استفاده و بهره وری از نژادهای دام با تولید بالا اولویت دامداری درمنطقه شهداد کرمان است.

تولید و پرورش نژادهای با اصالت بز در بخش شهدادبه گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمان، احمدمسعودی مدیر جهاد کشاورزی شهرستان کرمان گفت: با توجه به اصلاح الگویی واحدهای تولیدی در حوزه های مختلف بخش کشاورزی و استفاده حداکثری از منابع و نژادها و ارقام پر بازده و کم مصرف و همچنین افزایش تولید در واحد و ارتقاءبهره وری در امر تولید در بخش شهداد شهرستان کرمان با توجه به شرایط آّب و هوایی خاص(گرمسیری و معتدل)استفاده و بهره وری از نژادهای دام با تولید بالا اولویت دامداری در این منطقه است.

وی با اشاره به اینکه برای نخستین بار تولید و پرورش نژادهای با اصالت بز در بخش شهداد آغاز شده است گفت: در شهر اندوهجرد بخش شهداد تعداد 14 راس بز مورسیاو تعداد 21 راس بز آلپاین وارد این منطقه شد. این منطقه با توجه به شرایط آّب و هوایی ویژه و چهار فصل بودن استعداد پرورش و تولید نژادهای فوق را دارا است که از مهمترین ویژگیهای و خصوصیات بز مورسیا می توان به قدرت انطباق و سازگاری فوق العاده با شرایط آّ ب و هوایی شهداد(گرمسیری)، سهولت در امر پرورش، تولید شیر بالا در طول یکسال با میزان تولید متوسط 500کیلو گرم است.

مسعودی تصریح کرد: نژاد آلپاین که تقریبا" مخصوص مناطق سردسیر و معتدل بوده ولی مقاومت و تحمل بالایی نسبت به شرایط آّب و هوایی مختلف را داراست که برای اولین بار یک راس نر مولد آلپاین در منطقه شهداد وارد شده است که جهت تولید مثل و افزایش نسل بسیار موثر و مفید است.

وی افزود: از مهمترین خصوصیات دو نژاد فوق می توان به تغذیه بسیار پائین در طول شبانه روز به میزان حداقل 2 کیلو گرم اشاره کرد که می توان با این مقدار در طول یکسال میزان 700تا900 لیتر شیر تولید کند و حداکثر تولید مثل بالای 2 راس را شامل شود.


انتهای پیام/س

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار