فضای شهر مشهد در روزهای زمستانی با نمایش تابلوهایی از چهره های خندان شهروندان متفاوت شده است.

به گزارش خبرنگارگروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد، تو ترافیک گیر کرده ام. برای گذران وقت، گوشی موبایلم رو روشن می‌کنم. در شبکه‌های اجتماعی خبر‌های مختلفی می‌خوانم، خبر‌هایی که از گرانی، کمبود‌ها و ضعف‌ها حکایت می‌کند، کلافه می شوم. به صف طولانی ماشین‌ها نگاه می‌کنم، همین طور که به اطرافم می‌نگرم، یکی از بیلبورد‌ها توجهم را جلب می‌کند.
 
تکثیر لبخند در شهر/ یک شهر و هزاران لبخند
 
روی تابلو، تصویر زن و شوهر جوانی به همراه فرزند خردسالشان است در حالیکه رو به دوربین لبخند می‌زنند و در پایین تابلو این جمله نوشته شده است، "من به لبخند تو محتاج که نه مشتاقم". با خودم فکر می‌کنم چقدر خوب بین انواع تابلو‌های شهری که کالاهای مختلف را تبلیغ و انگار نداشته هایم را برای یک زندگی خوب و مرفه یادآوری می‌کند، این تابلو به من تلنگر می‌زند با یک لبخند هم می توانم به یک حس خوب برسم. لبخندی که هزینه‌ای ندارد و فقط کافی است اخم هایم را از هم بازکنم.

مدیریت شهری مشهد، از هجدهم دی ماه نصب تابلو‌هایی را در قالب پویش لبخند آغاز کرده است. تابلو‌هایی که قرار است به ما شادی و لبخند زدن را گوشزد کنند.

شاد بودن انتقام ما از زندگی

 
محمدرضا کلایی شهردار مشهد در یادداشتی هدف از پویش لبخند مشهد را این چنین نوشته است: زندگی بر وفق مراد نیست، اوضاع اقتصادی آنچنان که باید سامان ندارد و تهدید‌های خارجی هم مثل بسیاری از دوران ۴۰ سال گذشته وجود دارد. اما چه باید کرد؟ باید اخم کرد؟ در دشمنی با اطرافیان کوشید و تلاش کرد در رقابت با آن‌ها پیروز شد؟ خیر، باید شاد بود. مهربان بود و عشق ورزید. شاد بودن تنها انتقامی است که می‌توان از زندگی گرفت و لبخند و مهربانی تنها مرهمی است که می‌تواند ما را دوش به دوش یکدیگر، پیروز این روز‌های سخت کند.

اکران ۴۵۰ تابلو برای گسترش فرهنگ لبخند زدن در بین شهروندان

 
مدیرکل روابط عمومی شهرداری مشهد درباره پویش لبخند می‌گوید: ۴۵۰ تابلو با هشت پیام و ۲۵ طرح متفاوت در سیزده منطقه شهرداری مشهد نصب شده است.

تکثیر لبخند در شهر/ یک شهر و هزاران لبخند

محمدرضا اسماعیل زاده درادامه حرف‌های خود به بعضی از جمله‌های این تابلو‌ها اشاره می‌کند، به لبخند تو شهر زیبا می‌شود، لبخند که می‌زنی بهار می‌شود و دعای ما لبخند توست از عبارت‌های این تابلو‌ها است.

وی هدف از نصب تابلو‌های لبخند را این طور بیان می‌کند، استدلال ما از اکران تابلو‌های لبخند بر مبنای پذیرش مشکلات اقتصادی و کمبود‌ها است. معتقدیم اگر ما با نشاط باشیم می‌توانیم تصمیم گیری بهتری برای مقابله با مشکلات داشته باشیم.

تکثیر لبخند در شهر/ یک شهر و هزاران لبخند
وی به این سوال که در اجرای این طرح تا چه میزان موفق بوده اید، پاسخ می‌دهد، بر اساس پیام‌های مردمی و تماس‌ها با مرکز ۱۳۷ شهرداری، از دیدگاه ما در جایگاه مجری طرح، پویش لبخند توانسته فضای مثبت اجتماعی ایجاد کند. بر اساس نظر خواهی از جامعه شناسان و روانشناسان، این طرح مطلوب ارزیابی شد. قرار است در آینده با همکاری دستگاه قضایی، نیروی انتظامی و سایر دستگاه‌های مسئول، پژوهشی را با موضوع تاثیر پویش لبخند در کاهش خشونت‌های اجتماعی، اجرا نماییم.
 

پویش لبخند از نگاه شهروندان


شهروندان مخاطب اصلی اکران تابلو‌های لبخند هستند. نظر آن‌ها را درباره این تابلو‌ها جویا شده ایم.

هادی ۳۹ ساله کارشناسی ارشد و کارمند می‌گوید: دشمنان از طریق رسانه‌های معاند، هجمه‌ای را برای ایجاد ناامیدی در بین مردم آغاز کردند و سعی دارند با برجسته کردن تورم و سایر نقاط منفی در بین مردم نارضایتی ایجاد کنند. پویش لبخند شهرداری به نوعی مقابله با این توطئه دشمنان است.

هادی می‌گوید: در داخل کشور جریان‌هایی سعی می‌کنند مشهد را یک شهر افسرده نشان دهند که این اقدام شهرداری نشان دهنده فضای بانشاط در شهر مشهد است.
 
 
تکثیر لبخند در شهر
 
معصومه ۲۹ ساله، لیسانس و حسابدار یک شرکت خصوصی است. وی دید مثبتی نسبت به این اقدام شهرداری ندارد و می‌گوید: در این شرایط بد اقتصادی، اکران این تابلو‌ها بیشتر رفع تکلیف است. برای نشاط مردم باید برای معیشت و مشکلات اقتصادی چاره اندیشی کرد.
 
زهرا ۲۵ ساله دانشجو است می‌گوید: هنگام رفت و آمد در سطح شهر، هر موقع نگاهم به تابلو‌های لبخند می‌افتد ناخودآگاه فکر‌های منفی را از ذهنم دور می‌کنم و تمرین لبخند زدن را به خودم گوشزد می‌کنم.
 
اسماعیل ۴۰ ساله، لیسانس و کارمند، این حرکت شهرداری را مثبت می‌داند و می‌گوید: اصل پویش لبخند بسیار خوب است، اما نباید فقط به این تابلو‌ها بسنده کرد. زیرا مردم انتظار فراهم شدن شرایط اقتصادی خوب را دارند و در این شرایط است که لبخند شادی بر لبان آن‌ها می‌نشیند.
 
تکثیر لبخند در شهر/ یک شهر و هزاران لبخند

وی  در ادامه پیشنهاد می‌دهد بهتر بود، شهرداری مشهد برای این تابلو‌ها جمله‌هایی با محتوای دینی مثل آیه‌ای از قرآن یا حدیث دینی در نظر می‌گرفتند. از دیدگاه دین، شادی باید الهی و درونی باشد و مجری طرح پویش لبخند می‌توانست با برجسته کردن نعمت‌های الهی مثل سلامتی حس شادی در مردم ایجاد کند.

اسماعیل می‌گوید، این تابلو‌ها فقط به مردم می‌گوید لبخند بزن، اما بهتر بود به مخاطب علت لبخند زدن و شادی را نشان دهد. شهرداری می‌توانست در این تابلو‌ها با پررنگ کردن کار‌های انجام شده برای مردم حاشیه شهر و کودکان بی سرپرست، لبخند را بر لبان مردم بیاورد.
 

با تلقین نمی‌توان شادی ایجاد کرد

زینب جعفریان مشاور بالینی و کارشناسی ارشد روانشناسی بالینی در پاسخ به این سوال که اکران تابلو‌های پویش لبخند در تلقین حس نشاط موثر است، می‌گوید: از دید علم روانشناسی، لبخند و شادی نوعی هیجان درونی و مبتنی بر حس رضایت است و حس شادی را نمی‌توان با تلقین ایجاد کرد.

وی  در ادامه می‌گوید: عوامل بیرونی مثل فیلم‌های کمدی در ایجاد شادی موثر هستند که با خلق موقعیت و تصویر سازی، خنده و لبخند را برای مخاطب به ارمغان می‌آورند، اما درباره تابلو‌های لبخند این مطلب صدق نمی‌کند.
 

استفاده از محتوا‌های خاص، چالش ایجاد می‌کند

پویش لبخند انتقاد‌هایی را به همراه داشته است. رضا اکبری کارشناس رسانه در این باره می‌گوید: عده‌ای بر استفاده نشدن از جملات خاص مثل سخنان بزرگان دین در تابلو‌های لبخند ایراد می‌گیرند در حالیکه تجربه نشان داده  استفاده از محتوا‌های دینی، انتقاد‌هایی مثل استفاده ابزاری از دین و مذهب را برای مجری طرح به دنبال دارد و استفاده از جملات ساده یک مزیت در پویش لبخند است.
 
تکثیر لبخند در شهر

وی ادامه می‌دهد: عده‌ای دیگر بر نصب این تابلو‌ها در نزدیک ایام فاطمیه خرده می‌گیرند در صورتیکه محتوای این تابلو‌ها هیچ مغایرتی با شان عزاداری و ایام مذهبی ندارد. این انتقاد‌ها باعث شده است تعدادی از این تابلو‌ها از سطح شهر جمع آوری شود. اگرچه از دیدگاه علم ارتباطات، بازخورد‌های منفی نیز نشان می‌دهد پویش لبخند از جایگاه ارتباطی موفق بوده و خنثی عمل نکرده است.


خیز به سوی شادی قابل ستودن است

توجه به شادی و لبخند رویکرد مثبتی است که سال‌های اخیر، در رسانه‌ها و در حوزه فرهنگ نیز به آن توجه شده است. با توجه به شرایط اقتصادی خاص این روزها، تلاش دستگاه‌های اجرایی نیز برای ترویج نشاط عمومی ستودنی است و در این میان انتقاد‌هایی نیز به نحوه و چگونگی یا اصل این کار‌ها وارد می‌شود و  استفاده از نظر‌ها و انتقاد‌های مختلف نیز می‌تواند در این زمینه راهگشا باشد.
 
 
انتهای پیام//م.م
 
گزارشگر: مریم مزروعی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.