محققان با اختراع دستگاهی که به تکنولوژی روز مجهز است و در بدن قرار می گیرد، راهی جدید برای مبارزه با چاقی پیدا کردند.

به گزارش خبرنگار حوزه فن‌آوری‌ گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان،  یک دستگاه جدید توسط مهندسان دانشگاه ویسکانسین ساخته شده است؛ در واقع یک عصب شبیه سازی شده است که معده را به مغز متصل می‌کند و توسط آن ذهن فریب می‌خورد و احساس سیری کاذب پیدا می‌کند.

شایع‌ترین روش برای درمان چاقی، جراحی است که از طریق بای‌پس معده انجام می‌شود؛ این روش‌ها به ‌طور کلی موثر هستند اما خطرناک هستند و عوارض جانبی زیادی دارند.

دستگاهی که با فریب مغز، چاقی را ناک‌اوت می‌کند

استراتژی جدید تکنولوژی برای کاهش وزن

یک استراتژی جدیدتر که طی چند سال گذشته به وجود آمده است، شبیه سازی رفتار عصب واگ (VNS)  نامیده می‌شود.

عصب واگ یک کانال بزرگ است که سیگنال‌هایی را بین مغز و بدن انتقال می‌دهد، توسط این عصب معده به مغز می‌گوید که پر است و حس سیری به فرد القا می‌شود و از خوردن غذا دست می‌کشد.

آزمایش‌ها نشان داده است که شبیه سازی این عصب احساس گرسنگی را کاهش می‌دهد و از چاقی جلوگیری می‌کند.

چندین سال پیش دستگاهی به اسم "Maestro" اختراع شد که توسط آن اشتهای فرد کنترل و چاقی سرکوب می‌شد که تا حدودی کارآمد بود اما این دستگاه نیاز به شارژ مرتب توسط باتری‌های خارجی داشت اما دستگاه تازه اختراع شده نیازی به باتری  ندارد و انرژی خود را از طریق حرکات معده تامین می‌کند.

در حال حاضر این دستگاه بر روی انسان آزمایش نشده است اما اخیرا محققان آزمایش آن را بر روی حیوان تکمیل کرده‌اند که به  نتایج فوق العاده امیدوار کننده‌ای رسیدند.

دستگاهی که با فریب مغز، چاقی را ناک‌اوت می‌کند

در آزمایش روی موش، دستگاه طی 18 روز اول فعالیت، موجب کاهش 35 درصد وزن شد، در 75 روز باقی مانده از آزمایش، کاهش وزن  حیوانات به طور متوسط  ادامه پیدا کرد و هنگامی که دستگاه برداشته شد آنها سریع به الگو تغذیه طبیعی خود بازگشتند.

گام‌های بعدی برای محققان این است که آنها بتوانند این دستگاه را ارتقا دهند و شرایط  را برای خاموش و روشن کردن آن فراهم کنند.

ونگ، یکی از محققان می‌گوید:«انتظار داریم این دستگاه موثرتر و راحت‌تر از سایر تکنولوژی‌ها استفاده شود.»

منبع: Newatlas

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار