انقلاب اسلامی ایران از دوران پیروزی آن تاکنون خدمات گسترده‌ای در حوزه صنعت و معدن، کشاورزی، آموزش، ارتباطات و دیگر حوزه‌ها به استان ایلام ارائه کرده است.

  به گزارش خبرنگار  گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از ایلام،  انقلاب اسلامی را می توان شروع دگرگونی‌های بزرگ و بنیادی در ایران و کشور‌های منطقه دانست. در توصیف انقلاب همین کفایت می کند که امام خمینی (ره) از انقلاب اسلامی با عنوان‌هایی مانند «معجزه قرن» و «انفجار نور» یاد کرده است. مقایسه ایران در زمان طاغوت و ایران بعد از انقلاب، می‌تواند واقعیت‌های مهمی را برای نسل‌های پس از انقلاب آشکار کند. چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی، فرصت بسیار خوبی برای مرور دستاورد‌های انقلاب در حوزه‌های مختلف می‌باشد. هر چه از پیروزی انقلاب اسلامی می گذرد، اهمیت بررسی  دستاورد‌های انقلاب اسلامی و اهمیت بیان  پیشرفت‌ها  بیش‌تر از پیش می‌شود.

انقلاب اسلامی ایران از دوران پیروزی آن تاکنون خدمات گسترده‌ای در حوزه صنعت و معدن، کشاورزی ، زیرساخت، ارتباطات و  سایر حوزه‌ها  به تمام استان ها ارائه کرده است.

از ظرفیت‌های  مهم  استان ایلام هم  در بخش کشاورزی می‌توان به وجود زمین‌های بسیار مناسب و مستعد برای کشاورزی و منابع طبیعی عظیم اشاره کرد، و همین امر موجب شده که در بخش کشاورزی و زیر مجموعه‌های آن در سال‌های پس از پیروزی انقلاب اسلامی ایلام به استانی در مسیر رشد و برروی ریل پیشرفت و بالندگی قرار بگیرد.
هم اکنون در مجموع این استان بیش از ۳۲۰۰ هزار هکتار زمین کشاورزی آبی و دیمی، ۹۲۰ هزار تن از انواع میوه محصولات کشاورزی، باقی و صیفی جات تولید می‌شود.

پیشرفت های چشم گیر استان ایلام در حوزه کشاورزی  

سید محمد تراب میری مدیرکل جهاد کشاورزی استان ایلام در گفتگو با خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ایلام، درخصوص مقایسه وضعیت شاخصه های کشاورزی در این استان پس از انقلاب و بعد از انقلاب اظهار کرد:در استان ایلام قبل از انقلاب، حجم تولیدات کشاورزی حدود ۲۰۰ هزار تن بوده که اکنون این رقم به بالای یک میلیون تن رسیده است .

ایلام بعد از انقلاب بر روی ریل پیشرفت و توسعه
با نگاهی اجمالی به وضعیت کشاورزی در این استان می توان فهمید که کشاورزی در استان ایلام در چهل سال گذشته کاملا متحول شده است.
حجم کشاورزی در استان و کشور به طور قابل ملاحظه‌ای افزایش پیدا کرده است بطوری که حجم تولیدات کشاورزی در کشور حدود ۱۸ میلیون تن بوده که در حال حاضر این حجم به بالای ۱۲۰ میلیون تن افزایش یافته است.

در زمینه محصولات باغی نیز هم اکنون ۶۲۲۰ هکتار از اراضی شیب دار این استان به کشت باغات اختصاص داده شود که بطور متوسط از هر هکتار سالیانه ۲ تن محصول برداشت می‌شود.

دکتر میری اظهار داشت: در بخش باغبانی در استان ایلام در قبل از انقلاب باغات عمده‌ای نداشتیم، اما اکنون انواع و اقسام باغات اقتصادی و کم آب بر را در استان ایلام مشاهده می‌کنیم .علاوه بر این در قبل از انقلاب سازه زیربنایی ما تنها  سد کنجانچم بود، اما اکنون بیش از چندین سد، شبکه‌های مدرن و کانال‌های انتقال آب و ایستگاه‌های پمپاژ و نیز در اقصی نقاط استان ایستگاه‌های تامین آب داریم از جمله زرین آباد، مورموری ،ماژین ،هلیلان و طرح‌های بزرگ زیربنایی  در استان که در حال اتمام است از جمله طرح احیای دشت‌های ایلام و خوزستان که فاز اول آن تقریبا انجام شده و همچنین ۵۰ هزار از اراضی عین خوش فتح دشت عباس به شبکه‌های مدرن آبیاری مجهز و فاز دوم آن در حال شروع است.

اما این کل ماجرا نیست و در کنار تولید محصولات باغی، زراعی صنایع تبدیلی با ظرفیت سالیانه ۳۴۳۱۵۱ تن و با اشتغالزایی ۸۷۰ نفر و علاوه ۵ طرح شاخص سیلوی ذخیره و نگهداری گندم و همچنین خوراک دام با ظرفیت سالیانه ۵۰۰۰ تن اجرا شده است.

 میری بیان کرد: در سال‌های پس از انقلاب در این استان هیچ سیلویی نداشتیم، اما حال در استان بیش از ۴۰۰ هزار تن ظرفیت سیلویی ایجاد و یا در حال ایجاد است در شهرستان‌های مختلف از جمله دهلران مهران و در همه شهرستان‌ها کارخانه‌های تولید آرد ایجاد شده است.

مدیرکل جهاد کشاورزی استان با تشریح وضعیت باغ‌ها در استان گفت:یکی از شرایط خوب استان ایلام، برخورداری از شرایط خوب برای توسعه باغات است. در شهرستان‌های شمالی استان، با توجه به اقلیم و توپوگرافی اراضی از پتانسیل‌های بسیار خوبی برای توسعه باغات برخوردار هستیم.

در زیر مجموعه بخش کشاورزی نیز ده‌ها طرح گاوداری گوشتی و شیری، ۳۹۱ واحد مرغداری با ظرفیت ۷ میلیون و ۱۰۰ قطعه مرغ در هر دوره با اشتغالزایی بیش از ۱۵۰۰ نفر و ۷۰ هزار کلنی زنبور عسل با تولید سالانه ۶۸۰ تن عسل و اشتغالزایی ۲۵۰۰ نفر فعال است.

میری در خصوص وضعیت تولیدات مرغ تصریح کرد: دربحث تولید مرغ و تخم مرغ ما در قبل از انقلاب، هیچگونه کارخانه تولید تخم مرغ نداشته ایم، اما اکنون با احداث کارخانه مرغ تخم گذار دراستان، سالیانه بیش از ۹۰۰ تن تخم مرغ تولید می‌شود.

 مهم‌ترین استعداد‌های بخش کشاورزی در استان ایلام


* امکان صادرات محصولات کشاورزی از طریق مرز مهران به کشور عراق
* تنوع شرایط اقلیمی و امکان کشت انواع محصولات سردسیری و گرمسیری
* تولید محصولات ارگانیک متنوع و منحصربفرد همانند روغن حیوانی، کره، توف (شیرازه)، کشک (بگل)، سرشیر، پنیر و عسل
* استعداد چشمگیر در تاسیس واحد‌های زنبورداری و تولید عسل و ایجاد مزارع پرورش ماهی
* وجود ۱۶ دشت برای گسترش فعالیت‌های کشاورزی
* وجود سرمایه‌های انسانی جوان، آماده به کار و آموزش دیده در بخش کشاورزی
* امکان ایجاد مجتمع‌های کشت و صنعت و تولید محصولات گلخانه‌ای
* برخورداری از شرایط مناسب برای توسعه و احداث باغات جدید و مدرن بویژه باغات دیم
* در بخش منابع طبیعی نیز ۱۶۰۰۰۰۰ هکتار انواع جنگل و مرتع وجود دارد.

در مجموع بخش کشاورزی با ۴۰ سال گذشته بهیچ وجه قابل مقایسه نیست چرا که درصد زیادی از اشتغال استان در حوزه کشاورزی وحتی تامین کننده نیاز امنیت غذایی کشور است و دولت توجه ویژه‌ای به این بخش داشته و هزینه‌های زیادی کرده است. در استان بیش از ۵۵ هزار بهره‌بردار کشاورزی داریم به طوری که تقریبا ۵۰ درصد جمعیت استان معیشتشان در بخش کشاورزی است.

این آمار و ارقام تنها گوشه‌ای از خدمات نظام مقدس جمهوری اسلامی در استان در حال توسعه ایلام در بخش کشاورزی می‌باشد که به برکت این نظام همچنان ظرفیت‌ها برای پیشرفت در این استان هموار است.

 ظرفیت‌های بخش «صنعت و معدن» هم در این استان جالب توجه است

با یک نگاه به وضعیت صنعت و معدن در استان ایلام می‌توان پی برد که ایلام در قبل از انقلاب حتی یک مجوز صنعت و معدن صادر نشده بود و تنها فعالیت مردم در این بخش، فعال بودن آجر پزی‌های سنتی و دستی بصورت کارگاه‌های بسیار ساده که صرفا برای مصارف شخصی و محلی کاربرد داشت.

همچنین می‌توان گفت که مردم در ایلام قبل از انقلاب کاملا با واژه‌ی صادرات، صنعت و معدن بیگانه بوده و از این حیث کاملا به این استان ظلم شده بود که با روی کار آمدن و به واسطه برکت این نظام مقدس برای قرار گرفتن این استان بر روی ریل پیشرفت و توسعه تلاش‌های شبانه روزی بسیاری صورت گرفته است.

بر اساس شاخص‌های رشد سرمایه گذاری استان ایلام در حال حاضر ۲۸۵۵ میلیارد تومان رشد سرمایه گذاری این استان است که طبق نظرات کارشناسی شده سازمان صمت در استان، پیش بینی می‌شود این رقم تا پایان سال جاری به بیش از ۵۵۵۰ میلیارد تومان هم خواهد رسید.

صفر تا صد صنعت در ایلام بعد از انقلاب شکل گرفته است

یاراله نصیری ، مدیرکل صنعت، معدن و تجارت استان ایلام اظهار کرد: ایلام دارای ۸۵۷ هکتار اراضی است که این میزان در کشور ۱۴۷ هزار هکتار است و آمار بهتری نسبت به کشور دارد.

وی افزود: ۶۵ تا ۷۰ درصد واحد‌های تولیدی کشور در شهرک‌های صنعتی مستقر هستند که در ایلام این میزان هفت دهم درصد است که این آمار گویای ظرفیت‌های خوب در استان است.

در استان درحال توسعه ایلام ۵۲۶ واحد صنعتی دارای پروانه بهره برداری در قالب بیش از ۱۵۰ شهرک صنعتی و ناحیه صنعتی با سرمایه گذاری ۲۸۶۰ میلیارد تومان و اشتغالزایی بیش از ۹۸۰۰ نفر فعال است و مجوز ۲۷۶ واحد صنعتی با سرمایه گذاری ۱۶۲۰ میلیارد تومان صادر و درآینده‌ای نزدیک به چرخه تولید افزوده می‌شوند.

مجتمع پتروشیمی دهلران، فاز دوم مجتمع پترشیمی ایلام، مجتمع پتروشیمی مهران، شرکت فولاد ایوان، طرح‌های پروپیلن ایلام، طرح استیل کورد در دره شهر، طرح فولاد گستر آتنا در چرداول، مجتمع کوشاب غرب (دلستر و ماءالشعیر) و قند دهلران، تنها بخشی از طرح‌های ایجاد شده در استان ایلام هستند که در مجموع بیش از ۳۰۰ هزار میلیارد تومان در آن‌ها سرمایه گذاری شده است.

نصیری اظهار داشت: با توجه به مرزی بودن ایلام صادرات غیر نفتی به کشور عراق فرصت خوبی برای سرمایه گذاری در استان فراهم و همکاری‌های متقابلی وجود دارد و وجود سرمایه‌های مادر نظیر پتروشیمی، پالایشگاه و صنعت سیمان همچنین بازار‌های صادراتی می‌توان رونق خوبی در این صنایع داشته باشیم.

نصیری با اشاره به تغییرات قبل و بعد از پیروزی انقلاب اسلامی ایران، گفت: این اقدامات در مقابل تمامی ناجوانمردی‌ها و بدترین فشارهای سیاسی و اقتصادی انجام شده از سوی دشمنان انجام شده است.

  ایلام؛  ایران کوچک است
مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی ایلام گفت: ایلام محروم نیست بلکه بکر و پر از فرصت‌های سرمایه‌گذاری از قبیل: نفت و گاز و مرز بین المللی مهران است .

مرتضی دارایی گفت: استان ایلام تمام صنعت خود را از دوران بعد از انقلاب دارد و شهرک‌های صنعتی ایلام از سال ۱۳۷۰ شروع به شکل گیری کرده است.

وی افزود: با توجه به عقب افتادن اجباری ایلام به خاطر جنگ و مسائل بعد از آن لازم است که مسئولان به ایلام نگاهی ملی، توسعه‌ای و دستگیرانه داشته باشد تا به بخشی از توسعه صنعتی برسیم.

علاوه بر این طرح‌ها کار اجرای ۴۰ طرح صنعتی کوچک و متوسط با سرمایه گذاری ۴ هزار میلیارد تومان در حال انجام است که با بهره برداری از این طرح‌ها بیش از ۳ هزار نفر جوان جویای کار در استان ایلام در قالب صنایع کوچک و متوسط مشغول به کار خواهند شد تا اشتغالزایی در حوزه صنعت استان به بیش از ۱۵ هزار نفر نیز افزایش یابد.

دستاورد‌های انقلاب در حوزه آموزش عالی استان ایلام

تنها با مشاهده‌ بخشی از این پیشرفت ها می توان متوجه شد که ایلام نه تنها استانی محروم نیست، بلکه به برکت انقلاب اسلامی در حوزه آموزش و دانشگاهی هم به استانی کاملا در حال رشد و در مسیر توسعه مبدل شده و برروی ریل شکوفایی قرار گرفته است.

ایلام قبل از پیروزی انقلاب تنها یک مرکز آموزش عالی داشت؛ آن هم با ۵۰ دانشجو، ۲ رشته تحصیلی و فقط ۲ عضو هیئت علمی با ۱۰ کارمند که این آمارعملا گویای این است که سطح سواد عالیه در ایلام قبل از انقلاب جایی نداشته است.

در سطح استان یک چهارم افراد جامعه توانایی خواندن و نوشتن داشته اند. اما با پیروزی انقلاب در کنار دیگر شاخصه‌های رشد وتوسعه مراکز علمی و دانشگاهی در این استان رشد ۴۰ برابری نسب به چهل سال قبل داشته است. بطوری که یک مرکز آموزش عالی در استان ایلام به ۳۸ مرکز عالی و پزشکی در جای جای استان ایلام تبدیل شده است.

نگاه نظام به ایلام ، نگاهی از جنس سرمایه بوده است

 علی اکبری رییس دانشگاه ایلام، خدمات انقلاب اسلامی با دوران رژیم پهلوی در حوزه دانشگاه و آموزش عالی را غیر قابل قیاس می‌داند و می‌گوید که از توسعه کمی دانشگاه‌ها که بگذریم این روز‌ها دانشگاه‌های استان از لحاظ رشد علمی شتاب بیشتری گرفته‌اند.

رییس دانشگاه ایلام با اشاره به اینکه دو رشته تحصیلی دانشکده دامپروری دانشگاه ایلام در سال ۱۳۵۵ الان به یکصد و ده رشته تحصیلی ارتقا یافته، گفت: اگر در آن دوران آموزش محدود به دوره کاردانی بود، در حال حاضر در دانشگاه‌های استان ما کارشناسی ارشد و دکترا تدریس می‌شود و تعداد دانشجویان ما از ۵۰ نفر اکنون به ۷۰۰۰ نفر در دانشگاه رسیده است.

در ۳۸ مرکز دانشگاهی استان ۳۰۵۱ دانشجو، ۵۳۴ عضو هیئت علمی در ۵۵۱ رشته تحصیلی مشغول به فراگیری علم روز دنیا هستند و حدود ۱۰۵۱ نفر هم در سمت کارمند در این مراکز خدمت می‌کنند.

در دانشگاه ایلام به تنهایی در سال ۱۳۸۵ تا کنون بیش از ۳۰۵۰ مقاله بین المللی «آی اس آی» با زبان‌های مختلف، بیش از ۲۷۰۰ مقاله علمی در کنفرانس‌ها و نشریات علمی معتبر کشور منتشر و در دسترس تمام دنیا ارائه شده است. فضای آموزشی این مراکز قبل از انقلاب، فضایی محدود و تنها در  ۱۴۰۰ متر مربع بوده که این رقم در حال حاضر به ۴۱۳۰۰۰۰۰ معادل ۴۱۳ هکتار افزایش پیدا کرده است.

علی اکبری در پایان تصرح کرد: نگاه عادلانه و یکسان نظام مقدس جمهوری اسلامی به مناطق دورافتاده خود بیانگر این است که نگاه نظام مقدس جمهوری اسلامی، وزارت علوم و دولت به دانشگاه‌های استان مرزی ایلام، نگاهی پیرامونی نبوده بلکه نگاهی از جنس سرمایه است و ما این‌نگاه را پاس می‌داریم و برای اینکه دانشگاه‌های ایلام به یک سرمایه ملی و بین المللی تبدیل شوند تمام تلاش خود را خواهیم کرد.

در استان ایلام یک مرکز دانشگاه سراسری (دانشگاه ایلام) ، تعداد ۹ دانشگاه پیام نور ،  ۷  واحد دانشگاه آزاد اسلامی ،  ۷ واحد  علمی -کاربردی،   ۷ واحد علمی و کاربردی شهرستانی، ۲ موسسه آموزش عالی غیر ودولتی، ۲ آموزشکده فنی و حرفه‌ای - ۲ پردیس فرهنگیان و یک آموزشکده سما وابسته به وزارت علوم – تحقیقات و فناوری در حال فعالیت هستند که از خدمات و دستاورد‌های عظیم این انقلاب محسوب می‌شود.

گزارش از میثم علی زاده

انتهای پیام/ع

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.