رئیس شبکه دامپزشکی شهرستان نرماشیر ازپیشرفت ۸۱درصدی اجرای عملیات پیشگیری از بیماری طاعون نشخوار کنندگان کوچک به منظور ایمن سازی جمعیت گوسفند و بز این شهرستان خبر داد.

به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمان ، زارع رئیس شبکه دامپزشکی نرماشیر گفت: تا کنون تعداد ۳,۱۰۵ راس گوسفند و ۸,۳۰۱ راس بز توسط اکیپ‌های واکسیناسیون بخش دولتی، در مناطق خاص و کانون‌های این بیماری در شهرستان تحت پوشش واکسن قرار گرفته شده و خوشبختانه در حال حاضر بیماری تحت کنترل بوده و از شیوع آن به طور کامل جلوگیری شده است.

زارع افزود: طاعون نشخوارکنندگان کوچک بیماری ویروسی حادی است که فقط گوسفند و بز را آلوده می‌کند، ولی گزارش‌هایی از درگیری شتر نیز به این بیماری وجود دارد. این بیماری می‌تواند بصورت فوق حاد، حاد و تحت حاد بروز پیدا کند که فرم فوق حاد و حاد آن در بز مشاهده می‌شود.

وی افزود: طاعون نشخوار کنندگان کوچک بیماری‌های ویروسی بسیار واگیردار (واگیری ۱۰۰درصد گله) در نشخوارکنندگان کوچک می‌باشد که بصورت تب بالا (بالای ۴۰ درجه سانتی گراد)، بی حالی، عطسه کردن و ترشحات چرکی چشم وبینی، ضایعات بصورت ارزیون در دهان و وجود پلاک‌های دیفتریک در داخل دهان، اسهال، سقط جنین مشاهده می‌شود.

زارع بیان کرد: ویروس عامل بیماری اغلب از طریق تنفس در زمان تماس نزدیک بین حیوانات بیمار و سالم منتقل می‌شود. این ویروس در بزاق، ترشحات چشم و بینی، ادرار، مدفوع وجود دارد.

وی افزود: مهمترین زیان اقتصادی ناشی از این بیماری تلفات بالا (۶۰- ۱۰۰ درصد تلفات در گله) می‌باشد، ولی این بیماری می‌تواند باعث کاهش تولید، سقط و کاهش وزن در حیوانات نجات یافته از این بیماری شود.

وی از دامداران خواست ضمن همکاری با اکیپ‌های واکسیناسیون، در صورت بروز هرگونه مشکل و مشاهده علایم مشکوک مراتب را به شبکه دامپزشکی شهرستان اطلاع دهند.

انتهای پیام/ی

واکسیناسیون دام در نرماشیر

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار