براساس اعلام وزارت جهاد کشاورزی، امسال ۳۷ میلیارد تومان به پروژه های بیابانزدایی در استان سیستان و بلوچستان اختصاص یافته است.

روابط عمومی//اختصاص ۳۷ میلیارد تومان به پروژه‌های بیابانزدایی/آغاز مالچ پاشی و نهال کاری در ۳ هزار هکتار از کانون‌های بحرانیبه گزارش گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، به نقل از وزارت جهاد کشاورزی، عبدالباسط پاکزاد مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان سیستان و بلوچستان اظهار کرد: با توجه به اقلیم هر منطقه در این استان، فعالیت های بیابانزدایی همچون مالچ پاشی، نهال کاری، بخش آب و سیلاب با احداث کانال در داخل شن زارها و ایجاد بادشکن در اطراف مزارع از طریق کاشت نهال انجام می شود.

وی افزود: از هفته آینده مالچ پاشی و نهال کاری در ۳ هزار هکتار از کانون های بحرانی این استان آغاز خواهد شد.

به گفته پاکزاد، هر هکتار مالچ پاشی به ۱۰ تا ۱۲ تن مالچ نیاز دارد.

این مقام مسئول، هدف از مالچ پاشی بر شن های روان را جلوگیری از گرد و غبار، حرکت شن های روان و تبخیر آب از خاک اعلام کرد.

به گفته وی، از دهه ۴۰ تا کنون در کل استان سیستان و بلوچستان ۳۳ هزار هکتار مالچ پاشی صورت گرفته است.

پاکزاد کل مساحت این استان را ۱۸.۷ میلیون هکتار اعلام کرد و گفت: ۵ میلیون هکتار از این سطح را بیابان، ۱۰.۵ میلیون هکتار مراتع و ۱.۴ میلیون اراضی جنگلی تشکیل می دهد.

وی ادامه داد: از ۵ میلیون هکتار اراضی بیابانی استان سیستان و بلوچستان ۱.۲ میلیون هکتار آن کانون های بحرانی ریزگردها و شن های روان در ۲۷ منطقه این استان هستند.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری سیستان و بلوچستان، سرانه بیابان در جهان را ۳ دهم به ازای هر نفر عنوان کرد و گفت: سرانه بیابان برای هر نفر در این استان ۲.۳ هکتار است که نشان دهنده ضرورت انجام فعالیت های بیابانزدایی است.

وی در ادامه افزود: استان سیستان و بلوچستان در بخش خشک و نیمه خشک کشور قرار دارد و میانگین بارندگی در آن به ۱۱۰ میلی متر در سال می رسد.

پاکزاد در پایان بهترین درمان کاهش ریزگردها در این استان را توسعه پوشش گیاهی، جلوگیری از تخریب جنگل و مرتع و مسدود کردن جاده های غیر مجاز دانست و گفت: احیای پوشش گیاهی در این استان به مشارکت ملی نیاز دارد.

انتهای پیام/

سرانه بیابان زایی در جهان به ازای هر نفر ۳ دهم هکتار است

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار