واشنگتن پست به گفته روز گذشته دونالد ترامپ درباره احتمال استیضاحش واکنش نشان داد.

واشنگتن پست: بله آقای ترامپ، رئیس‌جمهوری را که عملکرد فوق‌العاده‌ای دارد نیز می‌توان استیضاح کردبه گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان، پایگاه اینترنتی واشنگتن پست در گزارشی درباره احتمال استیضاح ترامپ نوشت: دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا روز جمعه در سخنانی در کاخ سفید در جمع خبرنگاران گفت "شما نمی توانید فردی را استیضاح کنید که عملکرد فوق‌العاده‌ای دارد. این دیدگاه من است."

در حالی که گمانه‌زنی‌ها درباره استیضاح ترامپ در میان دموکرات ها که اکثریت را در مجلس نمایندگان آمریکا در اختیار دارند بالا گرفته است, وی می کوشد با این سخنان خود را به نوعی تسکین دهد.

اینکه تا چه اندازه ذهن ترامپ درگیر این مسئله است نخستین بار در توئیت روز جمعه وی مشخص شد. اجازه دهید صحت ادعاهای ترامپ را درباره دستاوردها و بیگناهی وی کنار بگذاریم. واقعیت آن است که در قانون اساسی آمریکا هیچ تعریفی برای جرائم مقامات دولتی و سوء رفتار آنها وجود ندارد که طراحان استیضاح ترامپ آن را دلیلی برای استیضاح وی مطرح کرده اند. جرائم مقامات و سوء رفتار همان چیزی است که کنگره به آن فکر م‌کند. عملکرد رئیس جمهور مانعی در برابر استیضاح وی نخواهد بود و رئیس جمهوری که عملکرد فوق العاده‌ای دارد نیز ممکن است استیضاح شود.

در جریان ماجرایی که به استیضاح بیل کلینتون، رئیس جمهور وقت آمریکا در سال 1998 میلادی انجامید, اختلاف نظرهای بسیاری در میان افکار عمومی درباره وی وجود داشت. آمریکایی ها فکر نمی کردند کلینتون فردی صادق یا قابل اعتماد باشد، اما فکر می کردند که به عنوان رئیس جمهور عملکرد خوبی دارد. در هفته ای که مجلس نمایندگان با اکثریت جمهوریخواه به استیضاح وی ( به اتهام دروغگویی تحت سوگند و کارشکنی در اجرای عدالت) رای داد, میزان رضایت از عملکرد وی مطابق با ارزیابی موسسه نظرسنجی گالوپ به 73 درصد رسید که بالاترین رقم در دوره ریاست جمهوری وی بود.

به دنبال آنکه مجلس نمایندگان کلینتون را استیضاح کرد، در مجلس سنا میزان آرای مخالف وی کمتر از دو سوم مورد نیاز بود و به این ترتیب وی تبرئه شد. در همین حال جمهوریخواهان در مجلس نمایندگان که برای استیضاح کلینتون تلاش فراوانی کرده بودند در انتخابات میان دوره‌ای سال 1998 ضربه‌ای را متحمل شدند و پنج کرسی را از دست دادند و به این دلیل بود که نیوت گینگریچ، رئیس وقت مجلس نمایندگان که از تلاش ها برای استیضاح کلینتون حمایت کرده بود, مجبور به کناره گیری شد.

به این ترتیب بود که کلینتون از استیضاح نجات یافت و ترامپ نیز ظاهرا می خواهد همین راه را در پیش گیرد. رضایت آمریکایی ها از عملکرد کلینتون همچنان ادامه داشت تا اینکه وی با رضایت 66 درصد آمریکایی ها از عملکردش سمت ریاست جمهوری را ترک کرد ؛ بالاترین رقمی که موسسه گالوپ برای یک رئیس جمهور آمریکا از زمان ریاست جمهوری فرانکلین روزولت ثبت کرده بود. در شرایط مقایسه، میزان رضایتمندی از ترامپ بسیار اندک است و بر اساس اعلام موسسه گالوپ کمتر از 40 درصد است.

نویسنده این گزارش می نویسد: سال‌ها بعد از گینگریچ درباره این مسئله سوال کردم و وی گفت دخترانش گفته بودند که تلاشی برای استیضاح کلینتون نکند چرا که اوضاع اقتصادی کشور بسیار خوب است و بهتر است جنجال به پا نشود. این چیزی است که دموکرات ها باید اکنون آن را مدنظر قرار دهند. ما هنوز نمی دانیم رابرت مولر، بازپرس ویژه رسیدگی به موضوع همکاری احتمالی بین ستاد انتخاباتی ترامپ و روسیه طی انتخابات سال 2016, چه چیزی را ارائه خواهد کرد که دموکرات های ارشد در مجلس نمایندگان, از نانسی پلوسی گرفته به پایین, در تلاشند بحث و گفتگوها درباره استیضاح را فیصله دهند. بسیاری از آنها پیامدهای استیضاح قبلی را هم برای نهادهای دولت و هم برای حزبی که برای آن تلاش کرده بود, مشاهده کردند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار