مهندس مشاور پروژه احداث محور جدید سنندج-مریوان گفت: عملیات حفاری تونل باغان از مهم‌ترین بخش‌های جاده اصلی سنندج-مریوان به پایان رسید.

به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان ، بیگلر مدیرعامل شرکت راه‌یاب ملل مهندس مشاور پروژه احداث محور جدید سنندج-مریوان گفت: محور سنندج-مریوان با طول ۱۲۵ کیلومتر یکی از مهم‌ترین محور‌های مواصلاتی غرب کشور است که به سبب وجود مرز بین‌المللی باشماق، علاوه بر دسترسی‌های بین‌شهری، افزایش سفر گردشگران و نیز تردد بالای خودرو‌های سنگین را به همراه داشته است.

پایان عملیات حفاری تونل باغان در محور سنندج-مریوان

وی با بیان اینکه تردد بالا و ترافیک این محور حوادث بسیاری را دربر دارد،افزود:این محور به دلیل عرض نامناسب، شعاع کم قوس‌ها و برف‌گیر بودن مسیر از اهمیت خاصی برخوردار است.

بیگلر ادامه داد: طرح احداث محور جدید سنندج-مریوان یکی از پروژه‌های بر زمین مانده‌ای بود، که اتمام آن برای مردم مریوان، به آرزویی محال تبدیل شده بود، عملیات اجرایی این پروژه از سال ۱۳۸۱ و در زمان دولت هفتم آغاز شد، اما پیشرفت ۴۰ درصدی کار پس از گذشت ۱۴ سال باعث شد تا مسئولان مربوطه در استان کردستان و سازمان برنامه و بودجه کشور، عزم خود را برای به سرانجام رساندن این طرح مهم ملی جزم کنند.

پایان عملیات حفاری تونل باغان در محور سنندج-مریوان
مهندس مشاور محور سنندج-مریوان درباره تغییر روند در این پروژه گفت: تامین منابع مالی و همچنین تغییر پیمانکار از جمله تصمیمات مهمی بود که برای حل مشکل این پروژه اتخاذ شد.

وی اضافه کرد:بدین ترتیب از آذر ماه سال ۹۵ طرح احداث محور سنندج-مریوان به پیمانکار و مهندس مشاور جدید سپرده شد.

وی افزود: حفاری تونل باغان به عنوان بزرگ‌ترین تونل این مسیر، به طول ۱۹۴۲ متر مهم‌ترین اقدامی بود که باید صورت می‌گرفت، برای حفر آن به طول حدود ۲۰۰۰ متر، زمانی دو ساله پیش‌بینی شد، اما در همان آغاز کار به دلیل مشلات خاص موجود در منطقه، حفر تونل برخلاف خواست پیمانکار و مهندس مشاور، ۸ ماه به تعویق افتاد تا عملیات اجرایی حفاری تونل باغان رسما از بیست مرداد ماه سال ۹۶ آغاز شود ،اما با وجود تأخیر ۸ ماه در آغاز حفر تونل، کار باز شدن مسیر تونل باغان طبق زمان بندی اولیه و در کمتر از ۱۶ ماه به پایان رسید.

تونل باغان از مهم‌ترین بخش‌های جاده اصلی سنندج-مریوان است

بیگلر در خصوص مشخصات فنی تونل باغان گفت: تونل باغان با طول ۱۹۴۲ متر از مهم‌ترین بخش‌های جاده اصلی سنندج-مریوان است، در این تونل ماهانه ۱۱۰ متر حفاری در دو جبهه ورودی و خروجی انجام شده، عرض این تونل ۱۰.۵ متر و ارتفاع مفید آن ۵ متر و ۸۰ سانتی متر است.

وی گفت: در تونل باغان ۴ پارکینگ تعبیه شده که در هر سمت آن دو پارکینگ وجود دارد، این تونل ضمن کاهش ۷ کیلومتری مسیر پر پیچ و خم محور قدیم سنندج-مریوان، از تصادفات و سوانح بالای این محور، به طور چشمگیری خواهد کاست.

پایان عملیات حفاری تونل باغان در محور سنندج-مریوان

وی در پایان پیشرفت پروژه سنندج-مریوان در دوره ۱۴ ساله قبلی و دو سال گذشته را مقایسه کرد و گفت: از سال ۱۳۸۱ که طرح احداث این پروژه عملیاتی شد تا پاییز سال ۱۳۹۵ این پروژه ۴۰ درصد پیشرفت داشت، این در حالی است که از پاییز سال ۹۵ تا پاییز امسال و در مدت دو سال شاهد ۳۱ درصد پیشرفت کار در این پروژه بوده‌ایم.

بیگلر افزود:با توجه به پیشرفت تجمعی ۷۱ درصدی این محور تاکنون، پیش‌بینی ما برای انجام ۲۹ درصد باقی مانده و تکمیل مسیر، زمانی کمتر از یکسال خواهد بودکه امیدواریم با تامین اعتبارات لازم تا پاییز سال آینده شاهد بهره‌برداری کامل از این طرح مهم ملی باشیم.

شایان ذکر است، با اتمام احداث تمامی قطعات سنندج-مریوان و بهره برداری از آن، ضمن کاهش چشمگیر تلفات و تصادفات، طول مسیر ۲۵ کیلومتر کوتاه‌تر و زمان سفر نیز با ۵۰ درصد کاهش به حدود ۷۵ دقیقه خواهد رسید.

انتهای پیام/ف

برچسب ها: آب و فاضلاب ، گردشگری
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.