حکیم‌زاده گفت: تکالیف سنتی و تکرار بیش از حد کمکی به یادگیری دانش آموزان ابتدایی نمی‌کند.

جزئیات حادثه آتش سوزی مدرسه غیردولتی زاهدان/ تکرار و رونویسی زیاد به یادگیری دانش آموز ابتدایی کمک نمی‌کندبه گزارش خبرنگار حوزه آموزش و پرورش گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، رضوان حکیم‌زاده معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش در برنامه گفت‌وگوی خبری شبکه خبر با موضوع تکالیف مهارت محور درباره تغییر رویکرد مشق شب برای دانش آموزان ابتدایی اظهار کرد: تصمیم برای تغییر ماهیت تکالیف از تابستان آغاز شد و این موضوع بعد از یک سال کار علمی مداوم بوده است و در نهایت به مرحله اجرا رسید.

وی ادامه داد: دانش آموزان تمرین و تکرار لازم را در مدرسه خواهند داشت و در خانه مشق زندگی و مهارت‌‌ها را تمرین می‌کنند؛ مهارت‌‌ها و مفاهیمی که با کتاب درسی همراه باشد تا بتوانند خواندن، نوشتن و حساب کردن را ارتقا ببخشند و فاصله بین تکالیف مدرسه و مهارت‌های لازم زندگی کم شود.

سال‌هاست‌ دانش آموزان ما رونویسی می‌کنند اما مهارت نوشتن نمی‌دانند

معاون آموزش ابتدایی با اشاره به اینکه در فرآیند ارزشیابی‌ کیفی و توصیفی، معلم با دانش آموز در فرآیند یاددهی‌ و یادگیری از دانش آموز بازخورد می‌گیرد؛ گفت: این روند به شکلی است که معلمان به آموزش‌ها در خانه توجهی نداشتند از طرفی دیگر سال‌هاست‌ دانش آموزان ما رونویسی می‌کنند اما مهارت نوشتن نمی‌دانند مصداق بعدی درک مطلب است که دانش آموزان اجبار به خواندن دارند اما مهارت خواندن را نمی‌دانند بنابراین در تغییر رویکرد مشق شب به سمت پایداری مهارت‌ها حرکت می‌کنیم.

حکیم‌زاده اظهار کرد: دانش آموزان در فرآیند انجام مشق مهارت محور می‌توانند به عنوان مثال حساب و کتاب هزینه‌های قبوض خانه را انجام دهند که این کار ضمن تقویت مهارت‌های محاسبه آنها به مدیریت و استفاده درست از منابع هم کمک می‌کند و می‌توانیم رفتارهای صحیح را از این طرق به کودکان بیاموزیم.

وی با اشاره به اینکه برای اجرای طرح تکالیف مهارت محور تراکم کلاسی بین 16 تا 25 نفر مورد توجه قرار گرفته است، گفت: این تراکم به این جهت مورد توجه قرار گرفت که زمان مناسب و کافی برای تمرین و تکرار و تثبیت‌ یادگیری دانش آموزان وجود داشته باشد و در کلاس‌های بیش از 26 نفر در صورت تمایل معلم این فعالیت انجام خواهد شد؛ همچنین در کلاس‌های کمتر از 15 نفر به شرط چند پایه نبودن قابلیت اجرا دارند.

حکیم‌زاده درباره آموزش‌های لازم معلمان برای اجرای این طرح در مدارس اظهار کرد: در گذشته طرح آموزش مهارت زندگی ایرانی – اسلامی به نام طرح کرامت برای معلمان در نظر گرفته شد و در قالب این طرح مطالبی به آنها منتقل شده است البته به طور منظم در تابستان دوره‌های آموزشی در نظر گرفته شده و همچنان هم ادامه دارد.

مشق شب سنتی خانواده‌ها را هم درگیر کرده بود

معاون آموزش ابتدایی با اشاره به اینکه پیش از تغییر رویکرد مشق شب خانواده‌ها مجبور بودند برای انجام تکالیف درگیر باشند و تکالیف متعددی هم به دانش آموزان داده می‌شد، گفت: خانواده‌ها بنابر شرایط باید کمکی برای فرزندانشان‌ بودند که اگر نمی‌توانستند کمکی کنند دانش آموز دچار مشکل می‌شد اما در تکالیف مهارت محور این موضوع وجود ندارد و نیازی به همراهی کامل خانواده نداریم هر چند خانواده به عنوان شریک اصلی تربیت در نظر گرفته می‌شود اما هدف آموزش و پرورش تغییر رویکرد از حافظه محوری به مهارت محوری است.

وی با تأکید بر اینکه دوره ابتدایی کاملاً تخصصی محسوب‌ می‌شود، تصریح کرد: این دوره زمان مناسبی نیست تا دانش آموزان را با تکالیف وقت گیر سرگرم کنیم بلکه باید تکالیف مهارتی هم سو با نیازهای دانش آموزان در این دوره داشته باشیم که در این مسیر خانواده‌ها می‌توانند کمک کننده باشند به شرط آن که به مدرسه اعتماد کرده و تصور غلط از مشق شب حذف شود.

حکیم‌زاده ادامه داد: با توجه به اینکه پیش از این مشق شب با کتاب‌های متعدد و انجام تکالیف بسیاری همراه بوده، تصور خانواده‌ها بر این است که آموزش کامل در صورتی محقق می‌شود که کتا‌ب‌های متعددی برای دانش آموزان در نظر گرفته شود اما پژوهش‌های فراتحلیلی در 116 کشور جهان نشان می‌دهد که تکرار و رونویسی زیاد کمکی به یادگیری دانش آموزان دوره ابتدایی نمی‌کند.

معاون آموزش ابتدایی با بیان اینکه دوره کودکی دوره پرورش خلاقیت است، اظهار کرد: در این روش جدید تکالیف تمرین و تکرار به اندازه کافی وجود دارد و در مدرسه انجام می‌شود اما با توجه به دغدغه‌های موجود بر اساس اصول علمی تعلیم و تربیت مشق شب سنتی تأثیری در یادگیری ندارد.

موانع اجرای طرح حذف مشق شب سنتی

وی درباره موانع موجود برای اجرای این طرح در مدارس گفت: قسمتی از موانع این طرح مربوط به تراکم بالای کلاسی در مدارس ابتدایی که به دلیل کمبود نیروی انسانی کلاس‌هایی با تراکم بیش از 6 نفر را شاهد هستیم که سازمان‌های بیرونی مخصوصاً سازمان‌های اداری و استخدامی می‌توانند با مجوزهای لازم برای استخدام از طریق دانشگاه فرهنگیان، نیروی انسانی آماده و آموزش دیده را به نظام تعلیم و تربیت وارد کنند.

حذف مشق شب عامل نارضایتی مافیای کنکور 

حکیم‌زاده درباره انتقادات برخی نسبت به اجرای مشق شب و ارتباط آن با مافیای‌ کنکور، بیان کرد: در دوره ابتدایی کنکور وجود ندارد و تنها بستر برای ورود مافیای کنکور و استفاده از کتاب‌های کمک درسی مشق شب است که دانش آموز مجبور می‌شود چند کتاب کمک آموزشی را برای انجام مشق شب خریداری و استفاده کند با توجه به تغییر رویکرد تکالیف استفاده از کتاب‌های کمک درسی کاهش می‌یابد بنابراین باعث نارضایتی مافیای کنکور شده است.

معاون آموزش ابتدایی درباره تغییر رویکرد مشق شب و اجرای آن در تمام مدارس کشور گفت: با توجه به اینکه تراکم کلاسی بالا مانع از اجرای طرح در تمام مدارس شده است به موازات اجرای این طرح معلمان را آموزش می‌دهیم تا در صورت امکان خلاقیت خود را افزایش دهند و استفاده بهینه‌ای از زمان کلاس برای تمرین و تکرار داشته باشیم.

وی درباره حذف آزمون در دوره ابتدایی همچنین حذف آزمون ورودی پایه هفتم مدارس تیزهوشان‌ گفت: از سال گذشته آزمون‌ها برای دانش آموزان دوره ابتدایی حذف شد و آزمون ورودی پایه هفتم مدارس تیزهوشان به جای آن که پیشرفت تحصیلی را مورد توجه قرار دهد مهارت‌های دانش آموزان را مورد توجه قرار داد.

حکیم‌زاده بیان کرد: در حال بررسی شرایط هستیم و جلسات متعدد علمی برگزار شده تا برای سال آینده انتخاب دانش آموزان مستعد به روش‌های علمی نزدیک شود که نتایج این بررسی‌ها و تغییر در آزمون ورودی مدارس تیزهوشان‌ سال آینده از سوی وزیر اعلام خواهد شد.

جزئیات حادثه آتش سوزی مدرسه غیردولتی زاهدان

وی درباره حادثه آتش سوزی در مدرسه غیردولتی ابتدایی زاهدان بیان کرد: بنابر ا‌ظهاراتی که مدیر کل آموزش و پرورش سیستان و بلوچستان داشته است این اتفاق به دلیل جابجایی محل مدرسه بدون هماهنگی رخ داد علاوه بر آن نظارت‌های ماهیانه طبق برنامه انجام نشده است و  مدرسه برای گرمایش از بخاری غیراستاندارد‌ استفاده کرده است.

معاون آموزش ابتدایی ادامه داد: علت جابجایی، افزایش اجاره بهای مدرسه بود به همین دلیل تغییر در مکان مدرسه انجام شد و در این حین رعایت ایمنی مدارس نادیده گرفته شده است به همین علت چنین اتفاقی را رقم زد.

جزئیات طرح اتاق بازی در مدارس

حکیم زاده درباره اجرای طرح اتاق بازی در مدارس بیان کرد: با توجه به اینکه اهمیت بازی برای دانش آموزان دوره ابتدایی بالاست از این دفتر برای آموزش به دانش آموزان دوره ابتدایی استفاده کردیم و طرح اتاق بازی از اول بهمن ماه در مدارس ابتدایی پایه اول تا سوم همچنین دوره پیش دبستانی 10 استان اجرا خواهد شد.

وی درباره توسعه این طرح به تمام مدارس کشور از سال آینده بیان کرد: فعلاً پایلوت کار در حال انجام است و بعد از این مرحله برای توسعه و طرح تصمیم‌گیری می‌کنیم.

معاون آموزش ابتدایی اظهار کرد: اجرای این طرح از ساعات درسی دانش آموزان نمی‌کاهد و با توجه به اینکه رویکرد بازی بر اساس آموزش مفاهیم درسی شکل گرفته است همان مطالب را در قالب بازی به دانش آموزان می‌آموزیم؛ بنابراین ساعات درسی تغییری نمی‌کند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
داداش
۲۱:۳۷ ۲۸ آذر ۱۳۹۷
در شهرستانهای استان تهران تراکم حداقل 35نفر هست و در برخی مناطق 40نفر
آخرین اخبار