مدیرکل ثبت و احوال آذربایجان‌شرقی ازبومی‌سازی کارت هوشمند در کشورخبرداد.

به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از تبریز ،جودی مدیرکل ثبت و احوال آذربایجان‌شرقی گفت: ثبت احوال ۱۰۰ سال است به صورت سازمان یافته به مردم خدمات ارائه می‌کند.

وی به اهمیت ثبت احوال و نقش آن در توسعه یک کشور اشاره کرد: این نهاد نقش بسیار مهم در ثبت هویت جمعیت آماری کشور دارد.

مدیرکل ثبت و احوال استان با بیان اینکه داده‌های آماری نقش زیادی در توسعه یک کشور دارد، تصریح کرد: ثبت احوال از سال ۱۳۰۴ در استان تاسیس یافته و ۱۲۹۷ نیز در کشور گشایش یافت.

وی با اشاره به اینکه البته قانون‌های منسجم ثبت و احوال در کشور بر مبنای پیشرفته غربی بود و جامعه‌شناسی روی آن‌ها نشده بود، گفت: به همین منظور این قانون‌ها در ثبت احوال موثر واقع نشد چراکه طبق یکی از قوانین هر ۲۴ ساعت مرگ و میر باید به ثبت احوال اعلام می‌شد که این غیرممکن بود.

جودی افزود: ۳۶ سال طول کشید تا متوجه شدند که این قانون‌های ثبت احوال به نتیجه نمی‌رسد چراکه قانونگذار مسافت برخی شهر و روستا‌ها از لحاظ دسترسی به ثبت و احوال را در نظر نگرفته بود.

وی خاطرنشان کرد: در روش دیگر برای گرفتن آمار به درب خانه‌ها مراجعه کردند که این نیز یک روش شکست خورده‌ای شد چرا که بزرگترین مسئله این طرح، آمارگیری از هر ۱۰ سال یکبار بود که یک پروسه زمانی زیادی را در برمی‌گرفت.

مدیرکل ثبت و احوال استان با بیان اینکه از سال ۱۳۵۷ قانون کارت ملی تصویب شد، ولی به علت جنگ هشت ساله برای اجرایی شدن آن تعلل‌هایی ایجاد شد، افزود: در سال‌های اخیر با وجود سختی‌هایی که وجود داشت، حدود ۷۹ درصد مردم استان آذربایجان‌شرقی برای گرفتن کارت هوشمند ثبت‌نام کرده‌اند.

وی متذکر شد: البته مدتی برای صدور کارت ملی هوشمند به علت تحریم‌ها با مشکلاتی روبه رو شدیم از این رو تصمیم گرفتیم کارت‌های قبلی را از دست مردم نگیریم تا بعد از صدور کارت جدید به صورت اتوماتیک کارت‌های قبلی فاقد اعتبار شوند.

جودی اذعان داشت: با تبدیل تهدید به فرصت در تحریم‌ها، به زودی اعلام خواهیم کرد که با وجود تحریم‌ها و تاثیر آن در تولید کارت هوشمند، توانستیم آن را بومی‌سازی و ایرانی کنیم.

وی با تاکید بر اینکه همیشه کاغذبازی و بروکراسی اداری باعث اذیت مردم و اتلاف وقت می‌شود، توضیح داد: بعد از ماه مبارک رمضان امسال با کمک استانداری آذربایجان‌شرقی برخی سازمان‌ها به سامانه ثبت و احوال وصل شد‌ه‌اند و خدمات برخط مردم را فقط با یک کارت انجام می‌دهند.

مدیرکل ثبت و احوال استان افزود: در حال حاضر حدود ۱۵۰ سازمان در کشور به این سامانه وصل شده و ارائه خدمات می‌کنند که البته باید خود مردم مطالبه برخط بودن سازمان را از مسوولان بکنند.

وی با بیان اینکه قبلا فقط ۴۰ درصد اطلاعات ثبت و احوال صحیح بود که ناشی از اطلاعات غلطی بود که مردم در اختیار ما می‌گذاشتند، افزود: در حال حاضر صددرصد آمار ۱۵ روزه ثبت شده و اطلاعات ولادت و فوت در همان روز اول با معتبرترین مدارک ثبت می‌شود.

جودی ابراز کرد: کارت هوشمند باعث حفظ محیط زیست نیز شده است و به عبارتی بزرگترین انقلاب تحولی در ثبت و احوال می‌باشد.

وی با اشاره به نرخ چهار درصدی رشد جمعیت در دهه ۶۰ گفت: اگر مسوولان وقت به این نرخ توجه می‌کردند در حال حاضر مشکلات اقتصادی و اشتغال در جامعه وجود نداشت.

مدیرکل ثبت و احوال استان خاطرنشان کرد: ۷۰ درصد جمعیت ما جمعیت فعال بوده که این نشانه توسعه یک کشور است.

 

انتهای پیام/ش

وصل ۱۵۰ سازمان به سامانه کارت هوشمند

برچسب ها: اشتغال ، ثبت احوال
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.