جمعی از دانشجویان دانشکده علوم و فناوری‌های نوین پزشکی دانشگاه علوم پزشکی شیراز کیت استخراج DNA تولید کردند.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز، مهین تاج دارا سرپرست تیم تحقیق دانشجویان دانشکده علوم و فناوری‌های نوین پزشکی دانشگاه علوم پزشکی شیراز با اشاره به تولید کیت استخراج DNA به همت جمعی از دانشجویان دانشکده علوم و فناوری‌های نوین پزشکی دانشگاه علوم پزشکی شیراز، اظهار کرد: این کیت استخراج DNA که در شیراز طراحی و تولید شده شامل چند محلول است که یکی از آن‌ها برای گسستن دیواره سلول و دست یابی به DNA به کار می‌رود و دیگر محلول‌ها برای شستشو و خالص سازی DNA از دیگر ترکیبات استفاده می‌شوند.

وی ادامه داد: هزینه این کیت در مقایسه با ارزان قیمت‌ترین کیت‌های استخراج DNA خارجی ۵۰ درصد کمتر است، اما از نظر کیفیت با نمونه‌های خارجی برابری می‌کند.

مهین تاج دارا تصریح کرد: تیم تحقیقاتی ما با راه اندازی شرکت دانش بنیان دارا زیست فن ارم، موفق به طراحی و تولید کیت استخراج پلاسمید هم شده است.

سرپرست تیم تحقیق دانشجویان دانشکده علوم و فناوری‌های نوین پزشکی دانشگاه علوم پزشکی شیراز اضافه کرد: کیت‌های استخراج DNA و استخراج پلاسمید مکمل یکدیگر در فرایند ژن درمانی هستند.

دارا افزود: پلاسمید ناقلی است که برای انتقال قطعات ژن بین موجودات مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرد و پلاسمید به خودی خود در برخی باکتری‌ها وجود دارد.

این دانشجوی دکترای تخصصی پزشکی مولکولی گفت: کیت استخراج پلاسمید از جمله روش‌هایی است که با کارایی بالا استخراج پلاسمید از نمونه‌های باکتریایی را امکان پذیر می‌کند.

وی ادامه داد: کیت‌های استخراج DNA و پلاسمید تولیدی شرکت ما، در آزمایشگاه‌ها و مراکزتحقیقات بیوتکنولوژی، پزشکی مولکولی و مهندسی ژنتیک شیراز استفاده می‌شوند و در صورت حمایت و سرمایه گذاری می‌توانیم نیاز کشور به این کیت‌ها را هم تامین کنیم.

مدیر گروه پزشکی مولکولی دانشکده علوم و فناوری‌های نوین پزشکی شیراز هم بیان کرد: تاکنون کیت‌های استخراج DNA مورد نیاز مراکز درمانی و تحقیقاتی کشور از شرکت‌های آمریکایی و اروپایی تامین می‌شد و این نخستین بار است که این کیت به صورت کاملا بومی در داخل کشور تولید شده است.

وحید رزم بان درباره اهمیت مطالعه و استخراج DNA گفت: دئوکسی ریبونوکلئیک اسید یا همان DNA ماده اصلی ژنتیکی همه موجودات زنده است که آسیب یا تغییر آن می‌تواند موجب بروز انواع بیماری‌های ژنتیکی شود.

وی با بیان اینکه برای تشخیص و درمان بیماری‌های ژنتیکی باید DNA فرد مورد بررسی دقیق قرار گیرد، اضافه کرد: جداسازی DNA از نمونه‌های بافتی و سلولی به کمک کیت استخراج DNA امکان پذیر است.

رزم بان تصریح کرد: علاوه بر کاربرد‌های بی شمار تشخیصی-پزشکی، استخراج DNA در ساخت دارو‌های نوترکیب کاربرد دارد.

مدیر عامل شرکت دانش بنیان دارا زیست فن ارم بیان کرد: محصولات تولیدی این شرکت تشخیص بیماری‌های ژنتیکی، ژن درمانی و پزشکی قانونی کاربرد وسیعی دارد.

انتهای پیام/چ

تولید کیت استخراج DNA در شیراز

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار