوط جدید، در حوزه زیرساخت اقدامات متنوعی برای توسعه خطوط ریلی انجامشده، افزود: در عین حال پس از انقلاب، بازسازی و نوسازی خطوط فرسوده شبکه ریلی در دستور کار قرار گرفت و ۴ هزار و ۷۰ کیلومتر از این خطوط بازسازی و بهسازی شد. همچنین بهسازی روسازی شبکه ریلی نیز به ۶ هزار و ۳۸۸ کیلومتر رسید.
معاون فنی و زیر بنائی راهآهن با بیان اینکه به منظور ارائه خدمات بیشتر ریلی، ۲۳۴ ایستگاه ریلی به سیستم کنترل اتوماتیک قطارها مجهز شدند، اضافه کرد: از جمله اقدامات انجام شده این معاونت پس از انقلاب، تراک بندی ۲ هزار و ۶۸۷کیلومتر، تجهیز و نوسازی علائم الکتریکی ۱۹۵ ایستگاه، احداث گذرگاهها و تبدیل ۲۰۰ تقاطع همسطح به غیر همسطح است.
یزدانی در مورد پروژههای در دست اجرا گفت: خط دوم بافق – زرینشهر، اهواز – اندیمشک، تراک بندی خطوط شبکه ریلی در محور بافق – بندرعباس، از جمله پروژههای در دست این معاونت قرار دارد و تا پایان سال ۹۷ به بهرهبرداری میرسد.
وی با اشاره به اینکه خط دوم تهران – قزوین، خط سوم و چهارم تهران – گرمسار و خط دوم قزوین – زنجان، از جمله پروژههای در حال اجرا دست اجرای این معاونت است، افزود: آغاز عملیات اجرایی برقی سازی در محورهای تهران – مشهد، گرمسار – اینچه برون و آغاز عملیات اجرایی احداث راهآهن سریعالسیر در محور تهران – قم – اصفهان نیز از دیگر برنامههای در حال اجرای این معاونت است.
بیشتر بخوانید: دستیابی به رکورد جابهجایی ۳۵ میلیارد تن کیلومتر تا پایان امسال
گفتنی است در ادامه اهم اقدامات صورت گرفته در دوران پیروزی انقلاب اسلامی در حوزه زیرساخت شبکه ریلی توسط شرکت راه آهن از نظر میگذرد:
۱. تعمیر و نگهداری زیرساخت شبکه ریلی به طول ۱۸ هزار کیلومتر معادل به صورت سالانه ۲. احداث خطوط دوم و سوم و... و اصلاح مسیر به میزان ۹۱۷ کیلومتر معادل در محورهای بافق- زرین شهر، قزوین-زنجان، اهواز- اندیمشک۳. احداث خطوط حومهای اطراف کلانشهرهای تهران، قم، اهواز و مشهد به میزان ۶۱۷ کیلومتر معادل۴. تراک بندی خطوط شبکه ریلی در محورهای تهران- مشهد و بافق- بندرعباس به میزان ۲۶۸۷ کیلومتر ۵. تجهیز ایستگاهها به سیستم کنترل اتوماتیک قطارها (ATC) به میزان ۲۳۴ ایستگاه ۶. بازسازی و نوسازی خطوط شبکه ریلی به طول ۴۰۹۰ کیلومتر۷. بهسازی خطوط شبکه ریلی به طول ۶۴۱۰ کیلومتر۸. مقاوم سازی و افزایش بار محوری شبکه به میزان ۱۵۴۲ کیلومتر۹. برقی سازی خطوط شبکه ریلی به میزان ۱۹۶ کیلومتر در محورهای تبریز- جلفا و تبریز- آذرشهر۱۰. آغاز عملیات اجرایی اولین خط سریع السیر کشور (تهران- اصفهان) در سال ۱۳۹۳،۱۱. انعقاد قرارداد به منظور آغاز عملیات اجرایی خط برقی تهران- مشهد و گرمسار- اینچه برون
همچنین بر اساس اعلام این معاونت، پروژههای در حال اجرا توسط شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل نیز به شرح زیر است: ۱ قزوین - رشت - بندر انزلی ۲ رشت - آستارا ۳ همدان - سنندج
انتهای پیام/