طرح کنترل و پایش پاییزه و زمستانه در مرغداری‌های مازندران آغاز شد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ساری ، سیدحسین رضوانی مدیرکل دامپزشکی مازندران گفت: طرح کنترل و پایش مرغداری‌های مازندران آغاز شده که با توجه به شرایط موجود براساس دستور وزارت خانه به تمام مرغداران اعلام شده که جوجه ریزی در واحد‌های تولید با مجوز انجام شود.

وی افزود: در حال حاضر هیچ مشکلی از لحاظ بیماری در مازندران نداریم و، ولی همواره در فصول سرد پاییز و زمستان نگران هستیم و رعایت اصول فنی، بهداشتی و قرنطینه‌ای مورد تاکید است.

رضوانی گفت: هوای سرد می‌تواند تبعاتی برای همه بهره برداران به همراه داشته باشد که لازم است دامداران، پرورش دهندگان ماهی و مرغداران به توصیه‌های دامپزشکی توجه کنند.

مدیرکل دامپزشکی مازندران با اشاره به اینکه پرورش دهندگان طیور صنعتی باید با اطلاع از وضعیت بیماری‌ها و مشورت و گرفتن مجوز دامپزشکی اقدام به جوجه‌ریزی کنند، گفت: به دلیل سرمای هوا و نگرانی‌ها جوجه‌ریزی باید در واحد‌ها کنترل شود و در این زمینه طرح کنترل و پایش مرغداری‌های مازندران آغاز شده است.

رضوانی افزود: همچنین در بحث دامی نیز تزریق واکسن تب برفکی درحال انجام است که لازم است دامداران همکاری لازم را با مأموران دامپزشکی داشته باشند.

مدیرکل دامپزشکی مازندران با بیان اینکه هوا سرد می‌شود ما نگران هستیم، گفت: اجرای اصول قرنطینه، پرهیز از ورود وسایل نقلیه، افراد، تجهیزات و نهاده‌های متفرقه، اسفاده از اسپری مه‌پاش و یا حوضچه ضدعفونی در ورودی سالن‌ها و مرغداری‌ها، نصب توری روی پنجره و دریچه‌ها برای جلوگیری از ورود پرندگان آزاد پرواز و یا جوندگان به انبار و سالن پرورش، ضدعفونی آب و دان مصرفی، درنظر گرفتن کارگر جداگانه با لباس و تجهیزات مخصوص برای هر سالن و پرهیز از تردد غیرضروری، رعایت ضوابط بهداشتی، اجرای کامل و دقیق برنامه واکسیناسیون و سایر برنامه‌های پیشگیرانه ازجمله موارد مورد تأکید است.

رضوانی با بیان اینکه با توجه به حضور پرندگان مهاجر و همچنین فصل سرما لازم است مردم به توصیه‌های بهداشتی توجه کنند تا شاهد بروز مشکلی نباشیم، افزود: همه ساله در این فصل از سال بیماری‌های فصلی از جمله نیوکاسل، برونشیت، گامبورو، کمپلکس تنفسی و آنفلوآنزا بیشتر خود را نشان می‌دهند که ضرورت دارد افراد به توصیه‌ها توجه کنند.

انتهای پیام/ م

پایش همه مرغداری‌های مازندران

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.