معاون وزیر جهادکشاورزی در روز جهانی خاک:

وزارت نیرو باید پاسخگوی چاه‌های غیر مجاز باشد

اکبری گفت:وزارت نیرو باید در زمینه چاه های غیرمجاز پاسخگو باشد و سایر دستگاه‌ها همچون قوه مجریه، مقننه و رسانه‌ها باید کمک کنند.

 وزارت نیرو باید پاسخگوی چاه‌های غیر مجاز باشدبه گزارش خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، علی مراد اکبری معاون امور آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی در همایش روز جهانی خاک با اشاره به اینکه سرعت تجدید پذیری خاک بسیار کُند است، اظهار کرد: منابع خاکی همانند دیگر منابع تجدید پذیر نیست چرا که سرعت اصلاح پذیری آن به مراتب پایین‌تر از سرعت تخریب و آلودگی است.

وی ارتقا سطح توجه به خاک، مدیریت پایدار در سطح ملی، منطقه‌ای و جهانی، نفوذ به عمق فرهنگ و گفتمان جامعه را یکی از اهداف اصلی این کنفرانس مطرح کرد.

اکبری ادامه داد: لایحه حفاظت از خاک با کمک دفتر موسسه خاک و آب، انجمن علوم خاک سازمان حفاظت، سازمان جنگل‌ها و تحقیقات آب و خاک در مجلس مصوب و به شورای نگهبان ارسال شد که شورای نگهبان با چند ایراد جزئی آن را بازگرداند. پس از رفع نواقص مجدد تقدیم مجلس می‌شود.

معاون امور آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی با اشاره به اینکه  پروژه حسابداری آب در حال بررسی است، افزود: با سائو برای حل مشکل خاک شور مذاکره‌ای در قالب پروژه UTF داشتیم.

وی ادامه داد: با اقدامات جاری بین‌المللی و همکاری برای ایجاد بانک‌ِ داده‌ها؛ توان علمی مرتبط با خاک، ارتقا دانش در سطح منطقه و جهانی  و بررسی کربن عالی خاک (که تا کنون مورد توجه نبوده ) آغاز شده است.

اکبری، با اشاره به اینکه هم‌اکنون جایگاه مناسبی در GPS داریم گفت: این در حالی است که در گذشته عضو GPS نبودیم و ارتباط ضعیفی داشتیم.

وی از آغاز همکاری سائو و مدیریت آب و خاک کشور خبر داد و گفت: بر این اساس سائو قول تسهیلات 500 هزار دلاری را برای انجام این امور به ایران داده است.

 ردپای خاک برای اولین بار در برنامه ششم توسعه دیده شد

علی مراد اکبری در حاشیه همایش در جمع خبرنگاران،اظهار کرد: باتوجه به اهمیت ویژه خاک در بستر تولید، کنفرانس و کنگره‌های مختلفی در دنیا و همچنین سائو در روز جهانی برگزار می‌شود و ما امسال برای دومین بار برگزاری روز جهانی خاک را در دستور کار خود قرار دادیم.

اکبری با اشاره به اینکه خاک در کشور ما و بسیاری از کشورهای دنیا مورد بی‌مهری قرار گرفته است، بیان کرد:‌ این در حالی است که اهمیت خاک به سبب مخزن تولید از آب بیشتر است  به همین خاطر در چند سال اخیر اقداماتی با همکاری‌های بین‌المللی در زمینه خاک صورت گرفته است.

این مقام مسئول با اشاره به اینکه یکی از رکن‌های مجمع جهانی خاک در اختیار دولت جمهوری اسلامی ایران است، افزود: این در حالی است که در گذشته عضو این مجمع نبودیم.

اکبری با اشاره به اینکه 18 ونیم میلیون هکتار از اراضی کشور در چرخه تولید قرار دارد، گفت: بر این اساس پایش منابع خاک با جدیت کامل پیگیری می‌شود.

وی با اشاره به اینکه رد پای خاک برای اولین بار در برنامه ششم توسعه دیده می شود، گفت: بر این اساس مجلس، دولت را موظف کرده که سالانه 500 هزار هکتار بحث توان حاصل‌خیزی خاک را دنبال کند که متاسفانه تاکنون در لایحه بودجه اعتباری برای آن در نظر گرفته نشده است. از این رو انتظار می‌رود سازمان برنامه و بودجه کمک کند تا بتوانیم از منابع آب و خاک در این زمینه استفاده کنیم.

این مقام مسئول با اشاره به اینکه 60 درصد خاک‌های کشور کمتر از نیم درصد مواد آلی دارند، گفت: برای ارتقا مواد آلی خاک باید توان فیزیک و شیمیایی خاک را ارتقا بخشیم.

معاون وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به اینکه در کلیه پروژه‌های آبیاری پایه نوین عمل آب‌شویی داریم، افزود: بر این اساس در مناطقی که شوری خاک بالاست با استفاده از روش‌های نوین آبیاری اقدام به آب‌شویی و املاح خاک می‌کنیم. به عنوان مثال در طرح 550 هزار هکتاری خوزستان، 180 هزار هکتار از اراضی، مجهز به سیستم‌های زهکشی زیرزمینی شد که این امر در بهبود وضعیت خاک تاثیر بسزایی داشت.

اکبری، با بیان اینکه از دهه 80 ،مطالعات امکان‌سنجی اجرای روش‌های نوین آبیاری در کشور آغاز شده است، اظهار کرد: بر این اساس بیش از 6 میلیون هکتار از اراضی آبی مستعد سامانه‌های نوین آبیاری هستند که بدین منظور آبیاری‌های تحت فشار قطره‌ای و ثقلی در پروژه‌های مختلف اجرا می‌شوند.

وی درباره آخرین وضعیت توسعه اراضی در باغات شیب‌دار بیان کرد: اجرای توسعه اراضی در باغات شیب‌دار در دستور کار است چرا که این امر در جلوگیری از فرسایش خاک و اقتصاد بهره‌بردار تاثیر بسزایی دارد.

معاون وزیر جهاد کشاورزی در پایان درباره آخرین وضعیت چاه‌های غیر مجاز تصریح کرد: وزارت نیرو باید در این زمینه پاسخگو باشد هرچند که با رویکرد وزارت نیرو در این زمینه موافق هستیم و حمایت می‌کنیم، اما بارها گفتیم که وزارت نیرو به تنهایی نمی‌تواند از عهده این کار برآید و سایر دستگاه‌ها همچون قوه مجریه، مقننه و رسانه‌ها باید کمک کنند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار