آغاز برداشت میگو در چهار استخر کشت شده برای نخستین بار در سایت «رودیک» چابهار سبب شده تا در حوزه شیلات روز به روز شاهد افزایش اشتغال و تولید آبزیان دریایی در این شهرستان بندری باشیم.

به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان ، سایت پرورش میگو در رودیک چابهار علاوه بر سایت گواتر، یکی دیگر از مناطق مستعد برای کشت میگو است که توسط «جوهر حیات» بهره بردار کشور کویت و همراهی اداره کل شیلات چابهار به مرحله نهایی کشت و برداشت رسیده است.

این سایت برای نخستین بار در سه ماه گذشته اقدام به فعالیت کرده و هم اینک میگو در آن برداشت شده است.

میگوی تولید شده از سایت رودیک موفقیت دیگری بود که زمین‌های رها شده و بی حاصل تبدیل به منطقه‌ای زرخیز شده است.

برداشت میگو در این فصل از سال که اکثر نقاط کشور در سرما، برف و کولاک به سر می‌برند از لحاظ اقتصادی و اشتغال بسیار حائز ارزش است و بار دیگر به اقتصادی بودن حضور سرمایه گذاران در سواحل مکران کمک می‌کند تا سود آوری بیشتری از فعالیت خود داشته باشند.

چابهار به دلیل داشتن موقعیت آب و هوایی و جغرافیایی مناسب، ظرفیت پرورش و برداشت میگو چند دوره در یک سال را دارد که با پیگیری و تلاش اداره کل شیلات و همکاری و حمایت دستگاه‌های مرتبط امروز شاهد تولید در دوره دوم و سوم در چابهار پس از سال‌ها توقف هستیم.

در مجموع ۲۰ سایت پرورش میگو به مساحت ۴۲ هزار هکتار در سواحل چابهار و کنارک شناسایی شده است و با اقدامات لازم و فعال کردن همه آن‌ها حداقل ۱۰۰ هزار شغل جدید ایجاد خواهد شد.

مدیرکل شیلات سیستان وبلوچستان به خبرنگار ایرنا اظهار داشت: عملیات اجرایی این طرح در رودیک از سال ۱۳۸۵ با مشارکت ۸۰ درصد بخش خصوصی و ۲۰ درصد دولتی آغاز شده و در دو فاز شرقی (۱۲۵۰ هکتار) و غربی (۲۵۰ هکتار) طراحی و توسط سرمایه گذار کویتی در حال انجام است.

هدایت الله میرمرادزهی افزود: امسال فاز نخست طرح با مساحت مفید ۱۱۴ هکتار و ۵۲ استخر توسط بخش خصوصی اجرا شده و بصورت پایلوت چهار استخر آبگیری و برای استفاده در کراپ دوم و سوم با ریختن حدود ۱۵۰ هزار قطعه لارو در هر هکتار ذخیره سازی شدند.

وی بیان کرد: در فاز نخست این طرح ۲۰۰ نفر بصورت مستقیم و ۴۰۰ نفر غیر مستقیم مشغول بکار می‌شوند.
وی ادامه داد: برداشت میگو‌ها با میانگین وزنی ۱۰ تا ۱۲ گرم در این سایت انجام شده که پیش بینی می‌شود از هر استخر حدود ۲ تا سه تن میگو برداشت شود.

مدیرکل شیلات سیستان وبلوچستان تصریح کرد: با توجه به اینکه این تولید برای نخستین بار از این مجتمع استارت خورده و بصورت آزمایشی در این فصل از سال زیر کشت رفته، قطعاً نواقصی برای تولید وجود دارد که با ارائه نظرات کارشناسی و فنی، در سال آتی مرتفع و امیدواریم که شاهد فعالیت کامل فاز نخست و آغاز به کار و توسعه فاز دوم طرح نیز باشیم.

میرمرادزهی اضافه کرد: میگوی تولید شده از گونه وانامی به دلیل ظاهر شیشه‌ای و کیفیتی که دارد از بازار پسندی مناسبی برخوردار است.

منطقه رودیک در حدود ۸۰ کیلومتری شرق چابهار و در مسیر بندر گواتر واقع شده است.

انتهای پیام /پ

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار