نماینده مردم خوزستان در مجلس خبرگان رهبری با بیان این‌که مخالف انتقال آب شرب از خوزستان نیستیم، گفت: تقاضای جدی از دولت داریم که هرگونه انتقال آب فراتر از قانون تعطیل و ممنوع شود.

به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان ،  آیت‌الله حیدری در نشست مطبوعاتی با اصحاب رسانه استان خوزستان با اشاره به مسائل استان خوزستان و در راس آن آب، اظهار داشت: با توجه به موضع‌گیری برخی در فلات مرکزی، لازم بود که از سوی استان موضع‌گیری شود که در این زمینه نامه‌ای خطاب به رهبرمعظم انقلاب تهیه و رونوشت آن نیز به سران قوا ارسال شد.

امام جمعه موقت اهواز با بیان اینکه در جلسه‌ای با رئیس مجلس شورای اسلامی درباره آب خوزستان و جلوگیری از انتقال آن مطالبی مطرح شد، افزود: انتقال آب از این استان در سال‌های اخیر شدت پیدا کرده و در مجامع مختلف مطرح شده است.

‌آیت‌الله حیدری با بیان اینکه مجلس شورای اسلامی در برنامه ششم توسعه صریحا تصریح کرده که هرگونه انتقال آب بین استانی ممنوع است، خاطرنشان کرد: مشکل انتقال آب حل نشده و به مطالبه‌گری و پیگیری نیازمند دارد و نباید فکر کنیم که دیگر باید سکوت کرد.

وی با برشمردن تاریخچه‌ای از شروع انتقال آب از این استان ادامه داد: نخستین انتقال آب از خوزستان در سال ۳۲ انجام شد و پس از آن در سال ۶۴ این روند دوباره شروع شد و تاکنون ادامه دارد.

آیت‌الله حیدری با بیان این‌که اگر طرح‌ها در زمین انتقال آب تحقق پیدا کند وضعیت خوزستان نامناسب می‌شود، ادامه داد: این طرح‌ها به بهانه انتقال آب شرب بوده و بیش از دو برابر انجام شده اما این انتقال برای مصارف صنعتی، کشاورزی، کشت برنج و ... مورد استفاده قرار می‌گیرد.

وی این نوع اقدامات را خلاف قانون، شرع و مصلحت ملت ایران دانست و گفت: متاسفانه استان‌های دیگری نظیر چهارمحال بختاری، کهگیلویه و بویر‌احمد، لرستان و چند استان دیگر قربانی این انتقال آب شده‌اند.

امام جمعه موقت اهواز با اشاره به نامه ارسالی به رهبرمعظم انقلاب در این باره با امضای نمایندگان مجلس شورای اسلامی و نمایندگان خوزستان در مجلس خبرگان رهبری تصریح کرد‌: ماده ۲۳ برنامه ششم توسعه، هرگونه انتقال آب را ممنوع اعلام کرده چرا که انتقال آب میان‌حوزه‌ای از مصادیق جنگ با طبیعت بوده و سبب نابودی طبیعت و مشکلات برای می‌شود.

وی با بیان اینکه پروژه انتقال آب از این ا‌ستان تبعات ناگواری از جمله شور شدن آب شرب در شهرستان‌های آبادان و خرمشهر به همراه داشته است، اضافه کرد: کاهش محصولات کشاورزی، کا‌هش ۴۰ درصدی نیشکر، آلوده شدن محیط زیست و تغییرات اکوسیستمی، افزایش کانون‌های مولد گرد وغبار و ... از دیگر تبعات انتقال آب از خوزستان است.

آیت‌الله حیدری با بیان اینکه ۷۰۰ هزار هکتار تالاب در این استان با انتقال آب خوزستان خشک شده است، عنوان کرد: انتقال آب علاوه بر تعطیلی مدارس، استخراج نفت را با مشکل مواجه کرده و ۲۰ استان دیگر تحت تأثیر ریزگرد‌ها قرار گرفته اند.

وی افزایش بیکاری را از دیگر آثار انتقال آب در خوزستان دانست و ادامه داد: آمار بیکاری در خوزستان بنا به برخی آمار دو برابر بیشتر از میانگین کشوری است و متاسفانه به واسطه انتقال آب این میزان روز به روز افزایش می‌یابد.

‌آیت‌الله حیدری خوزستان را قلب تپنده و گلوگاه ایران اسلامی دانست و گفت: مخالف انتقال آب شرب نیستیم بلکه این انتقال «قانونی و عقلی» بوده و باید انجام شود، اما معتقدیم باید برای مصرف شرب باشد.

وی با بیان اینکه براساس نظر کارشناسان و محاسبات دقیق علمی چهار استان قم، اصفهان، کرمان و یزد در سال تنها نیازمند ۳۵۰ میلیون متر مکعب آب هستند، گفت: طرح‌هایی که در سرشاخه‌های کارون یا دز مورد بهره‌برداری قرار گرفته یا در حال اجرا‌ست در حدود ۲ میلیارد و ۸۰۶ میلیون متر مکعب آب را منتقل می‌کنند.

‌امام جمعه موقت اهواز با بیان اینکه انتقال آب برای صنایع آب‌بر مثل فولاد و پتروشیمی قانونا ممنوع است، افزود: با توجه به واقعیت‌ها و تبعات بسیار خطرناک انتقال آب برای سایر استان‌های دیگر به ویژه خوزستان که منافع آن با منافع کشور گره خورده، تقاضای جدی این است که هرگونه انتقال آب فراتر از قانون تعطیل و ممنوع شود.

آیت‌الله حیدری با بیان اینکه مصوبات خطرناک وزارت نیرو در زمینه انتقال آب‌های خوزستان باید لغو شود، ادامه داد: به عنوان نمونه از آب کارون و دز که ۱۸ میلیارد متر مکعب مورد نیاز خوزستان است، تنها ۸ میلیارد متر‌مکعب برای خوزستان تصویب کرده‌اند.

وی با بیان اینکه از کرخه ۳ میلیارد و ۸ میلیون متر مکعب در سال برای خوزستان مورد نیاز است، گفت: به جز مصارف شرب، محیط زیست و کشاورزی تنها برای هورالعظیم یک میلیارد و دویست متر مکعب مورد نیاز است که قطعا اکثر آن نیز کاهش پیدا خواهد کرد چراکه دولت همزمان ۳۰ سد در بالا‌دستی کرخه در استان‌های مختلف یا ایجاد کرده و مورد بهره‌برداری قرار داده یا در حال اجرا و مطالعه است که اگر همه سد‌ها مورد بهره‌برداری قرار گیرد، یک میلیارد و ۵۷۵ میلیون متر مکعب آب خواهد برد.

نماینده مردم خوزستان در مجلس خبرگان رهبری اظهار داشت: در رودخانه حوزه هندیجان، متاسفانه وزارت نیرو از یک میلیارد و ۵۶۵ میلیون متر مکعب، تنها ۵۶۵ میلیون متر‌مکعب تصویب و مابقی را حذف کرده که اگر این مصوبات وزارت نیرو اجرا شوند، باید فاتحه خوزستان را خواند.

وی با بیان اینکه روز گذشته رئیس جمهور قول داد که از سال آینده آب شرب فلات مرکزی از طریق خلیج فارس تامین شود، اضافه کرد: نوبخت در مصاحبه‌ای اعلام کرده که راه دیگری را در نظر گرفته‌ایم که بودجه انتقال آب از طریق بخش خصوصی تامین شود که این خود یک نوع دیگر دور زدن قانون است و نمایندگان شورای اسلامی جلوی تصویب این مصوبه دولت را بگیرند و از این جهت اعتراض نمایندگان خوزستان در حین سخنرانی رئیس جمهور را مورد تایید قرار می‌دهیم چرا که به نوعی انگشت بر روی درد گذاشتند.

آیت‌الله حیدری با اشاره به این‌که اگر بخواهیم در خوزستان به حقوق خود برسیم باید همدلی خود را فارغ از دسته‌بندی سیاسی و قومی باشیم چراکه خوزستان متعلق به کل ایران است، گفت: ضامن اجرای وعده‌ها اقتدار نظام است و اکثریت نمایندگان مجلس شورای اسلامی با انتقال آب مخالفت هستند. رهبرمعظم انقلاب دستور داده که آب شور خلیج فارس را شیرین کنید، اما باید به حرکت تدافعی ادامه داد که قطعا به پیروزی خواهیم رسید.

امام جمعه موقت اهواز با بیان اینکه امیدواریم اعتبار انتقال آب حذف شود چرا که خلاف قانون برنامه ششم توسعه است، گفت: وزیر نیروس دولت یازدهم برای دادن مجوز به فاز دوم طرح ۵۵۰ هزار هکتاری رهبرمعظم انقلاب، مجوز را رسما امضا کرده است.

نماینده مردم خوزستان در مجلس خبرگان رهبری با اشاره به اعتبارات طرح ۵۵۰ هزار هکتاری اظهار داشت: رهبرمعظم انقلاب با پیشنهاد رئیس جمهور مبنی بر برداشت مبلغ از صندوق توسعه ملی برای فاز دوم موافقت کردند که دولت نیز توانست فاز اول را به اتمام برسد و به دنبال اتمام فاز دوم است.

منبع:تسنیم

انتهای پیام/ی

 

ماجرای انتقال آب از خوزستان

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.