به گزارش حوزه تجسمی گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، جمعی از مدیران بنیاد فرهنگی روایت فتح و جشنواره هنر مقاومت ۲۴ ساعت پیش از درگذشت مرحوم احمدرضا دالوند از او عیادت و گفتگویی داشتند که به شرح زیر است.
در این دیدار استاد دالوند درباره کتاب بخش علمی پژوهشی جشنواره هنر مقاومت و رویشهای نسل جدید هنر انقلاب و تفاوتهای آن با نسل اول هنر انقلاب و شرایط فضاهای هنری کشور و ... توضیحاتی ارائه میفرمایند.
احمدرضا دالوند استاد برجسته گرافیگ ایران دوشنبه ۱۹ آذر ماه ۹۷ و پس از ابتلا به عوارض بیماری دیابت جان به جان آفرین تسلیم کرد.
لازم به ذکر است فایل صوتی مصاحبه، درآرشیو روابط عمومی جشنواره هنر مقاومت موجود است و به احترام این عزیز سفرکرده حرفهای وی که در شرایط سخت جسمی و روی تخت بیمارستان ایراد شده است، عینا تقدیم دوستداران و علاقمندان وی میشود.
«نسل دوم رویشهای انقلاب نیازی به تعریف نداره... نیازی به بزرگنمایی نداره... نسل اول به دلیل مواجهه با شرایط جنگ و انقلاب و دسیسههای داخلی شرایطی پیدا کرد که چهره شد... خوب چهره شد، اشکالی هم نداره... اما نسل دوم رویشهای انقلاب چهره نیستند و ما روی اینها کار میکنیم... این پیشنهاد آقای نجابتی بود و عالی هم بود و من سعی کردم کتابی بنویسم که وقتی مشاهده شد نسل دوم راه بهتری رابه نسبت نسل اول بپیمایند...
حالا هم این کتاب حدودا ۹۰ درصدش انجام شده و اسمش هم «پیامی به تاریخ»، بررسی رویشهای هنر انقلابه ...
حالا این پیام چرا به تاریخه؟ برای اینکه ما مشابه انقلاب خودمان را در روسیه مکزیک کره داشته ایم و هنر انقلاب اینها هم به سبک خودشان بوده وامروزه بچههای هنرمند ما که عمدتا هم همه گرافیستند... (صحبتهای استاد نیمه کاره میماند)
گرافیک هنر روز جهان است و یک سری تازگیهایی دارد که در عین حال تلاش کردم شان بچههای قدیم مخدوش نشود و وارد انتقاد نشدیم ... ما الان در جهان کنونی با فضایی متفاوت روبرو هستیم... مثلا رسانهها به اتفاقات میانمار یا مثلا قتل خاشقچی میپردازند و این میشه سوژه اصلی ولی پشت صحنه یمن را میکوبند و در محاق خبری قرار میگیره... ما باید حواسمون به اینها هم باشه... الان بچهها جای خوبی ایستادند، اما کامل نیستند. جا پاشون خوبه. ولی به شرط اینکه بهشون نگند استاد... استاد؟! (خنده حضار)
اینها باید حمایت شوند... رویشها جاپای خوبی دارند، ولی باید حمایت بشن.. این حمایت هم دوجوره... یکی اینکه بهشون تریبون بدیم، چون فاقد تریبونند... دوم هم اینکه حمایت بشن... اینها با شرکت در مسابقات گهگاه جایزهای میبرن یا چیزی... اما سفارش ندارن... درآمد ندارن و همین عاملی برای ریزش میشه برای نسل دوم هنر انقلاب... خیلی جاها میتونن روی هنر انقلاب نظر داشته باشند، ولی من احساس میکنم جای هنر انقلاب تو بنیادفرهنگی روایت فتحه... هیچ جای دیگه هم نه... هنر مقاومت اینجا میتونه رشد و نمو کنه... هنرمند ما نباید دچار تذبذب بشه محیطهای هنری مون گالریها باید جاهایی باشه که هنرمندان واقعی در آنها تردد کنن نه کسانی که دنبال تجارتند... ساختار خیلی ازمحیطهای فرهنگی هنری عریض و طویل باید تغییر کنه... ما درکتاب پیامی به تاریخ بررسی نسل اول و دوم و ریل گذاری فرهنگی رو تو سه بخش پیاده کردیم...
نسل اول هنر انقلاب به نظرم بیچاره است... چون زمان شاه ریل گذاری به سمت غرب بود، ولی الان بلبشویی است توی ریل گذاری فرهنگی کشور واین زشته چرا؟ چون ساختار ضعیفه... اگر هم بخوام دو نفر هنرمند شاخص و برجسته سال اول رو نام ببرم فقط دونفر کاظم چلیپا و حبیب صادقی ... اینها جزو بهترین هنرمندان نسل اول هنر انقلاب هستن... "
انتهای پیام/