مدیرکل امور اتباع و مهاجرین خارجی استانداری کرمان با تاکید بر اینکه ایران بهترین میزبانی را برای این پناهندگان و مهاجران انجام داده است، گفت: در حوزه اتباع خارجی تاکنون سیاست‌های پذیرش و بازگشت را انجام داده ایم و اکنون نیز با سیاست ساماندهی روبرو هستیم.

به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمان ،  حمید شمس الدینی مدیرکل امور اتباع و مهاجرین خارجی استانداری کرمان در همایش حقوق پناهندگان گفت: مبنای کار در دولت جمهوری سیاست‌هایی است که از سوی شورای عالی امنیت ملی اعلام می‌شود، اما باید گفت که در حوزه قانونی برای برخورد و ساماندهی اتباع با فقدان و نقص قانون روبرو هستیم.

وی تاکید کرد: در کشور، وارث قانونی برای ورود و خروج اتباع هستیم که مربوط به ۸۷ سال قبل است و پیگیری‌ها برای اصلاح قانون در دست انجام است.

شمس الدینی اظهارداشت: ورود ۶۰۰ هزار نفر به کشور جمهوری اسلامی و دستگیری همین تعداد تبعه غیرمجاز در طول سال کار ساده‌ای نیست.

وی یادآور شد: در استان کرمان طی ۱۰ سال گذشته قریب ۷۰۰ هزار نفر از اتباع غیرمجاز دستگیر و طرد شده اند که بخش بسیار زیادی از این کار بر عهده نیروی انتظامی بوده است و براساس آمار موجود، ۳۰۰ هزار نفر از اتباع خارجی هم اکنون در سطح استان کرمان هستند.

وی ادامه داد: بالغ بر ۴۲ میلیون نفر از اتباع بیگانه غیرمجاز را از ابتدای انقلاب تاکنون دستگیر و از مرز‌های کشور طرد کرده ایم و این در حالی است که جمعیت افغانستان امروز حدود ۳۰ میلیون نفر است.

مدیرکل امور اتباع و مهاجرین خارجی استانداری کرمان اظهارداشت: کشور ما به لحاظ جغرافیایی در کنار چندین کشور حادثه خیز و بحران خیز قرار گرفته که مهاجرفرستنده و پناهنده فرستنده هستند.

وی با اشاره به اینکه ۶۵ میلیون نفر پناهنده و مهاجر در جهان وجود دارد، گفت: امروز از افغانستان، عراق و پاکستان بیشترین مهاجر و پناهنده را داریم که بیشترین پناهندگان از بین اتباع کشور افغانستان است.

مدیرکل امور اتباع و مهاجرین خارجی استانداری کرمان با بیان این مطلب که سه میلیون تبعه در کشور جمهوری اسلامی هستند، گفت: اغلب این افراد بالغ بر ۵ دهه میهمان جمهوری اسلامی ایران بوده اند.

وی ادامه داد: در کشور به اتباع با نگاه تهدیدی نگریسته ایم و با نگاه فرصتی به آن نگاه نکرده ایم و در این رابطه می‌توانیم از تجربیات سایر کشور‌ها نیز استفاده کنیم.

کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل متحد در ایران گفت: پناهندگان و جامعه بین المللی قدردان حمایت‌های مختلف دولت و مردم جمهوری اسلامی ایران هستند.

صالح صبوح افزود: دولت و مردم جمهوری اسلامی ایران نه تنها پذیرنده پناهندگان بودند بلکه فرصتی برای رشد آن‌ها نیز فراهم کردند.

وی ادامه داد: کمیساریای عالی پناهندگان اینجاست که از دولت حمایت کند، زیرا دولت کمک‌های بسیار خوبی ارائه کرده که در دنیا مثال زدنی است.

وی اظهارکرد: کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل موظف به ارائه کمک‌های بین المللی و یافتن راه حل‌های بین الملی برای پناهندگان با در نظر گرفتن قوانین کشوری و بین المللی است.

وی گفت: در حال حاضر ارائه خدمات در زمینه بهداشت، معیشت و تحصیل اولویت‌های حمایت از جامعه پناهندگان است.

صبوح اظهارداشت: مقررات اسلامی منبع ارزشمندی برای حمایت از پناهندگان و پناهجویان است و ضمانت اعتقادی برای حمایت از پناهندگان به ویژه زنان و کودکان است.

وی گفت: پناهندگان در هر کشور با انتخاب‌های محدودی زندگی می‌کنند و همه ما باید در کنار هم باشیم تا این اطمینان حاصل شود که این جامعه با کرامت به نیاز‌های اساسی خود دسترسی دارند.

وی تاکید کرد: پناهندگان به دنبال بازگشت به کشور خود هستند و بسیار قدردان خواهند بود که اگر وضعیت و چالش‌های روزانه آن‌ها شناسایی و حل شود.

انتهای پیام/ی

 پناهندگان و جامعه بین المللی قدردان کمک‌های دولت و مردم ایران هستند

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار