شهری که ۴ فصل سال را هوایی بهاری دارد، خنک‌ترین هوای بندری در تابستان‌ها و هوای مطبوع بهاری در فصل زمستان از ویژگی های چابهار است.

به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان ، چابهار شهری بندری در جنوب شرقی سیستان و بلوچستان است و تنها بندر اقیانوسی ایران محسوب می‌شود.

این شهر به دلیل موقعیت جغرافیایی که دارد از لحاظ اقتصادی برای ایران بسیار پر اهمیت است، علاوه بر این جاذبه‌های گردشگری بی نظیری که در این شهر وجود دارد سبب شده تا در بین گردشگران این شهر بسیار مورد توجه قرار بگیرد.

سفر زمستانی به چهاربهار + تصاویر

از لحاظ آب و هوایی این شهر دارای شرایط بهاری و معتدلی است و به همین دلیل به آن لقب «چابهار» یا «چهاربهار» داده شده است.

سالانه گردشگران داخلی و خارجی زیادی به این شهر بندری سفر می‌کنند، در ادامه‌ی این مطلب می‌خواهیم به راهنمای سفر به چابهار بپردازیم و اطلاعاتی درباره مکان‌های اقامتی، رستوران‌ها و جاذبه‌های گردشگری مهمی که در آن وجود دارد بپردازیم، با ما در سفر به چابهار بندر همیشه بهار ایران همراه باشید.

موقعیت جغرافیایی چابهار

از لحاظ جغرافیایی شهر بندری چابهار در انتهای جنوب شرقی ایران درکنار آب‌های گرم دریای عمان و اقیانوس هند نیز قرار گرفته است. چابهار از سمت شمال با شهرستان‌های ایرانشهر و نیکشهر و از جنوب به دریای عمان و از شرق با پاکستان و از غرب با استان‌های کرمان و هرمزگان همسایه است.

سفر زمستانی به چهاربهار + تصاویر

آب و هوای چابهار

همانطور که از نام شهر چابهار پیداست این شهر هر ۴ فصل سال را هوایی بهاری دارد، داشتن خنک‌ترین هوای بندری در تابستان‌ها و هوای مطبوع بهاری در فصل زمستان، به دلیل وزش باد‌های قطب جنوب اقیانوس هند به سمت این ساحل از مهم‌ترین خصوصیات بندر چابهار می‌باشد.

 اگر قصد سفر به چابهار را دارید، از بابت آب و هوا محدودیت زمانی ندارید. زمستان و اوایل بهترین زمان سفر به بندر همیشه بهار چابهار است.

کوه‌های مینیاتوری

شاید سفر به سیاره مریخ برای همگان امکان پذیر نباشد، اما جای نگرانی نیست کسانی که دوست دارند نماد‌هایی از این سیاره را در کره زمین ببینند می‌توانند به چابهار سفر کنند و به سمت کوه‌های مینیاتوری بروند. این کوه‌ها در نزدیکی ساحل کچو تا خلیج گواتر قرار گرفته و از جمله پدیده‌های مورفولوژی در این منطقه به شمار می‌رود.

سفر زمستانی به چهاربهار + تصاویر

توجه داشته باشید در این کوه‌ها هیچ آب و گیاهی یافت نمی‌شود و اگر کوهنوردی با تمام تجهیزات مسیریابی نیستید، هیچ موقع تنها و بدون راهنما به درون این کوه‌ها پا نگذارید.

بندر گواتر چابهار

یکی از اصلی‌ترین و جذاب‌ترین جاذبه‌های گردشگری در چابهار بندر گواتر است که در انتهایی‌ترین نقطه‌ی جنوب شرقی ایران و در منطقه‌ی مرزی شهرستان چابهار با مرز مشترک پاکستان قرار گرفته است.

سفر زمستانی به چهاربهار + تصاویر

این بندر بخش کوچکی از استان سیستان و بلوچستان است که به آن گوهر بهشتی در ساحل دریای عمان هم گرفته می‌شود. گواتر به واسطه قرار گرفتن در مجاورت جنگل‌های حرا یکی از مناطق حفاظت شده محیط زیست به شمار می‌رود.

توجه داشته باشید در مواقع شرجی یا طوفانی به هیچ عنوان به درون دریا پا نگذارید و یا به مردم محلی برای این منظور اصرار نکنید.

 

گل افشان چابهار

یکی از دیدنی‌های حیرت‌انگیز شهرستان چابهار، کوه‌های گل‌افشان آن است که مهم‌ترین آن‌ها در نقطه‌ای نزدیک به کنارک به نام بندر تنگ قرار دارد. کوه گل فشان بندر تنگ که حدودا ۱۰۰ متر ارتفاع دارد در صد کیلومتری شهر چابهار واقع شده است.

اگر به بالای کوه بروید می‌توانید ببینید که چاله‌ای با قطری کمتر از ۱ متر و عمقی نیم متری وجود دارد که با گِل پوشیده شده است.

سفر زمستانی به چهاربهار + تصاویر

ویژگی آن این است که در فواصل زمانی مختلف می‌توانید مقداری گل را مشاهده کنید که با صدایی خاص شبیه به ترکیدن حباب از این چاله خارج می‌شوند و در اطراف پراکنده می‌گردند.

توجه داشته باشید که در فصل‌هایی که بارندگی نیست به این منطقه بروید. در کنار این کوه، دو کوه کم ارتفاع دیگر وجود دارد که به نظر می‌رسد زمانی آن‌ها هم گِل افشان بوده اند.

 

منطقه حفاظت شده گاندو

اگر اهل طبیعت بکر و حیات وحش هستید بازدید از این مورد از دیدنی‌های چابهار را فراموش نکنید. شما می‌توانید در این منطقه تنها تمساح بومی ایران که با نام گاندو شناخته شده است را ببینید.

همچنین شما شانس این را دارید که حیوانات دیگری مانند سیاهگوش، جبیر، سنجاب بلوچی، خدنگ، شغال، روباه و … را با گشت و گذار در این منطقه حفاظت شده مشاهده کنید.

سفر زمستانی به چهاربهار + تصاویر

علاوه بر این‌ها رودخانه باهوکلات یکی از پرآب‌ترین رودخانه‌های استان سیستان و بلوچستان است که عامل اصلی حیات و زندگی در جنوب استان به حساب می‌آید.

 

گورستان جن چابهار

در جنوب شرقی‌ترین نقطه ایران، گورستانی با سنگ قبر‌های عظیم الجثه مکانی جالب برای ماجراجویانی است که به دنیای ماورالطبیعه علاقه دارند.

سفر زمستانی به چهاربهار + تصاویر

گورستان جن در روستای تیس نزدیک شهر چابهار همون جایی که سنگ قبر‌های بزرگ و عجیبی داره و محلی‌ها رو به این باور رسانده که این گور‌ها محل دفن آدمیزاد نیست.

 

تالاب صورت رنگ لیپار

تالابی صورتی رنگی در بندر چابهار به نام لیپار وجود دارد که از جمله جاذبه‌های دیدنی است که در سواحل جنوبی ایران در سیستان و بلوچستان قرار دارد.

سفر زمستانی به چهاربهار + تصاویر

بهترین زمان برای بازدید از این تالاب بین ماه‌های بهمن، اسفند، فروردین، شهریور، مهر و آذز است چرا که در این ماه‌ها جریانات دریایی حاصل از طوفان‌های زیاد می‌شود و با تغییراتی که وجود می‌آورد موجب افزایش بیش از حد تعداد پلانکتون‌های گیاهی می‌شود. تماشای تالابی قرمز رنگ قطعا می‌تواند جزء یکی از تجربیات بی نظیر شما باشد.

گفتنی است، در فصل سرما برای اینکه آب و هوای عوض کنید پیشنهاد می کنیم به چهابهار سفر کنید ، چرا که با سفر به این شهر در فصل زمستان لذت خواهید برد.

انتهای پیام/ز

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.