رییس شعبه ۱۰۸ محاکم کیفری ۲ شهرستان کرمان گفت: زندان برای ما دانشگاه بزهکاری است چرا که افراد در آنجا تجربیات خود را منتقل می‌کنند وگاهی اوقات ریشه‌ی بسیاری از جرائم باندی به زندان‌ها باز میگردد.

به گزارش خبرنگارزندان، دانشگاه بزهکاری است  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمان، محمد اطمینان رییس شعبه ۱۰۸ محاکم کیفری ۲ شهرستان کرمان گفت: باید فرهنگ سازی کنیم و اطلاع رسانی شود که زندان‌ها فضای مناسبی نیستند و نه تنها تاثیر مثبتی برای زندانی ندارد بلکه به زندانی، خانواده او و جامعه آسیب جدی می‌رساند.

وی افزود: با مشاهده نتایجی که زندان برای افراد داشته است قانونگذار از سال ۱۳۹۲ به سمتی رفته است تا آمار حبس در جامعه کم‌تر شود و به همین دلیل مجازات‌های جایگزین حبس را مطرح کرده است تا دستگاه قضایی و اجرایی در بعضی از جرائم از چنین مجازات‌هایی به منظور کاهش آمار زندانیان استفاده کند.

اطمینان به جرائمی که مشمول مجازات‌های جایگزین حبس می‌شوند اشاره کرد وگفت: برای جرایمی با مجازت‌های ۳ ماه حبس، بین ۳ تا ۶ ماه حبس و ۶ ماه تا ۱ سال حبس، در جرائم غیرعمدی با مجازات زیر ۲ سال حبس، گاهی مجازات‌های بیش از ۲ سال مثلا قتل غیرعمد که مجرم سابقه کیفری ندارد می‌توان چنین مجازات‌هایی صادر کرد.

رییس شعبه ۱۰۸ محاکم کیفری ۲ شهرستان کرمان با اعلام اینکه این گونه مجازات‌ها برای قاضی و متهم برد-برد است افزود:مجازات‌های جایگزین حبث سوء سابقه کیفری برای افراد ایجاد نمی‌کند.

وی افزود: مجازات‌های جایگزین حبس در بعضی موارد مانند قتل عمد، معاونت در قتل و مسائل امنیتی به هیچ وجه امکان پذیر نیست.

اطمینان گفت: مطابق با آیین نامه ابلاغی از سوی ریاست قوه قضاییه یک سری ادارات به عنوان نهاد پذیرنده باید با دستگاه قضایی همکاری کنند که این نهاد‌ها شامل سازمان‌های دولتی آموزش و پرورش، جهادکشاورزی، پزشکی قانونی، دانشگاه‌ها، محیط زیست و ... می‌شود که متهم به جای گذراندن مجازات خود در زندان به منظور انجام اقدامات عام المنفعه و خدمت رسانی به مردم به این ادارات منتقل می‌شود.

وی با بیان اینکه متاسفانه این موضوع هنوز در سازمان‌های پذیرنده به خوبی جا نیفتاده است و فرد مجرم را در مجموعه خود نمی‌پذیرند، افزود: برای بازگشت افراد مجرم به جامعه باید همه‌ی دستگاه‌ها دست به دست هم بدهند و همکاری کنند چرا که باید بدانیم عواقب زندان علاوه بر فرد، خانواده و جامعه را نیز درگیر می‌کند.

اطمینان افزود: فردی که به زندان میرود به آن برچسبی می‌خورد و تا این برچسب پاک شود برای او مشکل ساز خواهد بود مثلا اگر تحصیل کرده و شاغل باشد از نظر علمی، شغلی و موقعیتی دچار مشکل می‌شود باید این فرد در مسیری قرار گیرد که هم مجازات شود و هم آسیبی به موقعیت او وارد نشود و به راحتی به جامعه بازگردد.

رییس شعبه ۱۰۸ محاکم کیفری ۲ شهرستان کرمان گفت: در دنیا حبس و زندان دیگر جوابگو نیست چرا که گاهی اوقات افرادی مرتکب خطا می‌شوند که ورزشکار یا تحصیلکرده هستند و این افراد به دلایلی دچار خطا شده‌اند و این امکان وجود دارد که به جای حبس از مهارت و علم آنان استفاده و خدماتی را به مردم ارائه کرد.

اطمینان افزود: برای اینکه وضعیت زندان‌های ما مطلوب شود نیازمند همکاری همه‌ی دستگاه‌ها هستیم و تاکنون دانشگاه‌ها و وزارت ورزش و جوانان بیشترین استقبال را در خصوص مجازات‌های جایگزین حبس داشتند و امیدواریم همه همکاری کنند و قانونگذار نیز دست قاضی را بیشتر باز بگذارد تا علاوه بر مجازات، از علم، هنر و مهارت افراد در جهت خدمت رسانی به مردم استفاده کنیم.

وی در رابطه با اجرای درست حکم توسط مجرم در سازمان پذیرنده گفت: مدیرکل سازمان مربوطه و قاضی اجرای حکم باید مستقیماً نظارت داشته باشند.

این مقام قضایی افزود: اگر دستگاه پذیرنده دستور دستگاه قضایی را در خصوص اجرای مجازات‌های جایگزین حبس اجرا نکند قانون گذار مجازات کلی برای آن تعیین کرده و محکوم می‌شود.

اطمینان افزود: مجازات‌های جایگزین حبس با وجود حواشی، زمانبر بودن و داشتن نظارت در مجموع کار خوبی است و عوارض و عواقب آن از زندان بهتر است و می‌توان گفت: رویکرد خوبی برای دستگاه قضایی مردم و نظام جمهوری اسلامی است.

رییس شعبه ۱۰۸ محاکم کیفری ۲ شهرستان کرمان گفت: در مجازات‌های جایگزین حبس نوع مجازات به صورت دقیق مشخص نشده است و قاضی میتواند حکم خدمات عمومی رایگان را بر اساس توانایی، مهارت و علم فرد مجرم صادر کند.

این مقام قضایی به مجازات‌های جایگزین حبسی که تاکنون صادر کرده است اشاره کرد و افزود: کاشت درخت در محیط زیست، تنظیف رودخانه، پاک کردن محیط زیست، آموزش‌های مختلف در سطوح مختلف مدارس و فنی و حرفه‌ای و دانشگاه‌ها، خدمات پزشکی و دندانپزشکی، خدمات به بیماران بدون همراهی در بیمارستان‌ها، کمک به دانشجو‌های بی بضاعت، تهیه کتاب، توزیع غذا بین کودکان کار و افراد بی بضاعت از جمله این مجازات‌ها بوده است.

رییس شعبه ۱۰۸ محاکم کیفری ۲ شهرستان کرمان گفت: هیچ قاضی دوست ندارد که فردی را راهی زندان کند، ولی به عنوان سرباز عدالت مجبور است قانون را رعایت کند و این نوع مجازات‌ها سبب رضایتمندی قضات و مردم شده است.

اطمینان افزود: در این ۳ سال که رییس شعبه ۱۰۸ کیفری بوده‌ام ۳۲ حکم جایگزین حبس صادر کردم و امیدوارم تعامل دستگاه پذیرنده با دستگاه قضایی بیشتر شود و همکاری کنند تا بتوانیم این مجازات‌ها را جایگزین زندان کنیم.

انتهای پیام/ی

هیچ قاضی دوست ندارد که فردی را راهی زندان کند

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار