مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خراسان رضوی گفت: در حوزه تعهد اشتغال استان هدفگزاری‌مان ۱۱۰ هزار اشتغال جدید بود.

۱۱۷ هزار اشتغال جدید در خراسان رضوی ایجاد شدبه گزارش خبرنگارگروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد ، محمد سنجری مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خراسان رضوی در نشست خبری خود با اصحاب رسانه، گفت: وظایف و ماموریت‌های وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در سطح کشور گسترده بوده و عمده‌ترین وظیفه‌مان در حوزه‌های اشتغال، تعاون، رفاه اجتماعی و برقراری عدالت اجتماعی جامعه کارگری بوده است.
 
وی تصریح کرد: مهمترین دستاورد دولت در حوزه کار تصویب قانون کار در سال ۶۹ و در جهت دفاع از حق و حقوق جامعه کارگری و نیز قانون بیمه بیکاری در همان سال بود و پس از قانون تعاون و توسعه تعاونی‌ها در سال ۷۴، و پس از آن قانون حمایت از جامعه معلولیت، صندوق بیمه کشاورزی عشایری، بانک توسعه تعاون و صندوق توسعه تعاون را داشتیم.
 
مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خراسان رضوی با بیان اینکه پس از پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی ارتقاء در مهارت‌ها و کاهش حوادث ناشی از کار را به‌صورت چشمگیر شاهد بوده‌ایم، گفت: یکی از دستاورد‌های بزرگ انقلاب ما در حوزه کارگری ایجاد تشکل‌های کارگری بوده و در بحث اشتغال با وجود بیش از ۳ میلیون بیکار در استان اشتغال‌های پایدار قابل توجهی ایجاد شده است.

سنجری افزود: افزایش دستمزد کارگران در سال ۵۷، روزانه ۲۱ تومان بود که اکنون روزانه به ۳۷ هزار تومان رسیده است و میزان دستمزد ماهانه هم از ۶۳۰ تومان به یک و ۱۱۰ هزار تومان رسیده است.

وی تصریح کرد: سهم شاغلان دانشگاهی از ۷ به ۲۴ درصد افزایش یافته و تعداد تعاونی‌های ثبت شده هم ۶۷ درصد رشد داشته و تعداد اعضای آن نیز رشدی ۱۹ برابری داشته است؛ همچنین تعداد افراد برخوردار شده از مقرری بیمه بیکاری ۱۸ هزار ۷۸۶ نفر بوده‌اند و سواد کارگران فعال در بنگاه‌های اقتصادی ارتقاء قابل توجهی داشته است.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خراسان رضوی با اشاره به اینکه در عمر ۴۰ ساله انقلاب شکوهمند اسلامی تعداد تشکل‌های کارگری از ۱۱۲۰ سندیکا به ۱۱۷۵ تشکل تخصصی کارگری و کارفرمایی رسیده است، گفت: در حال حاضر تعداد افراد تحت پوشش تامین اجتماعی در استان به ۲ میلیون ۴۵۳ هزار نفر رسیده، عددی که در سال ۵۷، ۲۷۴ هزار نفر بود و تعداد افراد بیمه‌شده رشدی ۱۰ برابری داشته است و تعداد حرفه‌های آموزشی دیده در حوزه کار از ۲۵ حرفه به ۹۴۷ حرفه افزایش یافته است و در بحث بیمه عشایری هم بیش از ۱۶۰ هزار خانوار استان از خدمات این مجموعه برخوردار هستند.

سنجری افزود: ۱۷۰ هزار خانوار خراسان رضوی با ۴۹۰ هزار نفر تحت پوشش خدمات بهزیستی خراسان رضوی در ۴۶ کلینیک و ۱۶۵ مرکز توانبخشی استان هستند و در این حوزه هم نسبت به سال ۵۷ رشدی بیش از ۲۰ برابری را داشته‌ایم.

وی تصریح کرد: در جلسات شورای کار و شورای اداری استان در رابطه به موضوعاتی همچون ثبات نرخ ارز که مشکلات معیشتی زیادی برای جامعه کارگری ایجاد کرده است پرداخته شده تا شاهد ایجاد مشکل در چرخه زندگی و تامین معاش جامعه کارگری نباشیم.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خراسان رضوی در رابطه با برنامه‌های این مجموعه در فجر چهلم، گفت: در این ایام ۳۵ ویژه برنامه اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خراسان رضوی در حوزه‌های علمی، پژوهشی، فرهنگی، هنری، اجتماعی، ورزشی و ... در سطح استان و با حضور خانواده‌های جامعه کارگری استان برگزار می‌شود.

سنجری افزود: در ۱۰ ماهه نخست امسال ۱۰ هزار ۸۶۰ دادخواست بررسی شد و با راه‌اندازی میز‌های خدمت بسیاری از این موارد به سازش و عدم تشکیل پرونده قضایی ختم شد و در مجموع کاهش ۳۶ درصدی تشکیل این نوع پرونده‌ها را در سطح استان داشتیم.

وی تصریح کرد: در بحث پرداخت عدالت مزدی طرح تملک بنگاه‌های اقتصادی در راستای تقویت معیشتی کارگران اجرا شد و ۱۶ آئین‌نامه در طول این مدت در ۱۶ بنگاه استان اجرایی شد و در این مدت ۱۴۱ شرکت مورد ارزیابی قرار گرفت و در مجموع در بحث بازرسی‌ها ۲۳ هزار مورد بازرسی در حوزه‌های مختلف به‌ویژه ایمنی در محیط کار و عدم ایجاد حادثه در محل کار در سطح استان انجام شد.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خراسان رضوی با بیان اینکه ۲۹۸۸ بیکار استان مجدد به محیط کار بازگشتند، گفت: این میزان نسبت به سال گذشته رشدی بیش از ۲ برابری را داشته است و بالاترین آمار اشتغال‌های مجدد برای بیکارشدگان کشور در خراسان رضوی بوده است؛ همچنین نرخ بیکاری در پائیز امسال ۹ درصد بوده که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۱.۹ درصد کاهش داشته است و در حوزه تعهد اشتغال استان هدفگزاری‌مان ۱۱۰ هزار اشتغال جدید بود که این عدد به ۱۱۷ هزار نفر رسید و ۷ هزار مورد بیشتر از وظیفه تکلیف شده بود.

سنجری افزود: در حوزه اشتغال روستایی ۳۱۸ میلیارد تومان تسهیلات برا‌ی ۴۲۰۰ طرح پرداخت شد و زمینه اشتغال ۱۴ هزار نفر را فراهم کرد و این اقدام مثبت از مهاجرت روستائیان به شهر‌ها جلوگیری کرد و حتی موجب ایجاد مهاجرت‌های معکوس شد.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خراسان رضوی گفت: قرارداد‌های سفید امضا فاقد اعتبار بوده و با کارفرمایانی که به هر شکل ممکن سوءاستفاده از کارگران خود داشته باشند و حق و حقوق قانونی آن را پرداخت نکنند طبق قانون برخورد می‌شود و در سطح استان به دنبال افزایش اشتغال‌های پایدار هستیم و در پایان برنامه ششم توسعه هم نرخ بیکاری استان باید به ۷ درصد برسد و سالانه ۷۰ تا ۷۵ هزار فرصت شغلی جدید ایجاد شود.
 
انتهای پیام//ف.ح
 

نرخ بیکاری استان باید به ۷ درصد برسد

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.